آفتاب
در دیدار وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی؛

روحانی: ایران آماده است در چارچوب قوانین بین المللی مذاکرات هسته ای را به نتیجه برساند

روحانی: ایران آماده است در چارچوب قوانین بین المللی مذاکرات هسته ای را به نتیجه برساند

تهران- ایرنا- رییس جمهوری در دیدار وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی، مذاکرات هسته ای با گروه 1+5 را به نتیجه نهایی برساند.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» روز یکشنبه در دیدار انکوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی با قدردانی از مواضع این کشور درقبال فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اظهارداشت: تداوم تحریم های ناعادلانه علیه تهران امکان پذیر نیست و شرکت های غربی در حال مذاکره و عقد قراردادهای همکاری با ایران هستند.

وی تأکید کرد: سازمان تحریم نادرست و غیر عادلانه ای که کشورهای غربی علیه ایران ایجاد کردند دچار مشکلات فراوانی شده است.

رییس جمهوری در ادامه به جایگاه ویژه ملت آفریقای جنوبی در میان ایرانیان به دلیل مبارزات ضد نژادپرستی اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران یکی از فرامین حضرت امام خمینی(ره) قطع ارتباط با رژیم نژادپرست آپارتاید در آفریقای جنوبی بود.

روحانی ضمن اظهار خرسندی از بیستمین سالگرد پیروزی و استقلال ملت آفریقای جنوبی در مبارزه با آپارتاید به رهبری نلسون ماندلا رهبر فقید این کشور تصریح کرد: می توانیم با استفاده از این زمینه های روحی، روانی و فرهنگی خوب میان دو ملت، روابط را در تمامی زمینه ها به ویژه فرهنگی و گردشگری توسعه دهیم.

وی همچنین یاد و خاطره نلسون ماندلا رهبر فقید ملت آفریقای جنوبی را در مبارزه با آپارتاید گرامی داشت و اظهارداشت: نلسون ماندلا هم مرد مبارزه و هم مرد صلح بود.

رییس جمهوری به استعدادهای بالقوه مشترک دو کشور برای توسعه روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: اراده سیاسی قوی میان دولت و ملت ایران و آفریقای جنوبی برای گسترش روابط و همکاری ها در تمامی زمینه ها از جمله سیاسی، فرهنگی و اقتصادی وجود دارد.

روحانی ضمن تاکید بر ارتقای سطح همکاری ها در زمینه نفت و معادن میان دو کشور، تصریح کرد: برای این که روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد باید تسهیلات و بسترهای لازم را برای فعالیت ها و همکاری های میان بخش خصوصی دو کشور فراهم کنیم.

وی ادامه داد: همکاری های خوب مخابراتی میان ایران- آفریقای جنوبی وجود دارد و موضوع این است که دو کشور می توانند در زمینه های علمی و فناوری همکاری های مشترک داشته باشند و بخش های خصوصی را در این زمینه به هم پیوند دهند.

رییس جمهوری تاکید کرد: برای توسعه روابط و همکاری ها در قدم اول باید همکاری ها و ارتباطات پولی، مالی و بانکی میان دو کشور را توسعه داده و مشکلات و موانع موجود را برطرف کنیم.

روحانی، مساله خشونت، افراطی گری و تروریسم را یک معضل بزرگ برای کشورهای در حال توسعه و جهان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه مسایل منطقه ای و جهانی با آفریقای جنوبی همکاری نزدیک داشته باشد.

وی، تروریست و افراطی گری را زاییده اقدامات قدرت های غربی دانست و افزود: قطعا کشورهای غربی در آینده از سوی این گروه های تروریستی دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

رییس جمهوری ضمن زشت و ناپسند خواندن کشتار انسان های بی گناه توسط تروریست ها و گروه های افراطی در اقصی نقاط جهان بر همکاری کشورهای در حال توسعه و جنوب- جنوب در این زمینه تاکید کرد.

روحانی همچنین گفت: معتقدم کشورها بویژه کشورهای در حال توسعه، برای مبارزه با تروریسم، خشونت، فقر و افراطی گری باید به لحاظ فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، اطلاعاتی و حتی در شرایط لزوم عملیاتی با هم همکاری کنند.



**آفریقای جنوبی از مذاکرات هسته ای ایران حمایت می کند

خانم انکوانا ماشابانه وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام های گرم جاکوب زوما رییس جمهوری دولت دمکراتیک آفریقای جنوبی به رییس جمهوری ایران، قدردانی دولت و ملت آفریقای جنوبی را برای حمایت ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات نژادپرستانه ملت آفریقای جنوبی ابلاغ کرد.

وی تصریح کرد: حضور هیات بلند پایه همراه در سفر به تهران نشان دهنده عزم و اراده جدی مردم و دولت آفریقای جنوبی برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری های خوب دوجانبه است که باید به آن مفهوم و تحرک جدیدی بخشید.

وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی با یادآوری ظرفیت های فراوان همکاری میان دو کشور تصریح کرد: زمینه های جدیدی برای همکاری به ویژه بهداشت، علم و فناوری، دارویی، توسعه فناوری های کشاورزی و خطوط ریلی میان دو کشور شناسایی شده که می توانیم در کنار همکاری های نفتی، انرژی و مخابراتی به آنها بپردازیم.

انکوانا ماشابانه همچنین با یادآوری سفر آتی زوما رییس جمهوری دمکراتیک آفریقای جنوبی به تهران از آن به عنوان فرصتی برای برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی میان دو کشور یاد کرد.

وی ضمن ابراز ناخرسندی از تحریم های ناعادلانه علیه ایران تاکید کرد: این تحریم ها، کشور آفریقای جنوبی و کل منطقه آفریقا را تحت تاثیر قرارداده و با مشکلات فراوانی روبرو ساخته که باید با همکاری مشترک به راهکاری برای حل این معضل دست یابیم.

وزیر روابط و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی تصریح کرد: دولت و ملت آفریقای جنوبی از مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 و نتایج خوبی که بدست آمده حمایت می کند.

وی بر گفت وگوی کشورهای در حال توسعه و جنوب - جنوب برای مبارزه و ریشه کن کردن افراطی گری، تروریزم و خشونت تاکید کرد و گفت: نباید برای ریشه کن کردن خشونت به کشورهای دیگر متکی بود بلکه باید خود کشورهای در حال توسعه برای این مهم گام بردارند.

سیام**9254**1336
کد N338326

وبگردی