آفتاب

تاکید سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی بر لزوم جلوگیری از سقوط دولت عراق

تاکید سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی بر لزوم جلوگیری از سقوط دولت عراق

سناتور آمریکایی "لیندسی گراهام" به دنبال ناآرامی‌های عراق اعلام کرد که دولت آمریکا باید برای جلوگیری از سقوط دولت عراق با ایران همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) لیندسی گراهام در مصاحبه با شبکه خبری سی بی اس گفت: آمریکا به مشارکت ایران برای جلوگیری از سقوط دولت عراق نیاز دارد و باید مذاکراتی را با هدف پایان دادن به ناآرامی‌ها آغاز کند. این گام غیرقابل اجتناب است.

وی افزود: ما برای نگه داشتن بغداد احتمالا به کمک آنها نیاز خواهیم داشت. شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش شهرهای شمالی عراق را تحت کنترل گرفته‌اند و در حال پیشروی به سمت بغداد هستند.

اظهارات این مقام آمریکایی که عضو کمیته نیروهای مسلح سنا است، پیشتر به همراه سایر جمهوری‌خواهان رویکردهای جنگ‌طلبانه‌ای علیه ایران داشت. وی همچنین در سال 2011 مخالف خروج نهایی نیروهای آمریکایی از عراق بود و معتقد بود که نیروهای خارجی برای کمک به حفظ نظم در ارتش عراق لازمند.

اظهارات سناتور گراهام در ادامه انتقاد جمهوری‌خواهان آمریکایی به عملکرد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکاست. اوباما هرگونه اعزام نیروهای زمینی به عراق را رد و تاکید کرده است که هرگونه حملات هوایی و یا سایر کمک‌ها مشروط به تلاش دولت نوری مالکی، نخست وزیر عراق برای غلبه بر اختلافات میان سنی‌ها و شیعه‌هاست.

با این حال مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: بسیار دیر است که بخواهیم نشست‌های طولانی سازش سیاسی برگزار کنیم چرا که هفته‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید، ارتش القاعده در حال پیشروی است.

به گفته این جمهوری خواه، دولت آمریکا باید کشورهای عرب همسایه عراق را در پاسخی مشترک سازماندهی کند و با حملات اطلاعاتی خود از جمله توان هوایی و سایر کمک‌ها آنها را حمایت کند.

مایک راجرز تاکید کرد که تهدید القاعده و گروه‌های شبه نظامی وابسته به آن از جمله داعش تنها منطقه‌ای نیست و داعش برای خود پناهگاه امن ایجاد کرده است و از آن برای حمله به اهدافی در آمریکا و اروپا استفاده می‌کند.

انتهای پیام

کد N339599

وبگردی