آفتاب
مدیرعامل ایرنا در اجلاسˈاوآناˈ در بحرین:

تداوم حیات خبرگزاری های آسیایی درگرو توسعه همکاری های چندجانبه است

تداوم حیات خبرگزاری های آسیایی درگرو توسعه همکاری های چندجانبه است

بحرین-ایرنا-مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در اجلاسˈاوآناˈ استمرار فعالیت های حرفه ای خبرگزاری های آسیایی و همکاری آنها را در گرو آموزش مهارت های تخصصی متناسب با فناوری های جدید،افزایش و متنوع ساختن خدمات رسانه ای و به اشتراک گذاری تجارب،اخبار و منابع دانست.

به گزارش اداره روابط بین الملل ایرنا، محمد خدادی که برای شرکت در سی و هفتمین اجلاس هیات اجرایی سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوس آرام (اوآنا) به بحرین سفر کرده است، در نخستین نشست کاری این اجلاس با ارایه گزارشی با موضوع محوری چالش های خبرگزاری ها در عصر جدید و راههای ارتقای همکاری های چندجانبه،گفت: مهمترین ماموریت رسانه کمک به برقراری ارتباطات میان ملت ها و پیشبرد ارزش های مشترک انسانی است.

خدادی گفت: ایرنا با سپری شدن هر سال از کارکرد حرفه ای خود به عنوان منبع مادر اطلاعات،نقش مهمی در تامین منافع ملی کشور در حوزه اطلاع رسانی و همچنین حضور در مجامع حرفه ای منطقه ای، قاره ای و جهانی داشته است.

وی با بیان این که ˈظهور رسانه های جدید،سطح و حجم ارتباطات در جامعه جهانی را افزایش داده و اینترنت به مردم امکان می دهد که از طریق بلاگ ها، وبسایت ها، تصاویر و کلیپ، رسانه های اجتماعی و دیگر رسانه ها، پیام های خود را برای کاربران بیان کنندˈ، گفت: مخاطبان آگاه خواستار بالاترین کیفیت در تولیدات رسانه ای هستند. بنابراین هر چه کیفیت خروجی یک رسانه بالاتر باشد، شمار خوانندگان بیشتر و درآمد آن بالاتر می رود. این حقیقت که مخاطبان تحمل عملکرد ضعیف یک وبسایت را ندارند، گواهی بر این نکته است که هر چه عملکرد بهتر باشد، وفاداری مخاطبان نیز محکم تر است.

خدادی ظهور سریع خبرگزاری های خصوصی، نیمه دولتی و سایت های خبری در ایران را در چند سال گذشته یک فرصت و نه یک تهدید دانست و گفت: تنوع اخبار و افزایش صداها، مطمئنا به نفع مردم است. ایرنا با چشم پوشی داوطلبانه از حق انحصاری که از آن در داخل کشور برخوردار بود، همواره از رقابت سازنده و حق موجودیت خبرگزاری های خصوصی در ایران حمایت کرده است.

مدیرعامل ایرنا نیاز خبرگزاری های ملی را باز تعریف روال های سنتی فعالیت در صنعت رسانه معرفی و اضافه کرد: این وضعیت می تواند با برگزاری دوره های آموزشی وحرفه ای در زمینه های گزارشگری، مهارت های مدیریتی و فنی، از طریق ایجاد استانداردهای کاری جدید، افزایش خدمات اینترنتی، هم اندیشی ها،کارگاه ها و ارایه خدمات متنوع رسانه ای مطابق سفارش مخاطبان تضمین شود.

وی همچنین ارتقای جایگاه حرفه ای خبرگزاری های را لازمه پیشبرد همکاری های چندجانبه معرفی کرد و گفت: حضور در بیشتر شبکه، به اشتراک گذاری تجارب و اخبار، منابع وسایر روش های مساعدت متقابل، از طریق ارایه خدمات خبری جدید شنیداری، تصویر متحرک، موبایل، وبسایت وگرافیک های رسانه ای ما را در نیل به اهدافمان یاری خواهدکرد.

خدادی در سخنانش تاکید کرد: ضرورت دارد که خبرگزاری های خود را به رسانه های جدید تبدیل کنیم و با انجام این کار اطلاعات در خصوص چگونگی فعالیت ها، کیفیت اخبار، محتوای آنچه که در رسانه ما منتشر می شود و بازتاب نظرات را بهتر به اشتراک بگذاریم. با آموزش کارکنان درباره این که چگونه برای وبسایت و برای گزارش اینترنتی بنویسند، می توانیم محتوای بیشتری را که به نفع مخاطبانمان باشد، منتشر کنیم.

این گزارش حاکی است در ادامه اجلاس منامه، نمایندگان دیگر خبرگزاری های شرکت کننده دیدگاههای خود را بیان کردند.

نشست هیات اجرایی اوآنا روز دوشنبه با شرکت ایرنا 12 خبرگزاری از کشورهای آسیایی در پایتخت بحرین کار خود را آغاز کرد.

همزمان با تشکیل نشست هیات اجرایی، نمایندگان خبرگزاری های حاضر با شرکت در جلسات کمیته فنی و خبری دستورکار اجلاس را به بحث و بررسی می گذارند.

در اجلاس منامه که به مدت دو روز برگزار می شود، همچنین دبیرکل اتحادیه خبرگزاری های عربی (فانا) و روسای چند خبرگزاری عضو فانا با هدف ارتقای مناسبات میان دو ائتلاف خبرگزاری های آسیایی و عربی شرکت دارند.

اوآنا در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شد. در حال حاضر، 44 خبرگزاری از 35 کشور منطقه آسیا واقیانوس آرام اعضای این تشکیلات هستند. علاوه بر ایرنا، از ایران خبرگزاری های مهر و فارس از سال 1386 در اوآنا عضویت دارند.

ایرنا از اعضای فعال و با سابقه طولانی در اوآنا است و یک دوره سه ساله (2000- 1977) ریاست آن را بر عهده داشته است.

سیام**1377** 5981
کد N341972

وبگردی