آفتاب
رییس مجلس متذکر شد:

اگر کسی بگوید مذاکرات هسته‌ای رها شود، نسنجیده سخن گفته است

اگر کسی بگوید مذاکرات هسته‌ای رها شود، نسنجیده سخن گفته است

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مساله هسته‌ای مشاهده می‌شود گاهی افراد دلسوزانه نظر می‌دهند، ولی چون نسبت به این مساله اشرافیت کامل ندارند، از روی پختگی سخن نگفته و صادقانه حرف غلط می‌زنند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مساله هسته‌ای مشاهده می‌شود گاهی افراد دلسوزانه نظر می‌دهند، ولی چون نسبت به این مساله اشرافیت کامل ندارند، از روی پختگی سخن نگفته و صادقانه حرف غلط می‌زنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در مراسم رونمایی از اسناد سجلی شهدا و بنیانگذاران حزب موتلفه اسلامی گفت: در حوزه مسائل هسته‌ای باید بگویم که دو صف به وجود آمده است. یک صف ملاحظات سیاسی را مورد توجه قرار می‌دهند و صف دیگر مذاکرات هسته‌ای را دنبال می‌کنند. در صورتی که در مساله هسته‌ای هم به ابزار که توسعه فنی و وضعیت سیاسی و اقتصادی را شامل می‌شود و هم مذاکرات را شامل می‌شود باید توجه داشت.

نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: آشفتگی سیاسی و اقتصادی داخلی قطعا در مذاکرات تاثیر منفی می‌گذارد و اصلا مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به عنوان پشتوانه مذاکرات هسته‌ای مطرح کردند. البته همبستگی سیاسی داخلی نیز بزرگترین پشتوانه مذاکرات هسته‌ای است و اگر کسی بگوید که مذاکرات هسته‌ای باید رها شود، نسنجیده سخن گفته است.

وی با تبیین وضعیت اقتصادی کشور گفت: چالش‌های فعلی اقتصادی، ریشه در مسائل اقتصادی دارد. امروز در کشور گرسنگی وجود دارد و وضعیت اقتصادی کشور اصلا مناسب نیست. ریشه این وضعیت به دلیل فقدان کار تشکیلاتی و بی‌توجهی و عقل جمعی است.

رییس مجلس شورای اسلامی راه برون رفت از چالش‌های سیاسی و اقتصادی کشور را مجاهدت دانست و افزود: در بین رجال سیاسی، مرحوم عسگراولادی دورنگری خاصی نسبت به مسائل کشور داشت. ایشان در لابه‌لای قیل و قال‌های سیاسی هدف را به خوبی تشخیص می‌داد و ذهن‌ها را به درستی به این موضوع هدایت می‌کرد.

لاریجانی با نکوهش رفتارهای غیرتشکیلاتی گفت: ریزش برخی افراد طی سال‌های اخیر به دلیل حضور نداشتن این افراد در دالان کار تشکیلاتی اتفاق افتاد. عسگراولادی اسوه اخلاق کار سیاسی در کشور بود. ایشان دردمندانه تلاش می‌کرد که کار تشکیلاتی در کشور شکل بگیرد. در شرایط فعلی هم به اقتصاد و هم فرهنگ و هم به مشکلات بین‌المللی باید در قالب کار تشکیلاتی نگاه کنیم. زمان تصمیم‌گیری یک فرد در اتاق پایان یافته است. اکنون وقت ایجاد کادر «هم نظر» است. دیگر رابطه عاطفی افراد نمی‌تواند جایگزین نگرش کار تشکیلاتی باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی سپس با تشریح اقدامات فرهنگی و اقتصادی حزب موتلفه گفت: ما باید از مطالعه پدیده‌های تاریخی درس بگیریم. جریان‌هایی که از دین فاصله گرفته‌اند مشکل پیدا کرده‌اند. متاسفم بگویم که در دوره‌های پس از انقلاب عده‌ای می‌گفتند جمهوری اسلامی یک پارادوکس است و جمهوریت و اسلامیت با یکدیگر سازگاری ندارند.

وی ادامه داد: عارضه کسالت سیاسی در کشور وجود دارد که با نوعی تئوری پردازی توجیه می‌شود. ایجاد کار تشکیلاتی وقت‌گیر و هزینه‌بر است اما بهانه ایجاد کردن برای این کسالت وقت چندانی نمی‌خواهد. موتلفه اسلامی تشکیلات موفق و ریشه‌داری است. برعکس عده‌ای که می‌گویند حزب موتلفه فراگیر نیست، بنده معتقدم که این تشکیلات فراگیر است ولی موج‌های احساسی بر این حزب حادث نیست. در این تشکیلات افراد، مسلکی و هدفمند تربیت می‌شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آیا امروز بدون این تشکیلات می‌توان مردم‌سالاری دینی را رهبری کرد، گفت: مردم‌سالاری دینی از سوی حزب موتلفه بسترساز شد. بنده تاکید می‌کنم در شرایط حاضر نمی‌توان مردم‌سالاری دینی را بدون کار تشکیلاتی پیش برد. افرادی که دنبال این هستند که با مکر سیاسی، عوام‌فریبی کنند، با کار تشکیلاتی مخالفت می‌کنند. یک ذهن ورزیده سیاسی، حرکت‌های پوپولیستی و مکر سیاسی را می‌شناسد.

