آفتاب

میرلوحی: شبکه‌های اجتماعی باید فرصت تلقی شوند/در عرصه جهانی‌شدن، سیاهی‌لشکر نباشیم

میرلوحی: شبکه‌های اجتماعی باید فرصت تلقی شوند/در عرصه جهانی‌شدن، سیاهی‌لشکر نباشیم

معاون حقوقی - پارلمانی وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: شبکه‌های اجتماعی واقعیتی است که باید تلاش کرد آن را به یک فرصت تبدیل کنیم.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی(ایسنا)، با اشاره به اینکه "در یک دهه اخیر فضای بین‌المللی با ورود فناوری‌های جدید متحول شده است"، افزود: مرزهای فیزیکی گذشته حذف شده و مرزبندی‌های جدیدی که با تکنولوژی تعریف می‌شوند، ایجاد شده است و شاید حتی بتوان گفت که مرزها ناپدید شده‌اند.

وی افزود: می‌بینیم گاهی در شبکه‌های اجتماعی مسأله محلی، صنفی، محیط زیستی به شکل وسیع‌ترین و گسترده‌ترین مسأله جهانی تبدیل می‌شود و ظرف کمتر از یک ساعت پس از طرح این موضوع توسط یک فرد یا گروهی کوچک، در سطح جهانی مطرح می‌شود و میلیون‌ها نفر در رابطه با آن نظر می‌دهند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "شبکه‌های اجتماعی واقعیتی در دنیای جدید هستند که مثل همه پدیده‌های اجتماعی و حوزه فناوری، دارای مزیت‌های فراوان و شگفتی‌سازیست"، تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی در عین حال می‌توانند آثار دیگری داشته باشند و حتی تهدید هم به حساب آیند.

میرلوحی ادامه داد: وجود شبکه‌های اجتماعی در مسیر جهانی شدن باید به عنوان یک واقعیت پذیرفته شود. آنهایی که معتقدند جهانی شدن اقدامی از موضع بالا و سلطه‌گرانه است، به شبکه‌های اجتماعی نگاه منفی دارند یا فکر می‌کنند در این پدیده فقط باید در حوزه‌هایی که تصور آنهاست و جنبه‌های فرهنگی دارد مطرح شود.

وی با بیان اینکه "شبکه‌های اجتماعی با سرعت و وسعت، آموزش‌ها و اطلاعات را مبادله و منتقل می‌کنند"، گفت: یکی از کاربردهای شبکه‌های اجتماعی این است که وقتی بیماری یا ویروسی بطور گسترده وارد می‌شود، بلافاصله از طریق وایبر، فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی ظرف مدت کوتاهی اطلاعات مربوط به آن در سطح جهان منتشر می‌شود و چه کسی می‌تواند آثار مثبت چنین آموزش فراگیری را که در گذشته ممکن نبود، انکار کند؟

معاون حقوقی - پارلمانی وزیر کشور دولت هشتم در ادامه اظهار کرد:‌ متخصصانی که امروز با فناوری آشنا هستند، به جای آن که به محدودیت و ممنوعیت و دور کردن قشر‌های مختلف بویژه قشر جوان از شبکه‌های اجتماعی بیاندیشند، باید در تلاش برای کسب فهم بیشتر در این رابطه باشند و دغدغه‌شان این باشد که چرا در این عرصه فهم کمتری داریم.

میرلوحی با بیان اینکه "وقتی می‌توانیم در جهان امروز و در مسیر جهانی شدن حضوری پررنگ داشته باشیم که دارای هویت باشیم و اینکه سیاهی‌لشکر دیگران باشیم، هنر نیست"، افزود: ملت ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی باید مشخص کند چه سهم و هویت و جایگاهی در روند جهانی شدن دارد و این موضوع باید به دغدغه متفکران تبدیل شود.

وی در پایان تاکید کرد: اگر از این طریق وارد شویم، جامعه نسبت به مضرات شبکه‌های اجتماعی نیز واکسینه می‌شود و می‌توانیم از شبکه‌های اجتماعی به عنوان فرصت بی‌نظیر برای رساندن پیام و دیدگاه‌های ملت در عرصه‌های بین‌المللی و سهیم شدن در روند‌های موجود جهانی بهره بگیریم.

انتهای پیام

کد N341852

وبگردی