آفتاب

نشست خبری روحانی و سوالات بی‌پاسخ!

نشست خبری روحانی و سوالات بی‌پاسخ!

«روز گذشته برای اغلب خبرنگاران حاضر در نشست خبری رئیس‌جمهوری، روزی سرشار از پرسش‌های بی‌پاسخ بود. روحانی - قبل و بعد از انتخابات - همواره از چندصدایی سخن می‌گوید اما گویا برخی از مسئولان تیم رسانه‌ای دولت، مایل یا قادر به اجرای این نگاه رئیس دولت «تدبیر و امید» نیستند.»

به گزارش ایسنا، علی‌ ذهابی طی یادداشتی با این مقدمه در روزنامه «شرق» نوشت: «ساعت 10 صبح، پاستور میزبان نمایندگان حدود 200 رسانه بود. خبرنگاران از خوان‌های متعدد نهاد ریاست‌جمهوری گذشته و خود را به سالن نشست رسانده بودند، با کاغذهایی حاوی پرسش‌هایی از پیش اندیشیده شده در دست و امید پاسخ در دل؛ رویایی که برای خیلی‌ها به واقعیت نپیوست.

خبرنگاران تا واپسین دقایق نشست، همچنان امیدوار بودند تا اینکه مجری برنامه اعلام کرد فرصتی برای طرح سوال باقی نمانده و از رئیس‌جمهور خواست تا به دو سه پرسش دیگر پاسخ دهد. قرعه هم از خوش‌شانسی به یکی دیگر از رسانه‌های اصولگرا رسید تا در کنار دیگر رسانه‌های همسویش پازل سوال از رئیس‌جمهوری را تکمیل کرده باشد.

حکایت اما تنها دویدن و نرسیدن رسانه‌هایی چون «ایسنا»، «ایلنا»، «مهر» و روزنامه‌ها و سایت‌های «اقتصادی» به نشست دیروز رئیس‌جمهوری نبود. حکایت اصلی، پرسش‌های تکراری و ریتم یکنواخت نشستی خبری بود که تنها ناجی آن هم خود «حسن روحانی» بود؛ او که سعی می‌کرد لابه‌لای پاسخ به سوالات مطرح‌شده، جواب‌هایی نیز به سوالات مهمی که طرح نشد، بدهد تا به این شیوه، رونق نشست را افزایش دهد. پرسش‌ها آنقدر تکراری بود که روحانی «سخنور» هم از سر ناچاری به وادی تکرار رانده شده بود و در پاسخ‌هایش برای خروج از یکنواختی به مسائل دیگر گریز می‌زد؛ چنانکه روحانی در پاسخ به یکی از سوالات درباره مخالفان مذاکرات هسته‌ای با تاکید بر اراده ایران برای آشتی با جهان، به فضای داخل هم ورود کرد و از همه خواست تا گذشته را فراموش کنند.

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره «تاثیر مذاکرات هسته‌ای بر ایجاد اشتغال» نیز گریزی به شرایط اقتصاد این روزهای کشور زد و با ارائه آمارهایی هرچند اندک در سالروز 24 خرداد کمی از فعالیت‌های اقتصادی دولت گفت تا اینگونه فرصتی پیدا کند و به جوانان بیکاری که خبرنگار سوال‌کننده آنان را لشکر بیکاران خواند، نوید دهد که دولت در پی رفع معضل بیکاری است.

نگاه آماری به پرسش‌های مطرح‌شده در نشست خبری روز گذشته رئیس‌جمهوری نشان می‌دهد که بیش از 53 درصد سوالات به حوزه سیاست خارجی، 30 درصد سیاست داخلی، 14 درصد اقتصاد و سه‌ درصد به ورزش اختصاص داده شده بود. سه‌ درصد بخش ورزش نیز به لطف آخرین سوال یکی از خبرنگاران درباره جام‌ جهانی به دست آمد تا سه‌قطبی گزینش سوالات، اندکی تلطیف شود.

آنگونه که آمارها گواهی می‌دهند، شاه‌بیت نشست خبری دیروز رئیس‌جمهوری، گروه تروریستی «داعش» و «مذاکرات هسته‌ای ایران» بود و این پرسش همچنان در ذهن افکار عمومی باقی ماند که آیا اقتصاد، فرهنگ، جامعه و ... از اهمیت لازم برخوردار نبودند که فرصت پرسیدن از رئیس‌جمهوری به خبرنگاران درباره آنها داده شود؟ آیا مردم نباید موضع رئیس‌جمهور درباره مسائلی مانند اثرات و آینده فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، اقدامات دولت در مبارزه با مفاسد اقتصادی، تندروهای برهم زننده مراسم‌های مجوزدار، طرح جرم سیاسی و ... را از زبان رئیس قوه‌ مجریه بشنوند؟ آیا کج‌سلیقگی - در خوشبینانه‌ترین فرض - در گزینش پرسشگران، عاملی نشد تا از تنوع موضوعی و محتوایی سوالات خبرنگاران و پاسخ‌های روحانی کاسته شود؟ هر چه هست، دیروز بار دیگر اثبات شد که نگاه برخی دولتمردان به رسانه‌ها، نیازمند بازنگری جدی است تا از معدود نشست‌های خبری روحانی، بیشترین بهره نصیب دولت و مردم شود.»

انتهای پیام

کد N338309

وبگردی