آفتاب
یک نماینده مجلس تاکید کرد

تعامل منطقی و قانونمند دو نهاد وکالت و قضاوت

تعامل منطقی و قانونمند دو نهاد وکالت و قضاوت

یک نماینده مجلس گفت که تعامل منطقی و قانونمند دو نهاد وکالت و قضاوت، امری کلیدی است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در همایش نقد و بررسی پیش‌نویس جامعه وکالت اظهار کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد، تعامل نهاد وکالت و قضاوت است که در سایه این تعامل زمینه کارایی مطلوب در دو نهاد فراهم می‌شود.

وی با اشاره به اصل 35 قانون اساسی ادامه داد: طبق این اصل در همه دادگاه‌ها، طرفین دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر نتوانند وکیلی بگیرند باید برای آنها امکانات لازم فراهم شود. این اصل برای این است که قاضی دادگستری به سمت حق هدایت شود و امکان تضییع حقوق افراد کاهش یابد.

ابوترابی‌فرد افزود: نقش وکلا در اجرای عدالت و دفاع از حق نقش تعیین‌کننده‌ای است. باید راه را برای دفاع منطقی و آزادانه وکلا هموار کرد و اگر می‌خواهیم به سلامت قضا کمک کنیم، باید هر قدمی که برمی‌داریم به سلامت این دستگاه کمک کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تعامل منطقی و قانونمند دو نهاد وکالت و قضاوت امر کلیدی است و در تعامل این دو نهاد، راه برای استقلال درست باید هموار شود.

وی با بیان اینکه نکته حائز اهمیت در لایحه جامع وکالت، حفظ مقبولیت نهاد بین‌المللی وکالت است، افزود: امروز باید به گونه‌ای تصمیم بگیریم تا مقبولیت نهاد وکالت به عنوان بازوی قدرتمند نظام برای ارتقای دستگاه قضایی افزایش یابد.

ابوترابی‌فرد گفت: باید به دنبال قوانین مستحکم و پایدار باشیم و راه این امر، استفاده از صاحبان خرد و اندیشه و متخصصان باتجربه است.

این نماینده مجلس گفت: اگر می‌خواهیم به یک قانون منطقی دست یابیم باید از خرد صاحبان اندیشه استفاده کنیم و در یک میزگرد به گفت‌وگو بپردازیم.

وی با بیان اینکه مشکل اساسی ما، عدم پایداری قوانین است، ادامه داد: متاسفانه ما آنگونه که مورد انتظار نظام مردم سالاری دینی بوده است، از خرد جمعی بهره نگرفتیم و امید است که قوه قضاییه در این جهت پیشگام باشد.

ابوترابی‌فرد افزود: امیدواریم دستگاه قضایی بهترین لایحه را با بالاترین ادغان ارائه کند و در قدم دیگر، ما از شما وکلا در مجلس دعوت خواهیم کرد تا نمایندگان شما برای گفت‌وگو در زمینه لایحه وکالت در مجلس حضور یابند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که امید است تصمیم نهایی ما در مجلس به گونه‌ای باشد که صاحبان تجربه مدنظرشان است البته ما هر اندازه که می‌توانیم برای ارتقای نهاد وکالت تلاش خواهیم کرد.

انتهای پیام

کد N338936

وبگردی