آفتاب
فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

1+5 باید تصمیم بگیرد که مذاکرات نتیجه‌دار باشد/ایران می‌خواهد مذاکرات به نتیجه برد – برد برسد

1+5 باید تصمیم بگیرد که مذاکرات نتیجه‌دار باشد/ایران می‌خواهد مذاکرات به نتیجه برد – برد برسد

اگر آمریکا اراده‌ای جدی برای حل پرونده هسته‌ای ایران و اراده‌ای ساده برای احترام به حقوق کشورمان را داشته باشد، سایر کشورها نمی‌توانند خللی در مذاکرات ایفا کنند.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: برآیند دیدار با هیات‌های دیپلماتیک و مواضع اخیر آقای روحانی در نشست خبری‌شان نشان از این دارد که ایران می‌خواهد مذاکرات به یک نتیجه برد – برد برسد و این 1+5 است که باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد مذاکرات نتیجه‌دار باشد یا نه.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مذاکرات وین5 گفت: باید در خصوص مذاکرات به دو مسئله اشاره کرد نخست اینکه مذاکرات بسیار سنگین، جدی و سخت است و تعدد موارد اختلافی نیز موجب شده تا مذاکرات طولانی و نفسگیر شود و طرفین با وسواس مذاکرات را دنبال کنند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی مسئله دیگر عزم طرفین برای به سرانجام رسیدن مذاکرات دانست و افزود: طرفین مذاکره، به یک نتیجه اساسی رسیده‌اند و آن، ادامه دادن مذاکرات برای به سرانجام رسیدن مذاکرات است و برای همین با اینکه موارد اختلافی بالاست، شاهد ادامه یافتن مذاکرات هستیم.

وی با اشاره به دیدار هیات‌های مذاکره‌کننده با یکدیگر پیش از آغاز رسمی مذاکرات وین5 اظهار داشت: این دیدار‌ها، در رسیدن به تفاهم و اشتراک نظر و حل موارد اختلافی بسیار مهم بودند. مهمترین دیدار نیز، دیدار با هیات آمریکایی بود چراکه نقش اصلی در 1+5 را آمریکا بازی می‌کند و مابقی کشور در حاشیه این کشور قرار دارند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برآیند دیدار با هیات‌های دیپلماتیک و مواضع اخیر آقای روحانی در نشست خبری‌شان نشان از این دارد که ایران می‌خواهد مذاکرات به یک نتیجه برد – برد برسد و این 1+5 است که باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد مذاکرات نتیجه‌دار باشد یا نه.

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه رسیدن به توافق نهایی نیز برای دولت اوباما یک دستاورد محسوب می‌شود، یادآور شد: اوباما هم عزم بر حل مسئله هسته‌ای ایران را دارد اما در آمریکا نیز مانند ایران، این مذاکرات منتقدان و مخالفان سرسختی دارد که در لابی‌های صیهونیستی و کنگره حضور دارند و وی را تحت فشار قرار می‌دهند.

این نماینده سابق مجلس درباره صحبت‌های اخیر مقامات فرانسوی در خصوص مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: همانطور که گفتم آمریکا نقش اصلی را در 1+5 بازی می‌کند و عموما فرانسه در این گروه، در میدانی بازی می‌کند که آمریکا طراحی کرده است و برای همین، اگر آمریکا اراده‌ای جدی برای حل پرونده هسته‌ای ایران و اراده‌ای ساده برای احترام به حقوق کشورمان را داشته باشد، سایر کشورها نمی‌توانند خللی در مذاکرات ایفا کنند.

کد N340361

وبگردی