آفتاب

ثبت 34 هزار تخلف ساختمانی در روستاها/ تعلل مقامات محلی در جلوگیری از تغییرکاربری

ثبت 34 هزار تخلف ساختمانی در روستاها/ تعلل مقامات محلی در جلوگیری از تغییرکاربری

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن از گزارش 34 هزار تخلف ساخت و ساز در روستاها طی 4 سال خبر داد و گفت: تعلل مقامات محلی و ابهامات قانون موجب تشدید تغییرکاربری ها و تخلفات شده است ضمن آنکه بنیاد مسکن وظیفه برخورد با متخلفان را ندارد و این برعهده دهیاری ها است.

محمدرضا شاملو در نشستی خبری در پاسخ به پرسش مهر درباره اجرای طرح هادی در روستاها، اظهار داشت تاکنون برای بیش از 33 هزار و 100 روستای بالای 20 خانوار طرح هادی تهیه شده است که در مجموع 82 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار را دربرمی گیرد.

وی با بیان اینکه در 13 هزار و 500 روستا عملیات بهسازی محیط روستا به اجرا درآمده استس، بیان کر د: برنامه ریزی ما اینست که تاپایان برنامه پنجم تمام روستاهای بالای 20 خانوار را تحت پوشش قرار دهیم تاتمام ساخت و سازها زیر نظر باشد.

معاون بنیاد مسکن با اشاره به ثبت 34 هزار تخلف ساختمانی در روستاها در 4 سال گذشته، گفت: تعدادی از این تخلفات در کمیسیون ماده 99 مطرح شده و دستور به قلع بنا یا جریمه صادر شده است.

شاملو یکی از مشکلات فعلی مناطق روستایی را ساخت و ساز غیرمجاز اعلام کردو افزود: تعلل مقامات محلی و ابهامات قانون موجب تشدید تغییرکاربری ها و تخلفات شده است ضمن آنکه بنیاد مسکن وظیفه برخورد با متخلفان را ندارد و این برعهده دهیاری ها است.

وی به برگزاری نخستین همایش ملی توسعه پایدار فضایی و کالبدی روستایی در 2 و 3 تیرماه، اظهار داشت: ابعاد مکانی فضایی توسعه پایدار روستاها، مسکن و بهسازی روستایی و حکمروایی محلی و برنامه ریزی کالبدی - فضایی سه محور این همایش است که بر اساس آنها مکان یابی روستاهای جدید و روابط و پیوند آنها، جایگاه طرح های هادی و اثرات آن، مقاوم سازی مسکن روستایی، بهسازی بافت های با ارزش روستایی، مشارکت روستاییان و نهادهای محلی در راستای توسعه پایدار مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه بیش از 1200 مقاله برای همایش ارسال شده است، اظهار کرد: همه این مقاله مورد بررسی قرار گرفته که از بین آنها 480 مقاله پذیرفته شده و در نهایت 264 مقاله برای ارائه پذیرفته شد.

شاملو با اشاره به اینکه یکی از ضعف های نظام برنامه ریزی این است که جایگاه روستا به طور جدی مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: در برنامه های 4 و 5 توسعه روستاها تحت تاثیر شهرها قرار گرفتند و توزیع اعتبارات به نفع شهرها بود.

کد N340829

وبگردی