آفتاب

تصویر فردا؛ جهان 2020

تصویر فردا؛ جهان 2020

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - یادداشت روز

مجید رضاییان؛ مدرس دانشگاه و روزنامه‌نگار

یکم: فرق «نظام ارتباطی» با «نظام اقناعی» به نوعی در 2 کلمه «بازخورد» و«باور» خلاصه می شود، هارولد لاسول 2 مرحله می بایست به نظام ارتباطی خویش می افزود تا امروزه در تفاوت میان بازخورد و باور و یا «انتخاب» و «باور» فرق اساسی قائل می شدیم.

یک سال از انتخاب هوشمندانه مردم گذشت و ما امروز در نقطه ای هستیم که می بایست آن انتخاب و بازخورد بزرگ را به یک «باور عمیق» تبدیل کنیم. اینک فتوژورنالیسم در سایه‌ی ژورنالیسم و هر دو، در سایه ارتباطات، می خواهند به ما تصویر آن بازخورد را نشان دهند؛ چگونه اما؟ بی تردید زاویه دوربین هیچ عکاسی -که پدیده خبر و شکار سوژه را می شناسد ؛- راه به محافظه کاری نمی برد. اساسا عکاسی نسبتی با نگاه محافظه کارانه ندارد. زبان فتوژورنالیسم زبان صریح، بی پرده و مستند است؛ ثبت تصاویری که نشان می دهد «خرداد» و«خرد» با هم همسایه شدند و اعتدال رنگ یک انتخاب ملی را به خود گرفته و همین ما را وامی دارد تا عرصه باور را- بیش از یک رویداد و انتخاب مقطعی- جدی بیانگاریم.

دوم: گورباچف در سال 1982 .م از گلاس نوست و پروستریکا سخن راند که یکی از جام بلورین در ارتباطات سیاسی و دیگری از بازسازی اقتصاد ملی حکایت داشت؛ اما شواهد و قرائن بسیاری امروزه ثابت می کند که آنچه او گفت دیر بود؛ تردید نمی توان کرد که لزوما وجه تشابهی میان روسیه و ایران نیست ؛ اما واقعیت آن است کهسخن اعتدال در ایران به موقع زده شد ولی واقعیت دیگر آن است که نمی توان از اعتدال سخن گفت و رها کرد؛ زیرا اعتدال به مثابه یک انتخاب ملی درآمده است، پیش از این دیدیم که تجربه های بسیاری را سیاست مداران ما - چه به طور موسمی و چه دائمی- آزمودند و سر آخر، عرصه ارتباطات و فرهنگ را در قالب اعتدال به عرصه سیاست ترجیح دادند.

ثبت لحظه های ماندگار انتخاب 92 اثبات برتری فرهنگ و ارتباطات بر عرصه سیاست است، انتخابی که زودتر از ما دنیا به اهمیت آن واقف شده است و در همین راستا کاستلز حق داشت که درباره وب 2 بگوید: "امروزه ریخت جوامع ، با منطق شبکه ای تغییر کرده و عنصر جدیدی در عرصه قدرت پدیدار ساخته است ؛ به نام قدرت شبکه ای".

نمایشگاه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در قاب عکس، با آثار عکاسان خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا از روز شنبه 24 خرداد همزمان با نخستین سالروز انتخابات یازدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری، در گالری صبای فرهنگستان هنر کار خود را آغاز کرد. به همین بهانه، تعدادی از استادان ارتباطات، یادداشت‌هایی را در اختیار ایسنا قرار دادند

سوم: در جهانی واقع شده ایم که مک لوهان از آن به «جهان شیشه ای» یاد کرده بود و او پیش بینی جهان« دو سویه» را می کرد ، ولی امروزه ما در «جهان شبکه ای» یا «چند سویه» قرار گرفته ایم، جهانی که تصاویر نه تنها شفاف و بی پرده ثبت می شود، بلکه آنلاین به نمایش گذاشته می شود؛ جهانی که «قدرت نمایش گری» را در قالب «قدرت شبکه ای» به رخ دولت مردان و عناصر عرصه سیاست می کشد و نه تنها ارتباطات سیاسی که ارتباطات بین المل و ارتباطات اقتصادی واجتماعی را تحت تاثیر خویش قرار داده و کار را به جایی رسانده است که هیچ تصویری از رفتار و برخورد های ما از ذهن افکار عمومی پنهان نمی ماند ؛ جهان ، جهان پنهان شدن نیست. امروزه جهانی است که تصویر ما پیش از آن که عکاسی و ثبت شود؛ در معرض دیده شدن دائم است ، بنابراین تا سال 2020 که وب 3 به میدان خواهد آمد ، زمان چندانی باقی نمانده است و فرصت بسیار اندک. تصویر 2020 را بهتر است از هم اکنون باور کنیم، زیرا هیچ تصویر ی در جهان ارتباطی و شبکه ای قابل فیلتر شدن نیست.

چهارم: تصویر اعتدال با گذشت یک سال از آن شفاف تر و دقیق تر شده و جالب آنکه برای خود «دلواپسانی» نیز پیدا کرده است اما از سویی دیگر زبان اعتدال نه تنها در داخل که در جهان دیپلماسی گوش های شنوای بیشتری یافته است اما شایسته است بدانیم این تصویر را مردم با انتخاب هوشمندانه و اصلاح طلبانه خود در خرداد 92 زودتر از ما ساختند، بنابراین عهد و اخلاق به ما یادآوری می کند که هرگز نگذاریم آن تصویر مخدوش شود، زیرا سازندگان آن تصاویر که از دوربین عکاسان تیزدست پنهان نمانده ، مردمی هستند که منتظر کامل تر شدن قطعات دیگر ی از این تصویر در یک پازل هستند، تصویر اعتدال به گفتمان اعتدال وابسته است و برای رسیدن به گفتمان اعتدال باید تلاش مضاعفی کرد تا انتخاب مردم به یک باور نهادینه شده تبدیل شود.

آخر: از تیتر"... و سر انجام 1-8 " تا تیتر "رستاخیز روحانی"- یکی برای عدم احراز صلاحیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دیگری برای پیروزی مردم در نماد حسن روحانی - در یک نشریه بخش خصوصی نوشتم و تیتر یک شد؛ آن تیترها وتیتر های دیگرآن ایام، مانند پیامک ها ی خود جوش جوانان، «وجه تشابه روشنی» با عکس های کم نظیری دارد که در مجموعه حاضر به چشم می خورد، شاید هر دوی آنها – تیتر ها و عکس ها – یک زبان مشترک دارند و می خواهند به ما بفهمانند که : "اعتدال از تصویر آغاز شد، به یک گفتمان رسید واینک می بایست به یک «راه پیوسته» تبدیل شود تا آنچه مردم در انتخابات 92 از آن به «پیروزی بنفشه ها» یاد کردند ، از میان نرود و دستاورد هایش باقی بماند"

انتهای پیام

کد N339056

وبگردی