آفتاب
یک مسوول در شهرداری تهران:

بهبود وضع حمل ونقل شهری در کشور نیازمند کمک دولت است

بهبود وضع حمل ونقل شهری در کشور نیازمند کمک دولت است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرکل برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: با مدیریت جهادی و کمک دولت، وضع حمل و نقل شهری در کشور بهبود می یابد هر چند در اختصاص اعتبارات دولتی مشکلات و موانع جدی وجود دارد.

به گزارش روز یکشنبه شهرداری تهران، مسعود رنجبریان افزود: نگاهی گذرا به اعتبارات دولتی کلان شهرهای کشور در حوزه حمل ونقل بین سال های 89 تا 93، حاکی از کاهش این اعتبارات طی سال های اخیر است.

وی با اشاره به ردیف اعتباری بالایی که هر سال به کلان شهرها اختصاص داده می شود، تصریح کرد: ردیف عمرانی توسعه مترو در تهران و مشهد به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد : البته با گذشت سه ماه از سال 93، هیچ مبلغی در این ارتباط به تهران داده نشده است.

مدیرکل برنامه ریزی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که با گذشت هر سال شاهد کاهش اعتبارات دولتی کلان شهرها در حوزه حمل و نقل هستیم، اظهار کرد: این در حالی است که هر ساله باید اعتبارات کلان شهرها نسبت به سال قبل بیشتر شود تا نسبت به توسعه زیرساخت های حمل و نقلی اقدام بهتری صورت گیرد.

رنجبریان خاطرنشان کرد: اعتبارات دولتی کلان شهرها در حوزه حمل و نقل از یک هزار و 116 میلیارد تومان در سال 92 با 27 درصد کاهش به 815 میلیارد تومان در سال 93 رسیده است و این وضعیت کاهش 301 میلیارد تومانی اعتبارات حمل و نقلی، شرایط سختی را برای کلان شهرها ایجاد کرده است.

رنجبریان با اشاره به این که چند سال است از دولت اتوبوس دریافت نکرده ایم و به جز سهم شهرداری ها از محل اخذ جرایم رانندگی، بقیه ردیف های اعتباری کلان شهرها رو به کاهش بوده، اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، مبلغ کل ردیف هایی که کلان شهرها بر اساس قانون بودجه کل کشور می توانند از آن ها استفاده کنند، مجموعاً یک هزار و 723 میلیارد تومان است.

وی با بیان این که بر اساس اسناد بالا دستی و قوانین موجود، این مبلغ خیلی کمتر از مبلغی است که می تواند تخصیص داده شود، تصریح کرد: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی که در سال 89 به تصویب رسید، ظرفیت خوبی برای حمل و نقل درون شهری دیده شده که دولت با استناد به آن می تواند بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان بابت توسعه زیرساخت های حمل و نقلی پیشنهاد بودجه بدهد.

رنجبریان تاکید کرد: اعتبار مصوب مجلس، حتی نصف مبلغی که در سال 89 به تصویب رسیده هم نیست و با این وضعیت اعتباری، سهم حمل و نقل عمومی در کلان شهرها هیچ گاه به 75 درصد قانونی نمی رسد بویژه آن که از همین اعتبارات محدود نیز معمولاً 30 تا 40 درصد و نهایتاً 60 تا 70 درصد نقدینگی تخصیص داده شده است.

تهرام/7561/ 699
کد N337741

وبگردی