آفتاب

نماینده مجلس: مهمترین مانع تحقق اقتصاد مقاومتی بروکراسی اداری است

نماینده مجلس: مهمترین مانع تحقق اقتصاد مقاومتی بروکراسی اداری است

تبریز - ایرنا- عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین مانع تحقق اقتصاد مقاومتی بورکراسی های زاید و پیچیده اداری است که باید توسط قوای مقننه و مجریه رفع شود.

محمدحسین فرهنگی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی دو رکن اصلی یعنی اعتماد به توانمندی های داخلی و بهره گیری حداکثری از ارتباط با خارج تعیین کننده است، اظهار کرد: این دو عنصر در کنار هم عامل اصلی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است که البته بزرگترین مزاحم در مسیر هر دو این عناصر بوروکراسی اداری است.

وی افزود: البته منظور از مانع بوروکراسی به معنی اصطلاحی آن که در بین عموم مردم به عنوان کاغذ بازی از آن تعبیر می شود، است که دست و پای سرمایه گذاران و صاحبان صنایع را می بندد.

فرهنگی گفت: در قانون برنامه توسعه کشور پیش بینی هایی برای به حداقل رساندن این مشکلات انجام شده تا اگر کسی می خواهد از جایی مجوزی بگیرد و یا در خصوص موضوعی نظری بخواهد، لازم نباشد که به چندین جای دیگر مراجعه کند.

وی ادامه داد: این مورد باید به همه بخش ها تسری یابد حتی دستگاه های خدمات رسان مثل شهرداری ها، اگر شهرداری لازم است برای صدور مجوزی اقدام کند، لازم نباشد افراد را به مراجع مختلف ارجاع دهد.

فرهنگی اظهار کرد: این قبیل سرگردانی ها برای سرمایه گذاران در گذشته بسیار زیاد بود اما در حال حاضر گرچه کم شده است، اما باز هم تا حدودی وجود دارد.

وی یادآوری کرد: در گذشته حتی ارباب رجوع برای واریز یک فیش به بانک هایی در فواصل دور فرستاده می شدند و برای اینکه مجوزی را بگیرد مجبور بود ماه ها در ادارات و سازمان های مختلف وقت تلف کند، در حالیکه به عنوان مثال شهرداری ها با ایجاد سیستم فضای مجازی بخشی از این مشکل را حل کرده اند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: اما هنوز با کشورهایی مثل کره جنوبی در این زمینه فاصله داریم به طوری که در این کشور آسیایی حتی خروج از منزل برای دریافت مجوزهای سرمایه گذاری نیاز نیست و تمام کارها از طریق اینترنت انجام می شود.

فرهنگی گفت: چنین وضعیتی می تواند در تمام حوزه های اقتصادی، مالی و پولی ایران نیز جریان داشته باشد تا نیاز ضروری هم به حضور شخصی حتی در دفترخانه نیز نباشد.

7236/587/ 1495
کد N342327

وبگردی