آفتاب
در گفتگو با پژوهشگر مسائل زنان خاورمیانه مطرح شد:

ناآرامی سیاسی منطقه، مولد خشونت‌های جنسی و جنسیتی

ناآرامی سیاسی منطقه، مولد خشونت‌های جنسی و جنسیتی

«در زمانی که حسنی مبارک استعفای خود را اعلام کرد خبرنگار برون مرزی سی بی اس که حوادث مصر را پوشش می‌داد مورد تجاوز گروهی تعدادی از مردان مصری قرار گرفت./ درحاشیه جشن مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید مصر 9 زن مورد تجاوز گروهی قرار گرفتند./داعش ساعاتی پس از تصرف برخی از شهرها در اعلامیه ای خروج زنان بدون محارمشان را از خانه در مناطق تحت تصرف ممنوع اعلام کرد.»

یک فعال حقوق زنان در گفتگو با ایلنا با اشاره به اینکه جنگ و نا آرامی های سیاسی در هر کشور باعث تشدید انواع خشونت می شود، گفت: در جنگ ها همواره میزان تلفات و خرابی های به بار آمده مورد توجه قرار می گیرد در حالی که خشونت های جنسی و جنسیتی پیش آمده در جنگ‌ها و نا آرامی‌های سیاسی بخش قابل توجهی از زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، 11 فوریه 2011 در زمانی که رئیس جمهور اسبق مصر «حسنی مبارک » پس از گذشت 18 روز از اعتراضات و اعتصابات مردمی در میدان التحریر قاهره استعفای خود را اعلام کرد، شادی و گردهمایی مردمی در میدان آزادی (التحریر) شهر برپا شد.

در همین زمان بود که «لارا لوگان» خبرنگار برون مرزی سی بی اس که حوادث مصر را پوشش می‌داد و به همرا ه تیمش در هنگام استعفای مبارک در جشن میدان التحریر حضور داشت، مورد تجاوز گروهی تعدادی از مردان مصری قرار گرفت.

پس از آن نیز در نا آرامی‌ها و اعتراضات خیابانی این کشور خبرهای مختلفی از اعمال خشونت های جنسی به زنان در خیابان ها و مکان‌های عمومی منتشر شد تا جایی که گروهی نیز برای اعتراض به این خشونت ها به خیابان آمدند.

پس از گذشت نزدیک به سه سال از این حادثه، 25 سازمان حقوق بشری در گزارشی اعلام کرده‌اند که در تاریخ 8 ژوئن
(18 خرداد ماه) سال جاری، درحاشیه جشن مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید مصر «عبدالفتاح السیسی» 9 زن مصری مورد تجاوز گروهی مردان هموطن خود که مشغول جشن و شادی بودند قرار گرفته اند.

ارتباط تعرض جنسی با قدرت گرفتن نظامیان

«زهره اسدپور» فعال حقوق زنان و پژوهشگر مسائل زنان در خاورمیانه در گفتگو با ایلنا، در ارتباط با اعمال این خشونت ها در مصر گفت: من منکر خشونت های رخ داده در مصر نیستم و خشونت علیه زنان و نگاه به زنان به عنوان یک کالای جنسی را در این جامعه نفی نمی‌کنم، اما باید این مساله را مشخص کرد که خشونت ها در میدان التحریر چه میزان ساماندهی شده و هدفمند بوده است، من گمان نمی کنم که این خشونت ها کاملا از سوی مردم صورت گرفته باشد.

وی ادامه داد: در جامعه ای که عفت و نجابت زن ارزشمند است، خدشه وارد کردن به حرمت زنان باعث خانه نشینی آنها و ترس و وحشت عمومی می‌شود. بنابراین باید مشخص کرد که این خشونت ها از سوی چه کسی اعمال شده است.
اسدپور گفت: در زمانی که میدان التحریر در تسخیر کامل مردم بود هیچ گاه این مسائل رخ نداد اما با قدرت گرفتن نظامیان روز به روز این خشونت ها بیشتر شد.

این فعال حقوق زنان افزود: همچنین در جنبش‌هایی که علیه این آزارهای جنسی در مصر شروع پدید آمد، شاهد بودیم که مردان مصری پیشرو و بخش اعظمی از این جنبش‌ها بودند.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد که رسانه های غربی بخشی از حوادث را که دروغ هم نبود به قیمت نادیده گرفتن بخش های دیگری از حقیقت پررنگ کردند تا زنان را در کشور های خاورمیانه قربانی و مردان را نیز آن گونه که می خواهند نشان دهند و بر اساس آن بر سیاست‌هایی که مداخله غرب در این کشور را ضروری می داند، دامن بزنند.

اولین اقدام داعش

در چند روز گذشته با پیشروی گروه تروریستی داعش در عراق و به تصرف در آمدن برخی شهرها در این کشور، در اولین اقدامات شاهد اعمال خشونت ها و محرومیت هایی بر علیه زنان عراقی بودیم.

این گروه تروریستی ساعاتی پس از تصرف برخی از شهرها در اعلامیه ای خروج زنان بدون محارمشان را از خانه در مناطق تحت تصرف ممنوع اعلام کرد.

زهره اسدپور با اشاره به اینکه جنگ و ناآرامی های سیاسی همواره موجب بروز خشونت های جنسیتی و جنسی در منطقه بوده اند، گفت: ایدئولوژی جنگ، مردانگی را پررنگ می‌کند و در برابر آن به تحقیر زنان و یا مردانی که با کلیشه‌های رایج مردانگی فاصله دارند می‌پردازد.

وی ادامه داد: این تقویت ویژگی های مردانه، سبب افزایش خشونت و کنترل بر زنان می شود. جنگ و نا آرامی های چند ساله درعراق نیز از این مساله جدا نیست.

این فعال حوزه زنان افزود: بستر های بروز این نوع محدودیت ها و خشونت ها علیه زنان در جوامعی مانند عراق یک شبه رخ نداده است و در طی این ناآرامی هادر عراق فشارهای زیادی به زنان وارد شده اما شاید داعش یک گام به جلو رفته باشد.
اسدپور گفت: اقدامات داعش در مورد زنان گسست جدیدی در این جامعه نیست و در راستای همان مواضع قبلی است که با تندروی بیشتری همراه شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد کشته شدگان و مجروحان در جنگ های 50 سال اخیر زنان بوده اند، ادامه داد: همواره در جنگ ها بر میزان کشته ها و خرابی های به بار آمده تاکید می شود. در حالی که در مورد خشونت های جنسیتی و جنسیبه بار آمده کمتر صحبتی به میان می آید.

کد N338570

وبگردی