آفتاب

ویژگی‌های جامعه صالح و سالم از نگاه یک استاد حوزه

ویژگی‌های جامعه صالح و سالم از نگاه یک استاد حوزه

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (ع) گفت: ویژگی‌های یک جامعه صالح به ویژگی‌های یک انسان سالم و صالح بر می‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حق‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان این‌ مطلب اظهار کرد: یک انسان سالم همواره به سمت تکامل و بالندگی می‌رود و این تکامل او باعث می‌شود که جامعه هم به سمت تعالی پیش برود.

وی ادامه داد: شخصیت انسان از پنج بعد، جسمی، فکری، معنوی، عاطفی و اجتماعی تشکیل می‌شود، آن جامعه‌ای سعادتمند است که مجریان و حاکمان آن جامعه بتوانند نیاز‌های این پنج عنصر که ساختار وجودی انسان را تشکیل می‌دهد تامین کند.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (ع) تاکید کرد: اگر جامعه‌ای صالح می‌خواهیم باید در این پنج عنصر آسیب زدایی کنیم و کاری کنیم که زمینه‌های صعود انسان‌ها در این زمینه فراهم شود و به رشد و تعالی برسند.

حق‌جو افزود: جامعه‌ صالح و سالم است که بتواند نیازهای مردم را در سطح جسمی، روانی، روحی و معنوی تامین کند و کاری کند که انسان‌ها به سمت ارزش‌های متعالی بروند و ارزش‌های معنوی مثل توجه به قرآن، نماز، زکات و.... در این جامعه ارتقا پیدا کند و عواملی که باعث بی‌توجهی قشر خاصی به این موضوعات می‌شود را از بین ببرند.

وی یادآور شد: جامعه صالح باید نیازهای عاطفی مثل اعتماد به نفس، اقتدار، نشاط،‌ سرزندگی و ... را در جامعه ترویج دهد و ترویج آنها باید از راه‌های هنر،‌ دانش،‌ سخت افزار و نرم‌افزارهایی که در اختیار دارند و رسانه‌های سمعی و بصری صورت گیرد.

وی تاکید کرد: جامعه‌ صالح باید از نظر روانی و عاطفی نیازها را برطرف و زمینه‌هایی که ضعف،‌ افسردگی،‌ وسواس و ... به همراه دارد را در جامعه خنثی کند. بهترین جامعه، جامعه‌ای است که در آن نظام الهی و اجتماعی تقویت شود.

رئیس مرکز مشاوره حرم حضرت معصومه (ع) اظهار کرد: جامعه سعادتمند و صالح جامعه‌ای است که در آن مسائل منفی اجتماعی و خانوادگی از بین برود و حقمدار باشد. خدا برای اینکه جامعه از رذایل پاک شود و فضایل اخلاقی ترویج پیدا کند قرآن، پیامبر و ائمه اطهار(ع) را فرستاد و مباحث اجتهاد و نظام هستی را ترویج داد تا ما به سمت یک جامعه‌ای سالم و صالح و مهدوی پیش برویم.

حق‌جو گفت: ما باید در نظام فعلی خود به دنبال این چنین جامعه‌ای باشیم. کاری کنیم که اخلاقیات ارتقا پیدا کند و رذایل اخلاقی از بین برود.

انتهای پیام

کد N339289

وبگردی