آفتاب

سایه قطع صادرات گاز بر سر اوکراین

سایه قطع صادرات گاز بر سر اوکراین

تهران-ایرنا- پایان بی نتیجه مذاکرات مسکو و کی یف بر سر قیمت گاز، اوکراین را با قطع صادرات گاز روسیه به این کشور از ساعت 10صبح امروز به وقت مسکو مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف، آخرین دور از چندین دور مذاکره دو طرف 1:30 دقیقه بامداد دوشنبه (3 صبح به وقت تهران) درحالی پایان یافت که تلاش های دقیقه آخر توسط کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا برای دست یافتن به توافق بی نتیجه بود.

برپایه این گزارش، شرکت گاز روسیه موسوم به گازپروم اعلام کرده است ضرب الاجل تعیین شده برای اوکراین را به منظور پرداخت بدهی هایش تمدید نخواهد کرد، بعد از اینکه مذاکرات بامداد امروز(دوشنبه) بی نتیجه پایان یافت، چشم انداز اختلال در صادرات گاز روسیه به اتحادیه اروپا را از طریق اوکراین افزایش داد.

افزون بر این، بی نتیجه پایان یافتن مذاکرات احتمالا تنش های سیاسی را بین روسیه و اوکراین افزایش می دهد.

مسکو می گوید : اوکراین در مجموع بیش از4 میلیارد دلار بدهی گازی دارد و خواسته است دست کم نیمی از این بدهی تا ساعت 10صبح (به وقت محلی) امروز به مسکو پرداخت شود.

ˈسرگئی کوپریانوفˈ سخنگوی شرکت گازپروم روسیه، گفت: طرف روس انتظار دارد پیش از ساعت 10صبح به وقت مسکو دست کم یک میلیارد و 951 میلیون دلار از بدهی های اوکراین پرداخته شود. اگر این مبلغ پرداخت نشود، صادرات به شکل سیستمی ادامه می یابد که فقط گازی که از قبل بهای آن پرداخت شده باشد به اوکراین صادر شود.

ˈگوئنتر اوتینگرˈ کمیسیونر انرژی اروپا نیز در جمع خبرنگاران در کی یف گفت: وی در روند مذاکرات پیشنهاد توافقی را داده است اما مسکو این پیشنهاد را رد کرد.

کشورهای غرب مذاکرات گاز را به مثابه تمایل ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه برای مصالحه با اوکراین و کاهش تنش ها دانسته است اما روابط دو طرف، هفته گذشته و بعد از آن وخیم تر شد که کی یف مسکو را به مسلح کردن جدایی طلبان شرق اوکراین با انواع تانک های پیشرفته متهم کرد و معترضان به سفارت روسیه در کی یف حمله کردند. سرنگونی یک فروند هواپیمای نظامی دولت اوکراین که 49 تن از نظامیان این کشور نیز در آن کشته شدند، از دیگر حوادثی بود که به تنش های بین دو طرف دامن زد.

اوکراین می خواهد برای هر یکهزار متر مکعب گاز 268 دلار بپردازد؛ قیمتی که در زمان دولت ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور مسکو پیشنهاد داده بود اما در مذاکرات هفته گذشته کی یف قیمت خود را تعدیل کرده و مبلغ 326 دلار را برای هر یکهزار متر مکعب در توافقی موقت پیشنهاد داد تا زمانی که توافق نهایی به دست آید. مسکو خواستار فروش گاز به مبلغ 485 دلار در هر یکهزار متر مکعب است اما پیشنهاد لغو گمرکی را داد اقدامی که باعث می شود قیمت گاز به 385 دلار در هر یکهزار متر مکعب کاهش یابد.

روسیه در آخرین دور مذاکرات که در کی یف برگزار شد، از کاهش بیشتر قیمت طفره رفت. ˈآندری کوبولوفˈ رییس شرکت نفت و گاز اوکراین نیز گفت : چنین قیمتی برای اوکراین قابل قبول نیست و این کشور آن را نمی پردازد.

اوتینگر پیشنهاد داده بود کی یف یک میلیارد دلار ابتدا به روسیه بپردازد و بقیه بدهی خود را به صورت اقساط ماهانه به گازپروم برگرداند؛ در حالی که مبلغ 385 دلار برای هر یکهزار متر مکعب در زمستان و حدود 300 دلار در تابستان نیز مبلغ عادلانه ای است. اما روسیه این بسته پیشنهادی را نپذیرفته است.نخست وزیر اوکراین که درآخرین دور مذاکرات حضور داشته است از قبل به مقامات حوزه انر‍ژی و مقامات محلی دستور داده است خود را برای قطع گاز آماده کنند، در حالیکه ˈیوری پرادونˈ وزیر انرژی این کشور نیز گفت روسیه در قطع گاز بسیار جدی است.

پرادون در پاسخ به سوالی در مورد اینکه بعد از قطع گاز چه اتفاقی می افتد، گفت: طرف روس اعلام کرد اگر توافقی به دست نیاید محدودیت هایی بر عرضه گاز اعمال می شود.

اروپام**9157 ** 1064
کد N339715

وبگردی