آفتاب
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

پایان مهلت دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها/ بررسی پیشنهاد جدید تعیین قیمت حامل های انرژی

پایان مهلت دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها/ بررسی پیشنهاد جدید تعیین قیمت حامل های انرژی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایان مهلت 3 ماهه دولت برای تعیین راهکار های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها از جلسه این کمیسیون با وزیران اقتصاد، نیرو، بهداشت، صنعت، معدن و تجارت و معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور خبر داد.

اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر از جلسه هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه با معاونت نظارت رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، بهداشت، نیرو،  صنعت ، معدن و تجارت خبر داد.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این جلسه دولت گزارشی از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سه ماهه ابتدایی سال و برنامه اش برای تحقق در آمد های هدفمندی ارائه خواهد داد.

وی تاکید کرد: در تبصره 21 قانون بودجه مجلس به دولت 3 ماه وقت داد تا ساز و کار اجرایی خود برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها را برنامه ریزی کند که این هفته مهلت سه ماهه دولت به پایان می رسد.

جلیلی حذف طبقات بالا از دریافت یارانه نقدی را یکی از بهترین راه های افزایش در آمد دولت از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها خواند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: متاسفانه در آمد هدفمندی یارانه ها متصل به نرخ ارز شده، نوسانات قیمت ارز در آمد هدفمندی را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: دولت تعیین قیمت حامل های انرژی را 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس اعلام کرده است، سئوالی که مطرح می شود این است که نرخ محصول داخلی ما با این کیفیت واقعا 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس است؟

جلیلی اظهار داشت: زمانی که درآمد هدفمندی یارانه ها به نرخ ارز وصل می شود مبنای قیمت تمام شده حامل های انرژی که ما باید به آن دست یابیم عملا دست خوش نوسانات ارز شده و قیمت مبنا که ما باید به آن دست یابیم مشخص نیست.

وی با بیان اینکه نوسانات قیمت ارز دائما فاصله ما با قیمت مبنای حامل های انرژی در خلیج فارس را تغییر می دهد، ادامه داد: دولت باید نفت را بر اساس نرخ جهانی به تولید کنندگان بفروشد و قیمت تمام شده تولید حامل های انرژی در پالایشگاه ها را مبنای تعیین نرخ قرار دهد. در این سازو کار جدید تعیین قیمت حامل های انرژی به صورت ریالی خواهد بود و کمتر دست خوش نوسانات می شود.

همچنین محمد رضا پور ابراهیمی نائب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها گفت: دولت فقط نسبت به سال گذشته از محل اجرای قانون هدفمندی تنها  7000 میلیارد تومان افزایش درآمد داشته است به عبارت دیگر در آمد دولت هنوز کمتر از میزان یارانه نقدی است که به مردم پرداخت می کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت باید هر چه سریع تر در آمد مبنا برای حذف خانوار ها از دریافت یارانه نقدی را اعلام کند گفت: در چند ماه اخیر عدم اقدام دولت برای حذف دهک های بالای در آمدی موجب شده که یارانه نقدی به خانوار هایی پرداخت شود که باید از دریافت یارانه نقدی حذف شوند.

وی ادامه داد: دولت با حذف دهک های بالای در آمدی به صورتی هزینه های خود برای پرداخت یارانه نقدی را با در آمد هایش متوازن کند که نیازی به افزایش قیمت حامل های انرژی نباشد.

به گزارش مهر بر اساس قانون بودجه سال 93 در آمد دولت از هدفمندی یارانه ها 48 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که 42هزار و 500 میلیارد تومان آن به پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی اختصاص یافته و بقیه در آمد ها نیز برای کمک به بخش بهداشت و درمان، صنعت برق، تولید و اجرای قانون بیمه بیکاری در نظر گرفته شده است.

 بر اساس قانون بودجه، یارانه نقدی در سال 93 به سرپرستان خانوار های متقاضی که به تشخیص دولت نیازمند تشخیص داده شوند، پرداخت می شود. در حال حاضر دولت تنها حدود 35000 میلیارد تومان از محل اجرای این قانون در آمد دارد و با کسری بودجه برای پرداخت یارانه نقدی مواجه است.

کد N339274

وبگردی