آفتاب

دستیابی سازمان‌های امنیتی به اطلاعات محرمانه داعش

دستیابی سازمان‌های امنیتی به اطلاعات محرمانه داعش

ایسنا نوشت:

روزنامه گاردین در گزارشی از دستیابی سازمان‌های امنیتی غرب به اطلاعات بسیار مهم داعش خبر داد. نام جنگجویان خارجی و رهبران این گروه، رمزهای محرمانه و اطلاعاتی درباره شبکه مالی داعش از جمله اطلاعات بدست آمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، روزنامه گاردین در گزارشی فاش ساخت که دست‌ کم ۱۶۰ "یو اس بی استیک" (USB ذخیره اطلاعات کامپیوتری) از گروه داعش بدست نیروهای امنیتی عراق افتاده است.

اطلاعات ذخیره شده بر روی این "استیک‌ها" دارای اهمیت زیادی برای سازمان امنیتی کشورهای غربی هستند. بنا به گزارش گاردین این اطلاعات شامل اسامی جنگجویان خارجی داعش (دولت اسلامی عراق و شام)، نام رهبران این گروه، کدها و رمزهای مخفی و نام‌های اختصاری عوامل نفوذی این گروه در وزارت‌خانه‌ها می‌شود. برخی اطلاعات پیرامون شبکه مالی داعش نیز بدست نیروهای عراقی افتاده است.

بنا به گزارش گاردین، عراق این اطلاعات را در اختیار سازمان‌های امنیتی انگلیس و آمریکا قرار داده است. یک افسر امنیتی انگلیس به این روزنامه گفته است: ما و آمریکایی‌ها از گستردگی این اطلاعات شگفت‌زده شدیم.

دسترسی به اطلاعات مهم محرمانه پیش از سقوط موصل

بنا به این گزارش، دسترسی دولت مالکی به این اطلاعات محرمانه پیش از حمله داعش به موصل و سقوط این شهر صورت گرفته است. دو روز پیش از حمله‌ غافل‌گیرکننده‌ی داعش به موصل، یکی از "عناصر ارتباطی" داعش دستگیر و در بازجویی، نام فرمانده خود یعنی "عبدالرحمان البیلاوی" و محل سکونت او را فاش می‌کند.

تنها چند ساعتی پس از این اعترافات، البیلاوی در خانه خود کشته می‌شود و ماموران امنیتی در خانه وی و محل سکونت "عنصر ارتباطی" موفق به کشف اطلاعات بسیار مهم می‌شوند. بنا به گزارش گاردین "نیروهای امنیتی از جمله ماموران سازمان امنیت آمریکا (سیا) هم‌چنان سرگرم بررسی و طبقه‌بندی اطلاعات بدست آمده هستند."

گاردین نام این "عنصر ارتباطی" داعش را "ابو هاجر" ذکر کرده است. وی در ضمن بازجویی اقرار کرده بود که "بزودی شهر موصل بدل به جهنم خواهد شد." تنها دو روز پس از این اعترافات ستیزه‌جویان داعش موفق شدند کنترل شهر موصل را به دست گیرند.

شهر موصل که دومین شهر بزرگ عراق به شمار می‌آید پس از سقوط، پایگاهی برای حملات بعدی داعش به نقاط مرکزی عراق از جمله بغداد شد. بنا به آخرین گزارش‌های رسیده از سوی نیروهای ارتش عراق، پیشمرگ‌های اقلیم کردستان عراق و نیروهای داوطلب توانسته‌اند برخی نقاط کشور را از داعش پس بگیرند.

بنا به گزارش گاردین پس از تصرف شهر موصل، دارایی‌های داعش احتمالاً بالغ بر چند میلیارد دلار شده است. در این گزارش به نقل از "ابو هاجر" آمده است که پیش از تصرف موصل "دارایی نقدی داعش ۸۷۵ میلیون دلار" بوده است.

در پایان گزارش آمده است: حال پس از غارت بانک‌ها و مؤسسات مالی و دست‌یابی به تجهیزات نظامی باید به دارایی‌های پیشین داعش مبلغی حدود یک و نیم میلیارد دلار دیگر را نیز افزود.

5252

کد N342097

وبگردی