آفتاب

تاکید سناتورهای مجلس سنا برای برخورد با عاملان تقلب در انتخابات افغانستان

تاکید سناتورهای مجلس سنا برای برخورد با عاملان تقلب در انتخابات افغانستان

سناتورهای مجلس سنا خواستار برخورد با افرادی شدند که در تقلب های انتخاباتی نقش داشتند.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های افغان گزارش دادند که سناتورهای مجلس سنا ضمن تشکر از مشارکت مردم، عملکرد نیروهای امنیتی و رسانه ها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکید کردند کمیسیون مستقل انتخابات باید با کسانی که در تقلب های انتخابات دست داشته اند، برخورد و نامشان را افشا کند.

شماری از اعضای مجلس سنا در نشست عمومی این مجلس گفتند که هر نوع تهدید طالبان نتوانست مانع رفتن مردم به پای صندوق های رای دهی شود، از این رو مردم افغانستان به جهانیان ثابت کردند که در برابر خشونت ایستاده اند و به آن نه می گویند.

این سناتورهای افغان تاکید کردند که نیروهای امنیتی و رسانه های کشور نقش مهمی را در فرا خواندن مردم به پای صندوق های رای ایفا کرده اند.

نجیبه حسینی عضو مجلس سنا گفت: مردم افغانستان بار دیگر به جهانیان نشان دادند که همیشه طرفدار صلح و امنیت و دموکراسی هستند و از جنگ و خشونت بیزار شده اند.

برخی از سناتوران افغان نیز تاکید کردند که بی طرفی رئیس جمهور را نیز نباید در کنار تقدیر از نیروهای امنیتی و رسانه ها برای فعالیت شبانه روزی آنها در بخش تشویق مردم به انتخابات فراموش کرد.

انارکلی هنریار عضو مجلس سنا گفت: باید از حامد کرزای تقدیر کنیم که در دو دور انتخابات، بی طرفی اش را حفظ کرد. هرچند پیش از انتخابات آوازه هایی بود که رئیس جمهور نمی خواهد انتخابات برگزار شود و از قدرت کنار برود.

معاون اول مجلس سنا و برخی دیگر از اعضای این مجلس می گویند که کمیسیون مستقل انتخابات باید به شکایت هایی که از وجود تقلب ها در انتخابات حکایت دارد،  پاسخ داده شود و این کمیسیون همچنین رقم درست رای دهنده گان را در این دور انتخابات مشخص کند.

محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا گفت: امیدواریم کسانی که در درون کمیسیون انتخابات و چه بیرون کمیسیون انتخابات در این پروسه دخالت کردند و دست به تقلب زده اند مطابق قانون مجازات شوند.

علی اکبر جمشیدی دیگر عضو مجلس سنا نیز گفت: از رسانه ها شنیدیم که همکاری مردم در انتخابات نسبت به انتخابات دور اول کمتر بوده اما رئیس کمیسیون مستقل انتخابات شنبه شب اعلام کرد که بیشتر از هفت میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده اند. شخصآ از حرکت هایی که در قسمت انتقال صندوق ها صورت گرفت نگرانم و کمیسیون مستقل انتخابات باید بی طرفانه عمل بکند و امانت دار خوب باشد.

خبر دیگر اینکه نهادهاى جامعه مدنى و حقوق بشر ولايت غور نیز بر لزوم حفاظت از آرای رای دهندگان از سوی کميسيون هاى انتخاباتى تاکید کردند.

در همین رابطه يوسف نورستانى رئیس کميسيون مستقل انتخابات، از نامزدهای انتخاباتی خواست تا به آراى مردم احترام گذاشته و نتايج انتخابات را بپذيرند.

در همین رابطه آژانس خبرى پژواک گزارش داد که اشرف غنی احمدزی نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با کسب 52.48 درصد آرا پیشتاز انتخابات است، این درحالیست که عبدالله 47.52 درصد آرا را کسب کرده است.

بر اساس ارقام ثبت شده در اوراق نتايج 170 محل رای دهى جمعا 66 هزار و 355 راى استفاده شده است که از این رقم عبدالله عبدالله 31 هزار و 535 راى و اشرف غنى احمدزى 34 هزار و 820 راى را به دست آورده است.

گفتنی است که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله با کسب 45 درصد و احمدزى با کسب 31.5 درصد نسبت به دیگر نامزدان ریاست جمهوری پیشتاز بودند.

کد N340798

وبگردی