آفتاب
آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

رابطه با کشورهای جهان را نباید به آسانی در خطر انداخت

رابطه با کشورهای جهان را نباید به آسانی در خطر انداخت

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: رابطه با کشورهای غیراسلامی باید بر اساس احترام متقابل و هوشیاری کامل باشد و در این صورت نباید روابط خود را با آنها به آسانی در خطر بیندازیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم این مرجع تقلید در دیدار با حبیب الله زاده کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن، گفت: ما غیر مسلمانان را به چند دسته تقسیم می‌کنیم و هر یک دارای حکم جداگانه‌ای هستند.

وی ادامه داد: یکی از این گروه‌ها را «مستأمن» می‌نامیم یعنی غیر مسلمانی که از ما مجوز ورود و امان نامه خواسته‌اند تا در بلاد اسلامی (به طور موقت یا دائم) زندگی کنند مثلا کسانی که از ما ویزا می‌گیرند و با سفر آنها موافقت می‌شود، جزء این گروه هستند.

وی با انتقاد از مزاحمت‌هایی که نیروهای سعودی نسبت به حجاج سایر کشورها ایجاد می‌کنند، افزود: این حجاج علاوه بر اینکه ضیوف الرحمان هستند، بر حسب ظاهر مهمان دولت عربستان نیز هستند، چون با ویزای رسمی وارد آن کشور شده‌اند لذا نباید مورد مزاحمت و تعرض قرار گیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به سفارت‌های خارجی که در بلاد اسلامی باز می‌شود، گفت: این افراد در امان ما هستند و نباید مادامی که رابطه هست هیچ مزاحمتی برای آنها ایجاد شود.

وی در همین راستا به آیه 8 سوره ممتحنه اشاره کرد و گفت: قرآن علاوه بر عدم جواز تعرض به این گروه از غیرمسلمانان، مجوز نیکی کردن به آنان را هم داده است.

این مرجع تقلید درباره چگونگی رابطه با کشورهای غیراسلامی گفت: روابط با آنها باید بر اساس احترام متقابل و هوشیاری کامل باشد و در این صورت نباید روابط خود را با آنها به آسانی در خطر بیندازیم، چون قطع رابطه با این کشورها گاه لطمات زیادی برای ایرانیان و مسلمانان مقیم آن کشور ایجاد می‌کند و آنها را به زحمت می‌اندازد لذا نباید به آسانی رابطه‌ای را به خطر بیندازیم.

در این دیدار حجت‌الاسلام علمی، نماینده جامعة المصطفی(ص) العالمیه در انگلستان و رئیس دفتر وزارت امور خارجه در قم نیز حضور داشت.

انتهای پیام

کد N339993

وبگردی