آفتاب
گاردین خبر داد:

اطلاعات محرمانه داعش در اختیار نیروهای امنیتی عراق، انگلیس و آمریکا

اطلاعات محرمانه داعش در اختیار نیروهای امنیتی عراق، انگلیس و آمریکا

یک روزنامه انگلیسی از کشف تعداد قابل توجهی "حافظه قابل حمل رایانه ای" در خصوص اطلات محرمانه داعش، توسط ارتش عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشنال ترک به نقل از روزنامه گاردین در گزارشی فاش ساخت که دست کم ۱۶۰ "یو اس بی" (USB) از گروه داعش بدست نیروهای امنیتی عراق افتاده است.

اطلاعات ذخیره شده بر روی این حافظه ها دارای اهمیت زیادی برای سازمان امنیتی کشورهای غربی هستند. بنا به گزارش گاردین این اطلاعات شامل اسامی اعضای خارجی داعش (دولت اسلامی عراق و شام)، نام رهبران این گروه، کدها و رمزهای مخفی و نام‌ اختصاری عوامل نفوذی این گروه در وزارتخانه‌ها می شود. برخی اطلاعات پیرامون شبکه مالی داعش نیز بدست نیروهای عراقی افتاده است.

عراق این اطلاعات را در اختیار سازمان های امنیتی بریتانیا و آمریکا قرار داده و در همین رابطه یک افسر امنیتی بریتانیا به این روزنامه گفت : ما و آمریکایی ها از گستردگی این اطلاعات شگفت زده شدیم.

بر اساس این گزارش، دسترسی دولت مالکی به این اطلاعات محرمانه پیش از حمله داعش به موصل و سقوط این شهر صورت گرفته است. دو روز پیش از حمله‌  داعش به موصل، یکی از عناصر ارتباطی داعش دستگیر و در بازجویی، نام فرمانده خود یعنی "عبدالرحمان البیلاوی" و محل سکونت او را فاش می‌کند.

چند ساعت پس از این اعترافات، البیلاوی در خانه خود کشته می شود و ماموران امنیتی در خانه وی و محل سکونت "عنصر ارتباطی" موفق به کشف اطلاعات بسیار مهمی می‌شوند.

نیروهای امنیتی از جمله ماموران سازمان امنیت آمریکا (سیا) همچنان سرگرم بررسی و طبقه‌بندی اطلاعات بدست آمده هستند.

گاردین نام این عنصر ارتباطی داعش را "ابو هاجر" ذکر کرده است.

بنا به گزارش گاردین پس از تصرف شهر موصل، دارایی‌های داعش احتمالاً بالغ بر چند میلیارد دلار شده است. در این گزارش به نقل از ابو هاجر آمده است که پیش از تصرف موصل دارایی نقدی داعش ۸۷۵ میلیون دلار"بوده است.

 

کد N341142

وبگردی