آفتاب

آنگ سان سوچی: رئیس جمهور شدن من به مردم میانمار بستگی دارد

آنگ سان سوچی: رئیس جمهور شدن من به مردم میانمار بستگی دارد

رهبر اپوزیسیون میانمار گفت: این مردم کشور هستند که باید تصمیم‌ بگیرند من رئیس جمهور شوم یا خیر.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون و دموکراسی خواه میانمار در جریان پایان سفر چهار روزه خود به نپال گفت: این که من در آینده رئیس جمهور میانمار شوم یا خیر به خواسته مردم میانمار و تمایلشان با توجه به بندهای الحاقی به قانون اساسی و میل و رقبتشان در انتخاب فرد مناسب به عنوان رئیس جمهور این کشور بستگی دارد.

براساس قانون اساسی میانمار هر کس که همسر یا فرزندان خارجی داشته باشد نمی‌تواند رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور شود و بر همین اساس است که آنگ سان سوچی به خاطر داشتن همسری انگلیسی و به تبع دو پسر انگلیسی نمی‌تواند نامزد انتخابات ریاست جمهوری میانمار شود.

کمیته پارلمانی میانمار اوایل هفته جاری علیه تغییر بندی در قانون اساسی که سوچی را از نامزدی در انتخابات آتی این کشور منع می‌کرد رای داد و به همین دلیل وی نمی‌تواند نامزد این انتخابات شود.

در صورتی که این تصمیم با حمایت اکثریت پارلمان مواجه باشد و حمایت شود احتمالا بر انتخابات آتی در 2015 اثر می‌گذارد.

حزب لیگ ملی برای دموکراسی به رهبری سوچی احتمالا با چالشی عظیم مواجه خواهد شد اما بدون رهبری خود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ممکن است حمایت‌ها از این حزب کاهش یابد.

سوچی در پایان سفر چهار روزه خود به نپال همچنین اعلام کرد که به دنبال الحاق بندی به قانون اساسی برای دریافت اکثریت نظر قانونگذاران به منظور تغییر در قانون اساسی است.

وی افزود: بند اصلی در قانون اساسی که ما خواهان تغییر آن هستیم همانی است که به ارتش میانمار حق وتو در سایر الحاقات و متمم‌ها را می‌دهد ما خواهان تغییر آن هستیم تا بتوانیم اکثریت اعضای منتخب پارلمان را متقاعد کنیم تا این بخش از قانون اساسی را تغییر دهند. چرا که این مساله ضرورت دارد.

آنگ سان سوچی افزود: مطمئنم که قانون اساسی با توجه به ضرورت‌ها تدوین شده است اما این غیرقابل قبول است که بندی در قانون اساسی وجود داشته باشد که به واسطه آن افراد نتوانند به صورت دموکراتیک نظرات خود را بیان کنند.

سوچی که برنده جایزه صلح نوبل نیز است در جریان سفر خود با مقام‌های سیاسی این کشور نیز دیدار کرد.

انتهای پیام

کد N341189

وبگردی