لاریجانی سپس با تبیین این موضوع که حزب دولتی بی‌فایده است، اظهار کرد: ساختار حکومتی، وظیفه خود را دارد و تشکیلات حزبی نیز باید کار خودش را انجام دهد و نه برعکس. تشکیلات ساختار حکومتی را باید شکل دهد، تشکیلات سیاسی مجلس و دولت را تشکیل می‌دهد نه برعکس اما در دوره بنی‌صدر برای مقابله با حزب جمهوری اسلامی دفتر همکاری‌های سیاسی تشکیل شد و به نوعی حزب دولتی راه انداختند.

وی ادامه داد: البته گاهی دستگاه‌های حکومتی در حرکت احزاب دخالت می‌کنند. ممکن است دستاورد زودگذری داشته باشد ولی تداوم حرکت سیاسی را نابود می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی خواستار شناسایی و رفع آفت‌های کار تشکیلاتی در کشور شد و گفت: تغییر ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های مادی یک آفت است. برای جمع کردن رای ارزش‌های کیفی به ارزش‌های کمی تبدیل می‌شود. آفت‌های کار حزبی باید شناسایی و درمان شود نه اینکه در کار تشکیلاتی دچار نسیان شویم. حتی اگر قوانینی نیاز باشد، قوانین آن باید تصویب شود.

رییس مجلس شورای اسلامی هشدار دارد که آسیب‌های زیادی از تک روی‌های فکری دیده‌ایم بنابراین باید فکر جمعی را در قالب نظام تشکیلاتی دنبال کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش، دوران مشروطه را دوران خروج کشور از اختناق توصیف کرد و افزود: البته برخی کج‌اندیشان مثل گروه فرقان حرف‌های ناپخته‌ای را درباره انقلاب مشروطه زده‌اند، ولی این در حالی بود که این انقلاب فضای کشور را از اختناق شدید خارج کرد. انقلاب مشروطه چون با حرکت علمای تهران و نجف شکل گرفت، انقلابی اصیل بود. به دلیل حضور علمای برجسته، ملت به مشروطه پیوست و رژیم پهلوی نیز مجبور به پذیرش آن شد.

لاریجانی افزود: پیروزی انقلاب مشروطه چند درس برای رژیم پهلوی داشت. اولین درس این بود که اگر حرکت‌های سیاسی در بستر دینی قرار گیرد، موفق می‌شود. البته برخی روشنفکران مثل مارکسیست‌ها با این تفکر مبارزه می‌کردند. آنان با تغییر فکر دینی و علم کردن چهره‌های غیرمجاهد، در پی تغییر ارزش‌های مردم بودند و رژیم پهلوی برای مبارزه با دین از این جریان هم استفاده می‌کرد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رژیم پهلوی ستیز با آزادیخواهان را در دستور قرار داده بود و شهدای موتلفه فضای اختناق را دریدند و این در حالی بود که مبارزات سیاسی متعارف نمی‌توانست این فضای اختناق را بشکند. رژیم پهلوی با فکر آزادی‌بخش مبارزه می‌کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی شناسایی تشکیلات انقلاب را از دیگر اقدامات رژیم پهلوی برای سرنگون کردن انقلاب عنوان کرد و افزود: رژیم پهلوی، شناسایی تشکیلات جریان انقلاب را به اجرا درآورد که افراد زیادی از حزب موتلفه در این شناسایی‌ها دستگیر، زندانی و شهید شدند.

به گزارش ایسنا، حبیبی دبیرکل حزب موتلفه نیز در سخنانی گفت: رژیم شاه پایه‌های استبداد دیکتاتوری را محکم‌تر از شاه کبیر احساس کرد و به همین دلیل اقداماتی را که جرات انجام آن را نداشت به ویژه پس از رحلت آیت‌الله میلانی با قوت بیشتری انجام داد، اما این رژیم در برابر سران مستکبر از جمله آمریکایی‌ها، حقیرانه و ذلیلانه رفتار می‌کرد.

وی سپس به تشریح شرایط فرهنگی و سیاسی رژیم پهلوی و اقداماتی تشکیلاتی حزب موتلفه پرداخت.

انتهای پیام

کد N341178

وبگردی