آفتاب

صباح زنگنه:باتمدید توافقنامه ژنو آسمان به زمین نمی‌آید/برخی از به نتیجه رسیدن مذاکرات ناراضی هستند

صباح زنگنه:باتمدید توافقنامه ژنو آسمان به زمین نمی‌آید/برخی از به نتیجه رسیدن مذاکرات ناراضی هستند

یک کارشناس امور بین الملل می گوید تمدید توافقنامه ژنو برای چندماه آینده یک روال طبیعی است و نباید از آن تعبیر به بن بست رسیدن کرد.

صباح زنگنه در گفتگو با خبرآنلاین، با اشاره به دور جدید مذاکرات هسته ای در وین، گفت: هیئت ایرانی مذاکره کننده با توجه به ابعاد فنی و حقوقی که می سنجد قطعا از حداقل هایی عدول نخواهد کرد، نه تنها این هیئت بلکه هیچکدام از مقامات و ووزارتخانه ها نمی تواند از خطوط تعیین شده از سوی نظام در این مذاکرات عدول کند.

وی درخصوص مباحث مطرح شده درخصوص اینکه در صورت پذیرش شروط ایران از سوی غرب، ایران سطح غنی سازی را از 5 درصد بالاتر نخواهد برد، تصریح کرد: آنچه در این مذاکرات حائز اهمیت است آن است که ایران همچنان بتواند به تحقیقات هسته ای خود ادامه دهد، سوخت با غنای 20 درصد براساس آنچه از سوی کارشناسان و متخصصان این حوزه عنوان می شود برای چندسال آینده بین 5 تا 10 سال آینده تولید شده است و نیاز کشور را برطرف می کند.

زنگنه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر به میزانی بیش از آنچه ذخیره شده است نیازی نداریم، می توانیم این موضوع را مشروط به این کنیم که هرزمان ذخایر سوخت ایران رو به اتمام بود،ایران باید بتواند با کیفیت و قیمت مناسب از بازارهای بین المللی آن را تامین کند اما اگر اخلالی در این مورد پیش آمد ایران تکنولوژی خودش را مجددا به کار بیندازد و به سرعت به تولید مورد نیازش بپردازد.

این کارشناس امور بین الملل در ادامه با اشاره به مذاکرات دوجانبه ایران با آمریکا و دیگر کشورهای 5+1 و تاثیر آن در تسهیل کردن نگارش توافقنامه نهایی، اظهار داشت: آمریکا نقش مهم و محوری را در این مذاکرات داشته و خواهد داشت. بنابراین درک روشن هیئت ایرانی از نگرانی‌ها و عمق طرز فکر آمریکایی‌ها درباره فعالیت های هسته ای ایران برای یافتن راه حل مهم است. همانطور که وقتی امریکایی‌ها عمق نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران درک کنند راحت‌تر می توانند به کار ویرایش و نگارش جدیدی برسند به نحوی که نگرانی‌های هر دو طرف را برطرف کند و منافع جمهوری اسلامی ایران را نیز حفظ کند.

زنگنه همچنین درباره احتمال تمدید زمان اجرای توافقنامه ژنو و طولانی شدن مذاکرات، گفت: برداشت من این است که با توجه به پیچیدگی، تنوع و تعدد موضوعات، روند رسیدن به توافق نهایی زمان بیشتری خواهد برد و بعید است که در ضرب العجل تعیین شده یعنی همان 20 جولای توافقنامه نهایی به امضا برسد.

وی با طبیعی دانستن این امر، گفت: اینکه مذاکرات بیش از زمان تعیین شده به درازا بکشد روالی طبیعی است و نباید تعبیر به بن بست رسیدن از آن کرد. البته کسانی که تفکر مذاکره برای مذاکره داشتند قطعا از اینکه مذاکرات به سمت مذاکره برای نتیجه گرفتن سوق یافته است ناراضی باشند.

این کارشناس امور بین الملل خاطرنشان کرد: ایران کارها و برنامه های زیادی برای توسعه دارد، برنامه های هسته ای و مذاکرات تنها بخشی از این فعالیت های توسعه ای است و قرار نیست ایران دیگر برنامه های خود را به خاطر این موضوع رها کند. این بخش باید طی یک برنامه زمان بندی شده به نتیجه برسد، اگر در این زمان تعیین شده به نتیجه نرسید هم می تواند 3یا 4 ماه یا حداکثر 6 ماه توافق ژنو را تمدید کنند.

زنگنه گفت: با تمدید توافق ژنو هیچ اتفاق یا مشکل خاصی پیش نخواهد آمد و آسمان به زمین نمی آید. اما حتما باید مشخص کرد که چه کسی یا کسانی خواهان تعلل یا اخلال در به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند.

29/220

 

کد N338636

وبگردی