آفتاب
آیت‌الله‌علوی گرگانی:

یاد مرگ و معاد روح انسان را جلا می‌دهد

یاد مرگ و معاد روح انسان را جلا می‌دهد

آیت‌الله‌ علوی‌گرگانی با بیان این‌که «تدبر و عمل به قرآن ضامن سعادت است» گفت: تدبر و فهم قرآن نیازمند جامعیت علمی و معنوی است.

آیت‌الله‌ علوی‌گرگانی با بیان این‌که «تدبر و عمل به قرآن ضامن سعادت است» گفت: تدبر و فهم قرآن نیازمند جامعیت علمی و معنوی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در دیدار مسئولان دبیرخانه و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم، قرآن را بهترین دستورالعمل برای زندگی انسان دانست و تاکید کرد: تک تک آیات قرآن بیان‌کننده روش و منش صحیح برای زندگی کردن است.

وی با بیان این‌که «تدبر وعمل به قرآن ضامن سعادت است» افزود: البته تدبر و فهم قرآن نیازمند جامعیت علمی و معنوی است. بنابراین برای رعایت دستورالعمل‌های آن باید به معصومین(ع) و کسانی که جا پای آنان می‌گذارند رجوع کنیم.

وی به نقش مهم مبلغان و روحانیت و بیان نمونه‌هایی از تبلیغ دین مانند داستان موسی و هارون(ع) اشاره و تاکید کرد و گفت: روحانیون لباس پیامبران را به تن دارند و رسالت آنان بسیار سنگین است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه 48 سوره انبیاء مبنی بر اعطای فرقان به موسی(ع) گفت: فرقان یکی دیگر از نام‌های قرآن و به معنای جداکننده حق از باطل است و قرآن از این نظر فرقان نامیده شده است.

وی در تبیین نام قرآن افزود: برخی در معنای ریشه قرآن تلاوت کردن و برخی ضمیمه کردن چیزی بر چیز دیگری را آورده‌اند که در معنای دوم ضمیمه شدن علم با عمل مستفاد بوده است.

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: این ضمیمه شدن نشان می‌دهد که خداوند از انسان علم را توام با عمل می‌خواهد و به ویژه این موضوع در قشر روحانیت باید بیشتر نمود داشته باشد، زیرا مردم آنان را وارثان انبیاء و اولیاء می‌دانند و از آنان توقع بیشتری دارند.

علوی‌گرگانی با تاکید مجدد بر رسالت سنگین علمای دین تصریح کرد: اگر عالم عاملی در منطقه‌ای زندگی کند حتما آثار عمل او در رفتار مردم نیز دیده خواهد شد.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت مسجد در اسلام با بیان این‌که «در مسیر رونق مساجد باید صبر داشه باشیم» گفت: عمل به وظیفه باید ما را در انتخاب مسیر استوار کند، همان طور که پیامبر(ص) با وجود ایذاهای گوناگون دلسرد و ناامید نشدند و دست از هدایت دیگران برنداشتند.

وی با بیان این‌که «روحانیون نباید هیچ وقت سنگر مسجد را خالی کنند» تاکید کرد: ارزش روحانی و مبلغ به تحمل سختی‌هایی است که در راه تبلیغ دین متحمل می‌شود که در آیاتی از سوره احزاب نیز بیان شده که مبلغان رسالت الهی از هیچ چیز جز خدا نمی‌ترسند.

وی با بیان این‌که «یاد مرگ و معاد روح انسان را جلا می‌دهد» تاکید کرد: ائمه(ع) و اولیاء الهی وقتی به یاد مرگ می‌افتادند گاهی غش می‌کردند اما فراموشی مرگ در جوامع امروزی چه فجایعی که به بار نیاورده است.

انتهای پیام

کد N339996

وبگردی