آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر ایران در بغداد: سرنوشت داعش در عراق همانی است که در سوریه دچارش شد

سفیر ایران در بغداد: سرنوشت داعش در عراق همانی است که در سوریه دچارش شد

سفیر ایران در عراق ورود سازمان ملل به موضوع عراق را خواستار شد و گفت: مساله عراق باید در صدر موضوعات بین‌المللی قرار بگیرد تا برای آن چاره‌اندیشی شود.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره برخی ادعاها مبنی بر آمادگی ایران برای همکاری با آمریکا در تحولات اخیر عراق با بیان این که از این حرف‌ها و صحبت‌ها در فضای کنونی زیاد مطرح می‌شود، اظهار کرد: در عین حال باید دید تا چه اندازه این حرف‌ها صحت دارد، چراکه بسیاری از آن‌ها فاقد اعتبار و صحت است.

این دیپلمات ایرانی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم باید در رابطه با عراق شاهد همکاری کشورهای منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی باشیم و هم‌چنین معتقدیم سازمان ملل باید به این موضوع وارد شود و درباره عراق در صدر مسائل بین‌المللی چاره‌اندیشی شود.

او در پاسخ به این که برخی رسانه‌ها در روزهای اخیر درباره حضور ایران در عراق برای مقابله با داعش خاطرنشان کرد: همان‌طور که رییس‌جمهور روز شنبه به صراحت اعلام کرد، اگر دولت عراق با توجه به روابطی که میان دو کشور وجود دارد، تقاضای همکاری در این بحث را داشته باشد، ایران آن را بررسی می‌کند و شاهد هستیم که هفته گذشته رییس‌جمهور و وزیر خارجه با همتایان عراقی خود صحبت‌های لازم را داشتند.

سفیر ایران در عراق هم‌چنین در پاسخ به این که گفته شده است دو خانواده ایرانی در حملات گروه تروریستی داعش کشته شده‌اند، با رد این خبر اظهار کرد: چنین اتفاقی روی نداده و این خبر را تایید نمی‌کنم.

وی درباره سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات از جمله کربلا، نجف، کاظمین و سامرا گفت: همان‌طور که در روزهای گذشته اعلام شده است، زائران ایرانی به طور فردی و گروهی از هرگونه سفر به شهر سامرا جدا خودداری کنند، اما در شهرهای دیگر سفرها به طور عادی ادامه دارد و سازمان حج و زیارت برنامه کاروان‌های مربوطه برای زیارت از عتبات عالیات را انجام می‌دهد.

دانایی‌فر درباره برخی اخبار مبنی بر این که داعش به بغداد رسیده است، گفت: اخبار و شایعات زیادی در روزهای گذشته در رابطه با اوضاع عراق در رسانه‌های مختلف شنیده و دیده می‌شود و ما هم گه‌گاهی این شایعات را می‌شنویم. در عین حال براساس تصمیم دولت عراق سخنگویی مربوط به این تحولات در دو روز گذشته تعیین شده است که اخبار مربوطه را بیان می‌کند و توصیه دارم اخبار مربوط به عراق را از این منبع رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های ایرانی دریافت کنند.

او ادامه داد: درباره این که داعش وارد بغداد شده است، چنین خبری را نشنیده‌ام و بالعکس براساس اخباری که به دست ما می‌رسد، نیروهای ارتش و مردمی عراق وارد صحنه شدند و وضعیت را در یکی، دو روز اخیر تغییر داده‌اند. گفته می‌شود در شهرهای موصل، صلاح‌الدین و سامرا، نیروهای ارتش و مردمی به خوبی دفاع کرده و برخی مناطق را پاکسازی کرده‌اند. این‌ها مسائلی است که ما به عنوان ناظر در عراق می‌شنویم.

این دیپلمات ایرانی در پاسخ به این که به نظر شما دلیل پیشروی داعش در عراق چیست و راه مقابله با آن را چه می‌دانید؟ گفت: داعش مجموعه‌ای با تفکر خاص و شناخته شده است که تحرکاتی را در سال‌های گذشته در سوریه و عراق صورت داده اما همان‌طور که می‌دانیم این گروه تروریستی در سوریه دچار شکست‌های زیادی شد و خیلی از مناطقی را که در سوریه در اختیار داشت، از دست داد، از این رو برای جبران شکست، به سمت عراق آمده است و اقدام به عملیات‌های نظامی کرده است.

وی ادامه داد: در عین حال معتقدم سرنوشت این گروه همان سرنوشتی است که در سوریه به آن دچار شدند و در نهایت با ناکامی مواجه می‌شوند.

سفیر ایران در عراق اضافه کرد: دولت، ملت و نیروهای مسلح عراق به سرعت اوضاع را تحت کنترل خواهند گرفت و شرایط را به روز اول بازمی‌گردانند.

دانایی‌فر گفت: مردم عراق، شیعه یا سنی با این گروه تروریستی نیستند و در نهایت به داعش درس خوبی خواهند داد و عراق را از وجود آن‌ها پاکسازی می‌کنند.

انتهای پیام

کد N338625

وبگردی