آفتاب

کاخ سفید سرگرم بررسی مذاکره با ایران در مورد عراق است

کاخ سفید سرگرم بررسی مذاکره با ایران در مورد عراق است

ایرنا نوشت:

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: کاخ سفید و دولت ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری این کشور سرگرم بررسی مذاکرات احتمالی با ایران برای حل بحران فزاینده امنیتی عراق است.

به گزارش رویترز از واشنگتن، این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: دولت باراک اوباما به خوبی همه جوانب را برای مذاکرات احتمالی با ایران به منظور حل بحران امنیتی عراق بررسی خواهد کرد.

شبه نظامیان وابسته به گروه تروریستی داعش بخش هایی از شهرهای مختلف عراق از جمله ˈتکریتˈ و ˈموصلˈ را تحت کنترل خود در آورده و به سوی بغداد پیشروی کرده اند که درحال حاضر پیشروی های آنها متوقف شده است.

باراک اوباما روزجمعه گفته بود به چند روز زمان نیاز دارد تا تصمیم بگیرد آمریکا به چه شکل می تواند به عراق برای مبارزه با داعش کمک کند. اما وی اعزام سربازان آمریکایی را به عراق برای حمایت از ارتش این کشور در مبارزه با داعش رد کرد.

سربازان آمریکایی بعد از نزدیک به یک دهه جنگ خشونت بار و پرهزینه در سال 2011 عراق را ترک کردند.

اگر آمریکا تصمیم بگیرد با ایران بر سر حل بحران امنیتی عراق مذاکره کند، هنوز معلوم نیست این مذاکرات کجا و چه زمانی انجام خواهد شد.

روزنامه آمریکایی ˈوال استریت ژورنالˈ روز گذشته در گزارشی نوشته بود دولت اوباما خود را برای این مذاکرات آماده می کند و یکی از راه های ممکن بر این مذاکرات، گفت و گوهای وین 5 است که مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی از امروز برای دست یافتن به توافق جامع در مورد موضوع هسته ای ایران با یکدیگر و نمایندگان دیگر کشورهای عضو 1+5 گفت و گو می کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد : ˈویلیام برنزˈ قائم مقام وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست وین 5 حاضر خواهد بود.

کاخ سفید اعلام کرد هنوز با ایران در این زمینه مذاکره نکرده است.

درهمین حال سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینا جنوبی ˈلیندسی گراهامˈ شامگاه یکشنبه در برنامه ˈفیس نیشنˈ شبکه ˈسی بی اسˈ گفت : آمریکا به تعامل با ایران برای جلوگیری از سقوط دولت عراق نیاز دارد و باید با تهران وارد مذاکره شود.

وی افزود : ما احتمالا به کمک آنها برای حفظ دولت بغداد نیاز داریم.

52261

کد N340290

وبگردی