آفتاب

ایران و روسیه بر توسعه همکاری های گمرکی تاکید کردند

ایران و روسیه بر توسعه همکاری های گمرکی تاکید کردند

مسکو - ایرنا- مسعود کرباسیان رییس کل گمرک ایران و ولادیمیر مالین معاون سازمان فدرال گمرک روسیه روز سه شنبه در دیدار با یکدیگر در مسکو بر ضرورت مضاعف شدن تلاش ها برای توسعه همکاری های گمرکی میان دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، قرار بود رییس کل گمرک کشورمان با بلینینوف همتای روس خود دیدار کند اما مقام های گمرک روسیه اعلام کردند که وی به دلیل وضعیت بد جسمانی و بیماری در بیمارستان بستری است.

دو طرف در این دیدار با اشاره به ظرفیت های گسترده گمرکی ایران و روسیه خواستار انجام دیدارهای منظم در سطح مدیران ارشد و کارشناسان و متخصصان به منظور به فعل رساندن توانمندی های توسعه ای در جهت کمک به ارتقای سطح مبادلات تجاری ایران و روسیه شدند.

کرباسیان رییس کل گمرک ایران در این دیدار با بیان اینکه این دیدار باید زودتر انجام می شد از اینکه سطح مبادلات تجاری دو کشور تناسبی با ظرفیت های بالقوه آنها ندارد ابراز تاسف کرد.

وی با اشاره به تلاش و توجه ویژه سفارت کشورمان در روسیه برای تقویت همکاری های تهران و مسکو و زمینه سازی برای انجام این دیدار افزود: خوشبختانه عزم سران دو کشور بر توسعه همکاری های دوجانبه در عرصه های مختلف به ویژه توسعه و تعمیق مبادلات تجاری استوار و همین امر زمینه خوبی را برای توسعه روابط گمرکی میان ایران و روسیه فراهم کرده است.

کرباسان به همکاری گسترده گمرک ایران با کشورهای دیگر اشاره کرد و ادامه داد: با این وجود معتقدیم که همکاری با روسیه در این خصوص به دلیل ویژگی های خاص روابط دو کشور می تواند نتایج به مراتب بهتری را برای هر دو طرف به دنبال داشته باشد.

رییس کل گمرک ایران به امضای موافقت نامه همکاری با کشورهای عراق، کویت و ترکیه در ماه های اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه موافقت نامه همکاری های گمرکی میان ایران و روسیه در سال 2001 عملیاتی شده و از آن زمان تاکنون تغییرات زیادی در سطح جهانی رخ داده و بازنگری در آن و امضای موافقت نامه جدید یک ضرورت است.

وی گفت: می توانیم برای دور بعدی مذاکرات دو جانبه در قالب سفر بلینیوف به تهران موافقت نامه جدید همکاری گمرکی را بر اساس مدل سال 2004 سازمان جهانی گمرک امضا کنیم.

کرباسیان با اشاره به عزم جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری های گمرکی با روسیه افزود: بر این اساس برای ایجاد دروازه مجازی مشترک با روسیه آمادگی داریم تا به این ترتیب بتوانیم به تسریع مبادلات گمرکی و افزایش حجم آن میان دو کشور کمک کنیم.

ولادیمیر مالین معاون سازمان فدرال گمرک روسیه نیز که در غیاب رییس این نهاد میزبان میهمان ایرانی خود بود،در این دیدار با اشاره به آمادگی تمام عیار طرف روس برای توسعه همکاری های گمرکی با ایران اظهار داشت: موافقت نامه همکاری گمرکی میان دو کشور به دلیل تحولات سریع صورت گرفته در سطح بین المللی از زمان امضای تاکنون نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: متاسفانه در این مدت هیچ گونه پیشرفت جدی میان ایران و روسیه در زمینه همکاری های گمرکی صورت نگرفته و اکنون نهادهای گمرکی دو کشور به این نتیجه رسیده اند که فعال کردن همکاری های دوجانبه به شدت مورد نیاز است.

مالین گفت که باید اذعان کنیم که قوانین گمرکی ایران و روسیه از نظر نص مقررات باهمدیگر تفاوت دارد اما واقعیت این است که هیچ چیزی نمی تواند در مسیر توسعه همکاری های گمرکی دو کشور مانع ایجاد کند.

مقام ارشد گمرکی روس به دشواری های کشورش در همکاری های گمرکی با کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کمیسیون اروپایی اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه در توسعه و تعمیق همکاری های گمرکی با کشور همسایه ایران با این گونه موانع و مشکلات روبه رو نیستیم.

مالین به عضویت روسیه در اتحادیه گمرکی و نیز کمیسیون اقتصادی اوراسیا اشاره کرد و ادامه داد: معتقدیم که در ارتباط با ایران می توانیم گام های اساسی برای برون رفت از هر گونه مانع احتمالی در مسیر توسعه همکاری های گمرکی میان دو کشور برداریم.

به گفته وی، در روابط با ایران حسن همجواری را مد نظر داریم و با این وجود به نظر می رسد که برخی شاخص ها انجام مبادلات گمرکی میان دو کشور را با مشکلاتی روبه رو می کند که ارزش گمرکی میان دو طرف از جمله آنهاست.

مالین از ارزش کالاهای مبادله ای میان ایران و روسیه به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در هر گونه پیشرفت مورد نظر در این زمینه یاد کرد و گفت: این مساله اهمیت بسیار جدی دارد ضمن اینکه تحقق آن ترخیص کالا، گردش آزاد کالا و در صورت نیاز کنترل کالای ترخیص شده را تسهیل می کند.

وی همچنین بر ضرورت افزایش دیدارهای کارشناسی میان گمرکات ایران و روسیه تاکید کرد و اظهار داشت: در نهایت آمادگی داریم که برای رفع هر گونه مانع احتماالی در زمینه همکاری های گمرکی میان ایران و روسیه در حداقل زمان ممکن اقدام کنیم.

مالین از تعرفه های ترجیحی به عنوان یکی دیگر از زمینه های جدید همکاری گمرکی میان ایران و روسیه نام برد و گفت: در این زمینه علاقه مندیم که اسناد کالاهای مبادله از گمرکات دو کشور کامل باشد تا روند ترخیص کالا با مانعی برخورد نکند.

وی ابراز امیدواری کرد که این گونه دیدارها به افزایش سطح مبادلات تجاری میان ایران و روسیه کمک کند.

مسعود کرباسیان رییس کل گمرک کشورمان برای دیدار با مقام های سازمان فدرال روسیه به مسکو سفر کرده است.

وی قرار است در این سفر همچنین از آستاراخان به عنوان ورودی اصلی کالاهای ایرانی به روسیه و مرکز ثقل فعالیت تجار ایران در فدراسیون روسیه دیدار کند.

اروپام/۵۱۸ **1010
کد N342997

وبگردی