آفتاب
طی 4 سال اخیر صورت گرفت

34 هزار تخلف ساختمانی در روستاها

34 هزار تخلف ساختمانی در روستاها

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب از شناسایی 34 هزار تخلف ساختمانی در روستاها از سوی بنیاد مسکن خبر داد و گفت: این تخلفات در کمیسیون ماده 99 بررسی شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد رضا شاملو در نشست خبری که به مناسبت اولین همایش ملی توسعه پایدار فضایی و کالبدی روستایی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 60 هزار روستا در پهنه سرزمینی ایران پراکنده شده که حدود 21 میلیون نفر یعنی 30 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند.

وی افزود: این مسئله خود دارای مزایا و معایبی است؛ مزیت از این جهت که هر کدام از روستاها نقش مهمی در تامین امنیت کشور دارند و مشکل نیز از این منظر که خدمات رسانی به روستاها با موانعی روبرو بوده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب با بیان اینکه در حال حاضر مشکل سکونت در شهر ها بوجود آمده است، تصریح کرد: بخشی از جامعه شهری به زندگی در روستا ها روی آورده اند که در میان دو مسئله مهم امنیت و بهداشت در روستاها مد نظر قرار می‌گیرد.

شاملو افزود: طی توافق صورت گرفته باید مسئله بهداشت و امنیت مد نظر قرار گیرد و برنامه ریزی هایی برای آن صورت گیرد.

وی درباره طرح هادی گفت: تاکنون برای بیش از 33 هزار و 100 روستای بالای 20 خانوار طرح هادی تهیه شده است که در مجموع 82 درصد از روستاهای بالای 20 خانوار را شامل می شود.

وی افزود: در 13 هزار و 500 روستا عملیات بهسازی محیط روستا اجرا شده است که برنامه ریزی این است تا پایان برنامه پنجم تمام روستاهای بالای 20 خانوار را تحت پوشش قرار دهیم تا تمام ساخت و سازها زیر نظر قرار گیرد.

معاون بنیاد مسکن با بیان اینکه در مناطقی به دلیل تعلل مسئولان محلی تخلفات ساختمانی اتفاق افتاده است، تصریح کرد: 34 هزار تخلف ساختمانی در روستاها در چهار سال گذشته اتفاق افتاده که تعدادی از این تخلفات با اعلام ما در کمیسیون ماده 99 مطرح شده و دستور به قلع بنا یا جریمه صادر شده است.

شاملو در ادامه درباره همایش ملی توسعه پایدار فضایی و کالبدی روستایی اظهار کرد: برای این همایش 1215 خلاصه مقاله فرستاده شده است که ازاین تعداد 480 مقاله پذیرفته شده که 26 مورد آن برای ارائه در همایش انتخاب شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب با بیان این‌که نباید بافت معماری و فرهنگ روستاها را به هم بزنیم، ادامه داد:‌ باید در جهت حفظ تعالی و معمای بومی روستاها قدم برداریم.

وی افزود:‌ در برنامه ریزی‌ها به صورت جدی ضعف‌های روستایی مورد توجه قرار نگرفته و در برنامه چهارم و پنجم توسعه نیز بیشتر به معقوله روستاها پرداخته شده اما با این وجود مسائل روستاها تحت تاثیر مشکلات شهرها قرار گرفته است.

شاملو ادامه داد: برای اولین بار در کشور یک بسته جامع و کامل آماده شده که به مشکلات روستایی پرداخته شود و ما سعی کردیم، پرداختن به مسائل کلی را در برنامه ریزی‌هایمان کنار گذاشته‌ایم.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب با بیان این‌که باید مشکلات شهری و مهاجرت‌های ناخواسته و رشد حاشیه نشینی اتفاق افتاده تصریح کرد:‌ این اتفاقات ناشی از بی توجهی‌ها بوده که باید مسائل شهری و روستایی در کنار هم قرار گیرند و بررسی شوند.

انتهای پیام

کد N340298

وبگردی