آفتاب

انگلیس مداخله نظامی در عراق را رد کرد

انگلیس مداخله نظامی در عراق را رد کرد

تهران- ایرنا- ˈویلیام هیگˈ وزیر امور خارجه انگلیس، عصر دوشنبه (دیروز) خطاب به نمایندگان مجلس این کشور مداخله نظامی لندن در عراق را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا از لندن، هیگ در ادامه سخنان خود در این باره افزود: عراقی باثبات و دموکراتیک به نفع انگلیس است و لندن در این راه کمک های غیرنظامی به بغداد ارائه خواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد که در گروه تروریستی داعش که بحران عراق را پدید آورده اند، اتباع انگلیسی نیز حضور دارند.

هیگ مداخله نظامی انگلیس در بحران فعلی عراق را رد کرد اما گفت که لندن کمک های انسان دوستانه و کمک هایی در زمینه مبارزه با تروریسم به این کشور ارائه خواهد داد.

وی یادآور شد: به روشنی اعلام کرده ایم که وارد مداخله نظامی در عراق نمی شویم اما برای پاسخ به بحران فعلی عراق در سه حوزه اقداماتی را صورت می دهیم که شامل ارتقای وحدت سیاسی در این کشور، ارائه کمک های لازم و ممکن و کاهش درد و رنج انسانی است.

وزیر امور خارجه انگلیس ادامه داد: در حال رایزنی با دولت عراق در حوزه هایی هستیم که امکان همکاری وجود دارد و این حوزه ها شامل احتمال ارائه کمک های کارشناسی در زمینه ضدتروریسم است. وی هشدار داد که افزایش فرقه گرایی و سخت گیری های مذهبی به بی ثباتی در خاورمیانه دامن می زند.

هیگ افزود که در گفت و گو با وزیر امور خارجه عراق تاکید کرده است این کشور باید دولتی جدید و جامع تشکیل دهد که همه گروه ها و قومیت های عراقی در آن حضور داشته باشند و از آن حمایت کنند.

بر پایه این گزارش وزارت دفاع انگلیس نیز گروهی متشکل از متخصصان نظامی و کارشناسان عملیات شناسایی را برای بررسی شرایط به بغداد اعزام کرده است. این گروه همچنین وظیفه کمک رسانی به سفارت انگلیس در برنامه ریزی های احتمالی را دارد.

گروه تروریستی داعش که ابتدا به گروه تروریستی القاعده وابسته بود، اندیشه سلفی جهادی و یا تکفیری را پیشه خود کرده و سازمان دهندگان داعش هدف خود را استقرار مجدد خلافت اسلامی و اجرای شریعت اعلام کرده اند.

درگیری داخلی در سوریه و کمک های محور غربی- عربی به تروریست های گردآمده در سوریه به قدرت گیری داعش منجر شد.

گروه تروریستی و تکفیری داعش با همکاری افراد وابسته به صدام دیکتاتور سابق عراق از روز سه شنبه (19خرداد/9 ژوئن) با حمله به ساختمان استانداری نینوا عملیاتی را در عراق آغاز کرد که در پی آن بخش هایی از چند استان شمالی این کشور از جمله استان های ˈصلاح الدینˈ به مرکزیت شهر تکریت، ˈنینواˈ و استان غربی ˈالانبارˈ به دست اعضای این گروه تروریستی افتاد.

اعضای این گروه تروریستی با انجام اعمال وحشیانه، قصد پیشروی به سوی بغداد را داشت که گزارش ها از بدست گرفتن ابتکار عمل از سوی ارتش و نیروهای داوطلب مردمی برای مبارزه با داعش حکایت دارد.

اروپام**9157** 1337
کد N342744

وبگردی