آفتاب

روسیه تحویل گاز به اوکراین را با شیوه پیش پرداخت آغاز کرد

روسیه تحویل گاز به اوکراین را با شیوه پیش پرداخت آغاز کرد

مسکو- ایرنا- مهلت ضرب الاجل تعیین شده از طرف شرکت گازپروم روسیه به اوکراین در ساعت 10 بامداد امروز (دوشنبه) به وقت مسکو پایان یافت و این شرکت اعلام کرد: تحویل گاز به اوکراین با شیوه پیش پرداخت آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، در اطلاعیه شرکت گازپروم آمده است: تصمیم برای آغاز اجرای این سیستم به دلیل عدم پرداخت های مکرر بدهی گازی از طرف اوکراین گرفته شده است.

در اطلاعیه یادآوری شده است: بدهی شرکت نفت و گاز اوکراین به روسیه 4 میلیارد و 458 میلیون دلار است که یک میلیارد و 451 میلیون دلار آن بابت ماههای نوامبر و دسامبر و 3 میلیارد و 7 میلیون دلار هم بابت ماههای آوریل و می است.

گازپروم در اطلاعیه خود خاطرنشان کرده است: از امروز شرکت نفت و گاز اوکراین فقط به میزانی گاز از روسیه دریافت می کند که بهای آن را از پیش بپردازد.

روسیه تاکنون دو بار ضرب الاجل تعیین شده را در هفته های قبل تمدید کرد تا مذاکرات به نتیجه ای برسد ولی هشدار داده بود که ضرب الاجل کنونی را تمدید نخواهد کرد.

این ضرب الاجل را در حالی گازپروم اجرا کرد که مذاکرات هیات های روسیه و اوکراین در مورد بدهی گازی با میانجیگری کمیسر انرژی اتحادیه اروپا امروز در کی یف بدون نتیجه پایان یافت.

این مذاکرات از روز شنبه آغاز شده و روز یکشنبه و تا اوایل بامداد امروز ادامه داشت.

ˈسرگئی کوپریانفˈ سخنگوی شرکت گازپروم در پایان مذاکرات به خبرنگاران گفت: مذاکرات به پایان رسید و طرف های شرکت کننده در گفتگوها بر مواضع خود ایستادگی کردند.

این مذاکرات در ابتدا میان سران شرکت گازپروم و نفت و گاز اوکراین جریان داشت و سپس در نخست وزیری اوکراین با شرکت ˈآرسنی یاتسنیوکˈ نخست وزیر و ˈگونتر اتینگرˈ کمیسر انرژی اتحادیه اروپا ادامه یافت.

روسیه در این مذاکرات بر پرداخت بدهی یک میلیارد و 950 میلیون دلاری از طرف اوکراین بابت گاز صادر شده به این کشور در ماههای نوامبر و دسامبر سال گذشته و آوریل سال جاری تاکید کرد.

طرف اوکراینی هم بر کاهش بهای گاز صادراتی روسیه به این کشور به رقمی بین 268 دلار تا 380 دلار برای هر هزار مترمکعب تاکید کرد.

یوری پرودان وزیر انرژی اوکراین هم در پایان مذاکرات روسیه را مسئول شکست گفتگوها دانست و گفت: طرف روس برای یافتن قیمت گاز بر اساس معیارهای بازار آماده نبود.

وی افزود: اوکراین برای قطع صادرات گاز روسیه به این کشور آماده شده است.

بعد از شکست چند دور مذاکره که دور آخر آن هفته گذشته در بروکسل انجام شد، دولت اوکراین به بخش انرژی و وزرای مرتبط و همچنین مقامات محلی دستور داد تا خود را برای توقف صادرات گاز آماده کنند.

روسیه در ابتدای مذاکرات از اوکراین خواسته بود 485 دلار برای هر یکهزار متر مکعب گاز به آن کشور بپردازد، اما سپس پیشنهاد معافیت گمرک صادراتی را مطرح کرد، اقدامی که قیمت را تا 385 دلار برای هر یکهزار متر مکعب کاهش داد، این قیمت نزدیک به بهای متوسطی است که دیگر مشتری های اروپایی روسیه می پردازند.

مقامات انرژی روسیه هفته گذشته گفتند قیمت 385 دلار قیمت نهایی است، اما پرودان گفت اوکراین آماده پذیرش قیمت بیشتر از 326 دلار نیست.

اروپام/2242**518 ** 1337
کد N339902

وبگردی