آفتاب
گزارش مهر از طرح سوال در مجلس/

قاضی پور: چرا فرمایشات رهبری در وزارتخانه شما عملیاتی نمی‌شود/ زنگنه: در دوران وزارت من حمایت از تولید داخلی سیاست راهبردی بوده است

قاضی پور: چرا فرمایشات رهبری در وزارتخانه شما عملیاتی نمی‌شود/ زنگنه: در دوران وزارت من حمایت از تولید داخلی سیاست راهبردی بوده است

سوال نادر قاضی‌پور از وزیر نفت در خصوص عدم استفاده از تولیدات داخلی شرکت‌های وابسته به وزارت نفت در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در صحن علنی مجلس از وزیر نفت مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی سوال ملی نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه مبنی‌بر اینکه چرا از تولیدات داخلی شرکت های وابسته به وزارت نفت در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی استفاده نمی‌کنید، از وزیر نفت مطرح شد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که برای پاسخ به این سوال به مجلس آمده بود، در ابتدای سخنانش اظهار داشت: این یک سوال قدیمی است و یکبار دیگر در صحن علنی مجلس مطرح شده و در آبان 1391 آقای رستم قاسمی به آن پاسخ داده اند.

وی افزود: در گزارشی که در کمیسیون انرژی ارائه کردم به حمایت از تولید داخلی و به حداقل رساندن خرید کالا و قطعات از خارج از کشور، سیاست راهبردی مسئولان صنعت نفت بوده است، تاکید کرده ام مگر در مواردی که بالاجبار امکان تولید قطعات در داخل وجود نداشته است.

وزیر نفت ادامه داد: اگر سوال این دو نماینده محترم از بنده مربوط به عملکرد من در 10 ماه گذشته باشد، در توضیحاتی که در کمیسیون ارائه کردم، روشن است چه کالاهایی در دوره وزارت بنده از خارج خریداری شده است.

قاضی‌پور، نماینده سوال‌کننده در ادامه با بیان اینکه سوال ما درباره چرایی عدم استفاده از تولیدات داخلی است، گفت: من و آقای محجوب هیچ‌گونه مشکل سیاسی با آقای زنگنه نداریم، بحث ما دستگاه های زیرمجموعه وزارتخانه شما است. آقای قاسمی وزیر نفت پیشین در آن زمان پاسخ درستی ندادند و آمار گمرک نشاندهنده حجم بالای واردات لوله توسط شرکت نفت و شرکت های وابسته در سال 89 تا 91 است. در زمان تغییر مدیریت دولت گذشته تا این دولت، رانت خواری ها شروع شد.

نماینده مردم ارومیه با تاکید بر اینکه شرکت نفت و پیمانکاران طرف قرارداد این وزارتخانه از تولیدات داخلی استفاده نمی کنند، تصریح کرد: چرا فرمایشات رهبری در وزارتخانه شما عملیاتی نمی شود؟ این در حالی است که نقشه راه ما فرمایشات مقام معظم رهبری است و وزارت نفت باید از تکیه زدن به خارج رهایی یابد.

وی افزود: خریدهای خارجی برای همکاران شما حق ماموریت و هزینه های جانبی بسیاری دارد. آخرت را به دنیا نفروشید و حداقل آنچه که در داخل تولید می شود را خریداری کنید.

قاضی پور ادامه داد: در فازهای 17، 18 و 19 پتروشیمی بسیاری از پمپ ها از کانادا خریداری شده است.

به گزارش مهر، در گزارش کمیسیون انرژی در خصوص سوال قاضی پور آمده است که وزارت نفت در خصوص واردات لوله ها اعلام داشته است از سال 89 به جز یک مورد که توسط پیمانکاران پارس جنوبی و آن هم به دلایل خاص عملیاتی و فنی هیچگونه لوله ای توسط شرکت های تابعه وزارت نفت از خارج خریداری نشده است، اما قاضی پور این مساله را رد کرده و معتقد است آمار گمرک نشان‌دهنده حجم واردات لوله توسط شرکت نفت و شرکت های وابسته طی سال های 89 تا 91 است.

همچنین در گزارش کمیسیون آمده است که زنگنه در گزارش این کمیسیون اظهار داشته است، عمده پروژه های نفت و گاز به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار می شود و مسئولیت مهندسی، تامین کالا، تجهیزات، اجرا و بعضا تامین مالی به عهده خودشان است و وزارت نفت بیشتر از حدود قانونی اختیارات قانونی و قراردادی اش نمی تواند در جزئیات امور پیمانکاران دخالت کند.

همچنین قاضی پور معتقد است، در فاز های 14، 20 و 21 عمدتا از پمپ های ساخت داخل استفاده شده، اما برای فاز های 13، 22 و 24 قرار است 600 پمپ چینی خریداری و استفاده شود. در این خصوص وزارت نفت اعلام کرده است در سال 89 از سازندگان داخلی جهت خرید 8 نوع پمپ مربوط به پالایشگاه های پارس جنوبی دعوت به مناقصه شد، اما در مرحله ارزیابی سازندگان داخلی برای تهیه سه نوع از پمپ های مذکور تایید صلاحیت شدند.

کد N342280

وبگردی