آفتاب

یک دیپلمات آمریکایی: با وجود دشوار بودن مسیر برای کاهش اختلافات با ایران تلاش می کنیم

یک دیپلمات آمریکایی: با وجود دشوار بودن مسیر برای کاهش اختلافات با ایران تلاش می کنیم

یکی از دیپلمات های حاضر در مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 در وین، از تلاش غرب برای کاهش و از میان بردن اختلافات با تهران در مورد موضوع هسته ای به رغم مشکلات موجود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 از امروز سه شنبه بطور رسمی آغاز می شود و در این میان ایران و کشورهای غربی تلاش می کنند تا شانس موفقیت این گفتگوها را افزایش بدهند.

بر اساس توافقنامه ژنو ایران و کشورهای 1+5 فقط پنج هفته دیگر فرصت دارند تا از طریق مذاکره به توافق جامع هسته ای برسند اما با این وجود اختلافات میان تهران و کشورهای روسیه، چین، آمریکا انگلیس، فرانسه و آلمان به حدی است که با توجه به مهلت باقی مانده رسیدن به توافق امری مشکل می نماید.

در همین رابطه "لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه پس از پایان دور قبلی مذاکرات ایران و کشورهای 1+5، مدعی شده بود که گفتگوها "به دیوار خورده است."

از طرف دیگر دور جدید مذاکرات در حالی آغاز می شوند که در هفته گذشته ایران به طور جداگانه با اعضای 1+5 دیدار داشته است. هر چند از جرئیات مطرح شده در این دیدارها اطلاع زیادی در دست نیست اما گویا طرفین تلاش کرده اند تا اختلافات موجود برای رسیدن به توافق جامع هسته ای را کاهش بدهند.

در همین رابطه یکی از دیپلمات های آمریکایی حاضر در مذاکرات ایران و 1+5 می گوید : ما هیچ تردیدی در دشوار بودن مسیر رسیدن به توافق جامع هسته ای نداریم اما با این وجود تلاش می کنیم تا اختلافات موجود با ایران ر کاهش بدهیم.

بر اساس این گزارش، گویا یکی از مشکلات موجود میان طرفین موضع غنی سازی و تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران است. البته در این بین موارد دیگری نیز مطرح هستند که دو طرف باید در مورد آنها توافق کنند مواردی همچون افزایش دسترسی بازرسان آژانس بین الملل انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای ایران و همچنین راکتور آب سنگین اراک.

به نوشته رویترز، ایران خواهان تمدید دوره شش ماهه برای رسیدن به توافق جامع است. در همین رابطه یکی از دیپلمات های 1+5 گفت : هدف اصلی ما رسیدن به توافق تا یک ماه آینده است اما اگر این امر محقق نشود و ما حس کنیم که می توانیم از طریق مذاکره به توافق جامع برسیم تمدید آن برای یک دوره شش ماهه دیگر وجود دارد.

مذاکرات امروز در حالی آغاز می شوند که بعدازظهر روز گذشته "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران، "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به همراه "ویلیام برنز" و "وندی شرمن" معاونین وزیر خارجه آمریکا در یک نشست سه جانبه شرکت کردند.

ظریف در همین رابطه اعلام کرد : اگر کشورهای 1+5 با واقع بینی وارد مذاکرات شوند رسیدن به توافق محتمل خواهد بود.

 

کد N341872

وبگردی