آفتاب
یک مقام آمریکایی اعلام کرد

گفت‌وگوی ایران و آمریکا درباره عراق

گفت‌وگوی ایران و آمریکا درباره عراق

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: مقامات ایران و آمریکا دوشنبه شب در مورد بحران عراق در وین گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه‌ی لس آنجلس تایمز این مقام وزارت خارجه‌ آمریکا گفت: ویلیام برنز دیپلمات شماره 2 وزارت خارجه این کشور 2 شنبه شب در حاشیه‌ مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در خصوص بحران عراق و پیش روی‌های دولت اسلامی عراق و شام با مقامات ایران گفت و گوهایی داشته است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود اظهار کرد: همکاری نظامی و یا تصمیم گیری در مورد امور استراتراتژیک عراق از ‌موضوعات مورد گفت و گو نبوده است.

وی ادامه داد: در ازاء ما در مورد این که گروه داعش چگونه می‌تواند کشورهای زیادی را در منطقه از جمله ایران تهدید کند و لزوم حمایت ازایران و جلوگیری از افزایش اختلافات فرقه‌ای گفت و گو خواهیم کرد.

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در حال برگزاری دور پنجم مذاکرات در خصوص برنامه‌ی هسته‌ای ایران در وین پایتخت اتریش هستند. در پی ادامه خشونت‌های دولت اسلامی عراق و شام (داعش) و تصرف برخی شهرهای کلیدی عراق توسط این گروه تروریستی مقامات آمریکایی تاکید کردند برای حفظ بغداد نیازمند کمک ایران هستند.

به نوشته این روزنامه عربستان سعودی و اسراییل از هر شرایطی که موجب شود آمریکا و ایران به یکدیگر نزدیک‌تر شوند و موقعیت استراتژیک آنها را در منطقه تضعیف کند هراس دارند.

کارشناسان می‌گویند ممکن است ایران و آمریکا تنها بر سر یک همکاری نظامی بسیار محدود در عراق توافق کنند و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا ممکن است دستور عملیات نظامی مستقیم از جمله حملات هوایی در عراق را صادر کند.

به گفته‌ این مقام آمریکایی واشنگن و تهران ممکن است بخواهند اطلاعاتی را در اختیار یکدیگر قرار دهند تا از یک دخالت مستقیم و جنگ جلوگیری کنند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت که بحران عراق بر روی توافقات میان تهران و واشنگتن بر سر برنامه هسته‌ای ایران همان طور که روسیه و آمریکا علی رغم اختلافشان در مورد اکراین به همکاری‌هایشان در مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌دهند تاثیری نخواهد گذاشت.

به گزارش ایسنا، این خبردر حالی منتشر می‌شود که سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان ایران پس از نشست 3 جانبه ایران، آمریکا و اشتون در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات‌تان با آمریکا درباره موضوع عراق هم بحث شد؟ گفت: خیر، فقط موضوع هسته‌ای مورد بحث قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N341853

وبگردی