آفتاب

لاوروف وزیر کشور اوکراین را به اغماض در قبال افراط‌گرایان متهم کرد

لاوروف وزیر کشور اوکراین را به اغماض در قبال افراط‌گرایان متهم کرد

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: رفتاری که وزیر کشور موقت اوکراین در قبال اغتشاشات در مقابل سفارت روسیه در شهر کی‌یف نشان داد نشان دهنده اغماض وی نسبت به اقدامات افراط گران در اوکراین است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانسی خبری در شهر مینسک خاطرنشان ساخت: وزیر کشور اوکراین به جای اینکه به پلیس دستور دهد تا جلوی خرابکاری علیه سفارت ما را بگیرد این گونه اظهار نظر کرد که این اقدام مطمئنا خوب نیست اما مردم خشمگین هستند.

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: از نظر من این فرد وزیر کشور نیست بلکه کسی است که از آشوب‌ها و تظاهرات‌هایی که مشخصا همراه با افراط گری هستند و در آن‌ها نمادهای نازی‌ها نشان داده می‌شود چشم پوشی می‌کند.

لاوروف تاکید کرد: این در حالی است که کشورهای غربی نیز با خودداری از حمایت از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله به سفارت روسیه در شهر کی‌یف مسکو را ناامید کرد. من می‌خواهم تاکید کنم همانگونه که ما در یادداشت خود به وزارت امور خارجه اوکراین ذکر کردیم کنوانسیون روابط دیپلماتیک مسئولیت اصلی امنیت هیات‌های دیپلماتیک در هر کشوری را به عهده کشور میزبان گذاشته است.

وی همچنین گفت که اکنون که آندری دشچیتسیا، وزیر امور خارجه موقت اوکراین نیز رفتار توهین آمیزی را در نزدیکی ساختمان سفارت روسیه در شهر کی‌یف نشان داد چیزی ندارد که درباره او بگوید.

وی در این کنفرانس خبری تاکید کرد: درباره شخصی به نام دشچیتسیا همانطور که گفتم من چیزی برای گفتن ندارم.

بنابر گزارش برخی رسانه‌های اوکراینی وزیر امور خارجه موقت اوکراین در سخنرانی برای مردمی که در خشونت‌ها در نزدیکی سفارت روسیه در کی‌یف در 14 ژوئن دست داشتند به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه توهین کرد.

لاوروف خاطرنشان ساخت: مسکو انتظار دارد شرکای غربی اقداماتی برای مهار رادیکال‌ها و افراطگران در اوکراین اتخاذ کند.

وی خاطرنشان ساخت: وظیفه مهار افراط گران، نئونازی‌ها و رادیکال‌ها نیازمند توجه ویژه جامعه بین‌المللی و همچنین کسانی است که نفوذ مستقیمی بر مقامات کی‌یف دارند. ما امیدوار هستیم که منطق غلبه پیدا کرده و همه کسانی که قادر به تاثیرگذاری بر این وضعیت هستند در جهت تشدید بحران تلاش نکنند بلکه وضعیت را به سمت جریان سیاسی هدایت کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به وقایع اخیر و حمله‌ای که به سفارت روسیه شد پاسخ به وضعیت به وجود آمده لازم است.

لاوروف همچنین بر لزوم پایان سریع عملیات امنیتی دولت اوکراین در جنوب شرق این کشور تاکید کرد و خواهان آتش بس پایدار شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین مساله بروز مجدد اغتشاش در مقابل سفارت روسیه در اوکراین را رد نکرد.

وی خاطرنشان ساخت: ما تدابیر خود را اتخاد خواهیم کرد اما همچنین معتقدیم لازم است از مقامات اوکراین بخواهیم که امنیت هیات‌های دیپلماتیک را چه متعلق به روسیه و چه متعلق به هر کشور دیگر باشد تامین کنند زیرا من بروز مجدد چنین واقیعی را رد نمی‌کنم.

لاوروف همچنین گفت: طرح مقامات اوکراین برای بستن مرز روسیه با اوکراین در حال حاضر مبهم و نامشخص است.

وی تاکید کرد: در رابطه با اظهارات نمایندگان مقامات کی‌یف در خصوص تمایل آن‌ها برای بستن کامل مرز با اوکراین من تا حدی درک می‌کنم که مساله به چه چیزی مربوط است. اگر هدف آن‌ها بستن هرگونه مجرایی برای تحرک آزاد شهروندان ما شامل کارگران مهاجر ما باشد ما می‌خواهیم بفهمیم که چرا دقیقا قرار است چنین کاری انجام شود. اما همانطور که شما گفتیم آن‌ها درباره بستن مرزها به طور یکجانبه صحبت می‌کنند بنابراین اظهار نظر درباره آن سخت است. باید بفهمیم که منظور آن‌ها از این کار چیست.

انتهای پیام

کد N340724

وبگردی