آفتاب

گروه مذاکره کننده هسته ای ایران وارد وین شد

گروه مذاکره کننده هسته ای ایران وارد وین شد

وین- ایرنا- گروه مذاکره کننده هسته ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور انجام پنجمین دور گفت و گو های هسته ای با کشورهای عضو 1+5 به میزبانی اتریش، وارد فرودگاه وین شد.

به گزارش ایرنا، در مذاکرات ˈوین 5 ˈ نیز همچون همیشه، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان حقوقی و بین الملل و اروپا و آمریکای وزارت خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی وزارت خارجه، ˈداوود محمدنیاˈ مشاور وزیر خارجه و ˈمحمد امیریˈ مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی و ˈپژمان رحیمیانˈ مدیرکل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، گروه را همراهی می کنند.

یک گروه از مشاوران حقوقی نیز به ریاست ˈامیرحسین زمانی نیاˈ وزیر خارجه را در این سفر همراهی می کنند که ˈجمشید ممتازˈ استاد برجسته حقوق بین الملل نیز از جمله اعضای آن است.

پنجمین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 به میزبانی اتریش موسوم به وین 5 از ساعتی دیگر با ناهار کاری محمد جواد ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه مذاکره کننده 1+5 در محل نمایندگی ایران در وین آغاز خواهد شد.

ظریف و اشتون در این ناهار کاری دستور کار مذاکرات رسمی روزهای آینده را مشخص خواهند کرد و پیش بینی می شود در این مرحله، کار نگارش متن توافق جامع هسته ای آغاز شود.

وزیر امور خارجه در بدو ورود به وین در جمع خبرنگاران اظهار داشت، بعد از ناهار کاری، مذاکرات سه جانبه ایران ، آمریکا و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز می شود.

تاکنون چهار دور گفت و گو برای تدوین سند نهایی بین ایران و 1+5 در وین برگزار شده است. گفت و گوهایی که گرچه تاکنون به نتیجه نرسیده اما به گفته مقام های هر دو طرف، ˈمفید و سازندهˈ بوده است.

اختلاف بر سر برنامه هسته ای عمری به اندازه یک دهه دارد و از نظر بسیاری از تحلیلگران، توافق بر سر آن به راحتی امکان پذیر نیست و نیازمند تلاش مستمر است؛ هرچند در دوره جدید گفت و گوهای هسته ای که پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در ایران شکل گرفت، هم ایران و هم 1+5 نشان دادند که برای به نتیجه رسیدن گفت و گوها جدی هستند.

ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در نشستی با خبرنگاران با تاکید بر این که در صورت حسن نیت طرف مقابل در پنج هفته آینده (تا 20 جولای/ 30 تیر) می توانیم به توافق برسیم، گفت: توافق نهایی با 1+5 از بزرگترین توافقات سیاسی نه تنها در سطح منطقه بلکه جهان است که دشمنان جدی دارد.

رییس جمهوری افزود: در دو مساله اختلافی نداریم. اول اینکه ایران غنی سازی را ادامه خواهد داد که اصلا محل اختلاف بین دو طرف مذاکره کننده نیست و هیچ بحثی درباره آن وجود ندارد و کسی به ذهنش هم خطور نکند که غنی سازی در ایران متوقف شود که همه این را قبول دارند و دوم اینکه اگر توافقی انجام شود حتما تحریم ها باید برداشته شود و این مسئله هم مورد اتفاق نظر است کما اینکه در همین شش ماه در برخی بخش ها تحریم برداشته شد.

سید عباس عراقچی، سخنگوی گروه مذاکره کننده ایران نیز روز گذشته در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ایران و 1+5 تصمیم قطعی دارند که در مذاکرات وین 5، کار نگارش متن توافق جامع آغاز شود.

معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در این جلسه با اشاره به مذاکرات دو جانبه با آمریکایی ها اعلام کرد ما ابتدا تردید داشتیم که طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا 30 تیر باشد اما در مذاکره ژنو که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا مسوول تیم آمریکایی بود، آمریکایی ها اعلام کردند که مصمم هستند در وقت 6 ماهه یعنی 20 جولای توافق نهایی انجام شود.

عراقچی خاطرنشان کرد که در مذاکرات دو جانبه به این نتیجه رسیدیم که آمریکایی ها شرایط بعد از 20 جولای را به نفع مذاکرات نمی دانند.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه نیز اواخر هفته گذشته در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، گفت: مذاکرات ایران و گروه 1+5 به مرحله حساسی رسیده است و اطمینان دارم که تا یک ماه آینده قادر خواهیم بود که به راه حل جامعی برسیم.

رییس هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه در گذشته و در جریان مذاکرات، برخی توهمات فرصت های ایجاد شده برای رسیدن به توافق نهایی را از بین برد، افزود: نباید اجازه داد که یک بار دیگر چشم انداز واقعی امکان حصول به یک توافق تاریخی از بین برود.

ظریف در این مقاله با یادآوری طرحی که 10 سال پیش درجریان مذاکرات به طرف های مذاکره ارایه داد، تاکید کرد: در آن طرح مجموعه ای از اقدمات پیشنهادی برخی از دانشمندان مستقل و غیر ایرانی وجود داشت که تضمین می کرد برنامه هسته ای تا ابد صلح آمیز خواهد بود.

اروپام** 1701**1485** 1337
کد N340162

وبگردی