آفتاب

عراقی: نقش ایران در تامین امنیت انرژی جهان غیرقابل چشم پوشی است

عراقی: نقش ایران در تامین امنیت انرژی جهان غیرقابل چشم پوشی است

مسکو - حمدیرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت که جمهوری اسلامی ایران به دلیل برخورداری از 34 تریلیون مترمکعب ذخیره گازی مشترک و غیرمشترک جایگاه ویژه ای در معادلات مربوط به بازار بین المللی انرژی دارد و نقش ایران در تامین امنیت انرژی جهان غیرقابل چشم پوشی است.

عراقی که برای شرکت در بیست و یکمین نشست جهانی نفت به مسکو سفر کرده است، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز همه جهانیان به این نکته اذعان دارند که هیچ کشوری در دنیا بدون انرژی قادر به ادامه حیات نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل داشتن ذخایر بالای هیدروکربوری جایگاه خاصی در این حوزه دارد.

وی از امنیت انرژی به عنوان یکی ازالزامات گریزناپذیر توسعه در جهان امروز یاد کرد و افزود: امروزه همه کشورها برای تامین امنیت انرژی خود به عنوان یک اولویت غیرقابل جایگزین تلاش می کنند و در این شرایط ایران به دلیل برخورداری از منابع غنی نفت و گاز می تواند سهم بسزایی در تامین امنیت جهان داشته باشد.

عراقی از منابع غنی انرژی ایران به عنوان فرصتی برای تامین امنیت انرژی اروپا و کشورهای همسایه نام برد و ادامه داد: ذخایر مشترک و غیرمشترک هیدروکربوری ایران بستری برای تقویت امنیت انرژی در بازارهای بین المللی است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به تاکید شرکت کنندگان در بیست و یکمین نشست جهانی نفت بر غیرقابل تحریم بودن انرژی اشاره کرد و توضیح داد: در نشست امروز همه بر این نکته تاکید داشتند که تحریم انرژی ظلم به تمام بشریت و محروم کردن انسان ها از این نعمت خدادادی است.

عراقی به تغییر رویکرد جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی در دولت جدید اشاره کرد و گفت که دولت در ارتباط با گاز رویکرد جدیدی در پیش گرفته است و ما برای ذخیره کردن انرژی به دو شیوه طبیعی و مینی ال ان جی برنامه ریزی کرده ایم.

وی توضیح داد: بر اساس رویکرد جدید دولت از این به بعد در ارتباط با سرمایه گذاری های حوزه انرژی ورود نمی کند و سرمایه گذاری در این حوزه بر اساس اصل 44 و نیز فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی به بخش خصوصی واگذار می شود.

عراقی یادآور شد: در رویکرد جدید دولت در حوزه انرژی بر اساس تبصره 2 قانون بودجه، بخش خصوصی در زمینه ذخیره طبیعی انرژی، مینی ال ان جی، سی ان جی و گازرسانی به شهرها و روستاها ورود می کند و دولت در این ارتباط تنها نظارت می کند.

وی در خصوص استقبال دولت از سرمایه گذاری در حوزه انرژی کشورمان به ویژه گاز اظهار داشت: بر این اساس بخش خصوصی کشورمان می تواند با سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خارجی در حوزه ذخیره طبیعی گاز و مینی ال ان جی نسبت به انتقال فناوری به داخل اقدام کند و دولت از ان استقبال می کند.

عراقی در خصوص اهمیت شرکت ایران در بیست و یکمین نشست جهانی نفت در مسکو و دستاوردهای آن برای صنعت نفت و گاز کشورمان نیز گفت: این نشست محفل خوبی برای تعامل با شرکت های صاحب نام دنیا در حوزه انرژی است و ارتباطات چهره به چهره مقام های دولتی و بخش خصوصی کشورمان در آن می تواند به انعقاد قراردادهای همکاری منجر شود.

وی از معرفی توانمندی ها و دستاوردهای صنعت نفت و گاز کشورمان به عنوان یکی دیگر ازدستاوردهای شرکت در نشست جهانی نفت در مسکو نام برد و یادآورشد: با توجه به وضعیت خاص ایران از نظر برخورداری از منابع غنی هیدروکربوری، مدیران شرکت های زیادی برای مذاکره به مراجعه می کنند به طوری که جدول برنامه دیدارهایمان از هم اکنون پر شده است.

بیست و یکمین کنفرانس جهانی نفت با حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در مجتمع نمایشگاهی کروکوس سیتی مسکو آغاز بکار کرد.

در بیست و یکمین نشست جهانی نفت در مسکو موضوعاتی همچون همکاری های کشورهای جهان در عرصه نفت، تامین امنیت انرژی، تحولات ژئوپلیتیک و تاثیرات آن بر بازار جهانی نفت مطرح و بررسی می شود.

در این نشست بیش از 5 هزار نماینده کشورهای مختلف جهان و مقام های بین المللی و شرکت های بزرگ شرکت دارند.

هیات بزرگی از جمهوری اسلامی ایران متشکل از ۶۰ نفر از مقام های دولتی و شرکت های خصوصی فعال در حوزه نفت و گاز کشورمان در بیست و یکمین نشست جهانی نفت در مسکو حضور دارند.

نشست جهانی نفت و نمایشگاه جنبی آن تا روز پنجشنبه این هفته در مجتمع نمایشگاهی کرکوس سیتی مسکو دایر است.

اروپام/۵۱۸ **1010
کد N341143

وبگردی