آفتاب

طالبان خواستار بازگشت به میز مذاکره با دولت پاکستان شد

طالبان خواستار بازگشت به میز مذاکره با دولت پاکستان شد

تهران - ایرنا - حملات هوایی گسترده ارتش پاکستان علیه مخفیگاه های تروریست ها در منطقه وزیرستان شمالی، گویا گزینه دیگری جز عقب نشینی برای طالبان و درخواست آنها برای بازگشت به میز مذاکره با دولت اسلام آباد باقی نگذاشته است.

به گزارش روز دوشنبه رسانه های پاکستان، به دنبال اقدام جدی دولت پاکستان و حملات گسترده شنبه شب جنگنده های ارتش پاکستان به مخفیگاه های تروریست ها و فقط پس از گذشت چند ساعت از این حملات، گروه تحریک طالبان اعلام کرد: آماده انجام مذاکره با دولت است.

بنا به گزارش منابع نظامی پاکستان، در جریان حملات هوایی دو شب پیش جنگنده های ارتش پاکستان به مواضع تروریست ها در مناطقی از وزیرستان شمالی، بیش از 120 تروریست از جمله رهبر گروه مهاجم به فرودگاه کراچی کشته شدند.

گروه تحریک طالبان روز یکشنبه - دیروز - نیز اعلام کرد: با وجود حملات ارتش پاکستان، هیات مذاکره کننده این گروه همچنان آماده ادامه مذاکره با دولت است.

درهمین حال، «شاهد الله شاهد» سخنگوی گروه تحریک طالبان هشدار داد که طالبان ضمن آمادگی برای مذاکره، این آمادگی را نیز دارد که در صورت ادامه حملات نظامی ارتش پاکستان، به این حملات پاسخ دهد.

سخنگوی طالبان با انتقاد از گزارش منابع نظامی و دولتی پاکستان در خصوص آمار خسارات ناشی از حملات هوایی اخیر به مواضع تروریست ها در وزیرستان شمالی، ضمن تایید کشته شدن شماری از افراد وابسته به طالبان، اعلام کرد که تعدادی از مردم عادی نیز قربانی این حملات شدند.

از سوی دیگر، «عاصم سلیم باجوا» سخنگوی ارتش پاکستان دیشب - یکشنبه - اعلام کرد: اکنون مذاکره صلح با شبه نظامیان به پایان رسیده و نیروهای مسلح این کشور بنا به دستور دولت عملیات گسترده و سرنوشت سازی را علیه تروریست ها در مناطق قبایلی آغاز کرده اند.

وی گفت: این عملیات نظامی با عنوان «ضرب غضب» علیه تروریست ها در منطقه قبیله ای و تا نابودی کامل شبه نظامیان و انهدام مواضع آنان ادامه خواهد داشت.

این سخنگو با اشاره به استقرار تعداد زیادی از شبه نظامیان خارجی در وزیرستان شمالی گفت: تروریست ها با انجام عملیات خونین و انفجارها، زندگی مردم پاکستان را تحت تاثیر قرار داده اند، اما دولت و نیروهای مسلح این کشور به این روند پایان خواهد داد و تا نابودی کامل تروریست ها با آنان مقابله می کنند.

محمد نواز شریف بعد از کسب عنوان نخست وزیری پاکستان در جریان انتخابات سال گذشته و با وجود انتقاد احزاب و گروه های سیاسی مخالف، طرح گفت و گوهای صلح با طالبان را در دستور کار قرار داد و درعین حال به صراحت گفت: در صورتی که این مذاکرات کارساز نباشد، متوسل به اقدام نظامی علیه طالبان خواهد شد.

ابتکار نواز شریف برای انجام مذاکرات صلح با طالبان موفقیت آمیز نبود و تشدید تحرکات تروریستی طالبان در روزها و هفته های اخیر و به ویژه حمله مرگبار هفته گذشته این گروه به فرودگاه کراچی، دولت را ناچار به انجام اقدامات نظامی گسترده علیه طالبان کرد.

آساق**1723**1545
کد N339809

وبگردی