آفتاب

انگلیس و چین در مسیر گسترش روابط

انگلیس و چین در مسیر گسترش روابط

نخست وزیر چین در سفر به انگلیس در پی  گسترش مناسبات دو کشور بویژه روابط اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی تلگراف، "لی که‎گیانگ" نخست وزیر چین، به انگلیس سفر کرده تا در اولین سفر خود به بریتانیا مناسبات دو کشور را به طور چشمگیری افزایش بدهد.

که گیانگ در اولین گام از سفر خود با "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس، دیدار کرده و در مورد مناسبات دو کشور و همچنین مسائل مهم بین المللی با وی گفتگو کرده است. یکی از مهمترین مباحث مطرح شده میان نخست وزیران دو کشور روابط اقتصادی و امضای قراردادهای چند میلیاردی است. 

در همین رابطه قرار است شرکت بریتیش پترلیوم با امضای قراردادی به ارزش پنج میلیارد دلار در امر تولید گاز طبیعی مایع (ال ان جی) با پکن وارد همکاری شود. شرکت شل دیگر شرکت بزرگ نفتی جهان نیز قرار است با امضای قراردادی جداگانه با شرکت نفت ملی چین در امر اکتشافات نفت و گاز در نقاط مختلف جهان با چینی ها همکاری کند.

اما مهمترین بخش توافقات دو کشور مربوط به مشارکت انگلیس در ساخت یکی از بزرگترین تونل های جهان در چین است. مسافت این تونل با تونلی که انگلیس را از زیر دریا به فرانسه متصل می کند برابر است و گفته می شود که هزینه ساخت آن بیش از 130 میلیارد دلار است.

گفته می شود پکن قصد دارد از تجربه لندن در ساخت تونل استفاده کرده و در عوض چینی ها در امر ساخت نیروگاه های هسته ای و فناوری های مخصوص قطارهای تندرو به انگلیس کمک کنند.

کد N343233

وبگردی