آفتاب
آیت‌الله هاشمی در دیدار مادران دو شهید:| 177742

فعلاً حضورم را در نماز جمعه مناسب نمی­‌بینم

فعلاً حضورم را در نماز جمعه مناسب نمی­‌بینم

شهدای ما فرهنگی را در جامعه نهادینه كرده‌­اند كه برخاسته از عاشوراست.

مادران شهدا كوه صبر و استقامند

خانواده شهیدان عبدالمحمد و منصور تقوی پیش از ظهر امروز با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌­وگو كرد.

به گزارش ایلنا، آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی در این دیدار با تأكید بر جایگاه خانواده­‌های شهدا در قلوب مردم و تاریخ انقلاب اسلامی، خاطر نشان كرد: شهدای ما فرهنگی را در جامعه نهادینه كرده‌­اند كه برخاسته از عاشوراست.

وی با شنیدن مصائب و مشكلات بی­شماری كه برای خانم بی­بی جان دیرباز، مادر شهیدان تقوی در مراحل مختلف زندگی به وجود آمد، گفت: صبر در مصائب از سفارش­‌های قرآن است و بارها صابران را مورد توجه درگاه الهی خوانده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داستان زندگی خانم دیرباز را جذاب و شنیدنی توصیف كرد و اظهار داشت: خدمات ایشان به اسلام كم‌­نظیر بوده و قابل تقدیر است.

وی با اشاره به نقش مادران شهدا در تشویق فرزندان برای اعزام به جبهه­‌ها و روحیه آنها در تشییع جنازه­‌ها، گفت: آنان كوه صبر و استقامند و ما هر چقدر برای اسلام زحمت كشیده باشیم، به اندازه زحمت و تلاش مادران شهدا نیست كه همواره قابل تقدیر و احترام هستند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آگاهی از تألیفات فراوان شهید عبدالمحمد تقوی، گفت: چنین خانواده­‌های شهیدی در كشور كم داریم و این شهید نیز از نوابغ زمان بوده­‌اند.

آیت‌­الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به درخواست خانم دیرباز مبنی بر حضور در نماز جمعه تصریح كرد: با توجه به ملاحظاتی كه دارم، فعلاً حضورم را در نماز جمعه مناسب نمی­‌بینم.

در این دیدار خانم دیرباز به بیان خاطرات خویش از زمان دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: هر زمان كه به خاطر شهادت فرزندانمان دلسرد می­‌شدیم، خطبه­ه‌ای شما را گوش می­‌دادیم و احساس می­‌كردیم فرزندانمان زنده هستند.

در این دیدار كه برادر شهیدان تقوی نیز حضور داشت، خانم دیرباز از تشكیل هیأت امنا و تصویب اساسنامه بنیاد فرهنگی شهید تقوی خبر داد و گفت: به منظور ارائه آثار شهید تقوی از جمله مكاتبات، جملات قصار ادبی، اشعار، احیای فرهنگ و معارف اسلامی و در راستای الگوسازی برای نسل جوان اقدام به تأسیس بنیاد فرهنگی شهید تقوی كردیم.

شایان ذكر است عبدالمحمد تقوی در سن 21 سالگی بالغ بر 21 اثر داشتند و اولین معلم جوان شهید شهرستان دهدشت در استان كهگیلویه و بویراحمد بودند كه در سن 16 سالگی با حكم وزارت آموزش و پرورش مشغول تدریس شدند. از آنجایی كه به فرهنگ كتاب و كتاب خوانی علاقه­‌مند بودند، اولین كتابخانه را با هزینه شخصی خویش تأسیس و كتابخانه­‌های سیار بسیاری را ایجاد و همچنین كانون اسلامی رشد را كه اولین تشكل غیردولتی است، راه­اندازی كردند.

شهید عبدالمحمد تقوی در 22 بهمن 1364 در فاو و شهید منصور تقوی در مهران در سن 13 سالگی به مقام شامخص شهادت رسیدند.

گفتنی است، مادر شهیدان تقوی، علاوه بر فرزندان خود، از 14 نفر دیگر كه فرزندان رضاعی ایشان بودند، سرپرستی ­می­‌كرد كه همگی آنها به شهادت رسیدند.

کد N343305

وبگردی