آفتاب

بازتاب سخنان"هسته‌ای"روحانی در رسانه‌های خارجی

بازتاب سخنان"هسته‌ای"روحانی در رسانه‌های خارجی

همزمان با برگزاری کنفرانس خبری حسن روحانی پس از گذشت یک سال از زمان انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهور ایران رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای از این رویداد خبری داشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه گاردین پس از برگزاری کنفرانس خبری حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نوشت: ایران برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهانی مصمم است.

این روزنامه با پرداختن به سخنان حسن روحانی درباره‌ امکان دستیابی به توافق جامع هسته‌ای تا ضرب‌الاجل 20ژوئیه نوشت: رئیس جمهور ایران گفت که کشورش خواستار رسیدن به توافق نهایی با قدرت‌های جهانی است تا به سال‌ها چون و چرا در مورد برنامه‌ هسته‌ای ایران پایان دهد و موجب لغو تحریم‌های اقتصادی غرب شود.

حسن روحانی در این کنفرانس خبری گفت که تحریم‌های غرب فرو ریخته است و حتی در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی نمی‌تواند بازسازی شود.

همچنین خبرگزاری رویترز با گزارش بخش‌های مهم این کنفرانس خبری به نقل از رئیس‌جمهور کشورمان نوشت: دستیابی به توافق هسته‌ای تا ضرب الاجل 20 ژوئیه میان ایران و گروه 1+5 محتمل است.

حسن روحانی از قدرت‌های جهانی خواست تا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای به یک توافق برسند تا به مناقشه‌ها در این زمینه پایان دهند.

ایران و گروه 1+5 قرار است هفته جاری دور جدید مذاکرات خود را در وین پایتخت اتریش آغاز کنند. در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات امکان تمدید توافق اولیه ژنو وجود دارد که افزایش انتقادات تندرو‌های ایرانی را علیه روحانی در پی خواهد داشت. روحانی تلاش کرده است روابط میان ایران و آمریکا را که از زمان انقلاب اسلامی ایران از 1979 قطع شده بود بهبود بخشد.

به گزارش رویترز، رئیس جمهور ایران همچنین اظهار کرد: غرب باید از این فرصت برای دستیابی به یک توافق نهایی طی هفته‌های آینده استفاده کند، چون جنگ‌طلبان آمریکایی و اسرائیل برای عدم دست نیافتن به یک توافق مورد سرزنش قرار خواهند گرفت.

در جایی دیگر شبکه خبری بلومبرگ نیز با پرداختن به سخنان حسن روحانی در کنفرانس خبری روز شنبه به مناسبت اولین سالگرد انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور ایران نوشت: رئیس جمهور ایران می‌گوید که دستیابی به توافق نهایی میان تهران و شش قدرت جهانی تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه ممکن است.

این شبکه خبری در ادامه آورده است: رئیس جمهور ایران همچنین می‌افزاید که اگر غرب قاطعیت لازم و حسن نیت داشته باشد دستیابی به توافق در هفته‌های آتی ممکن است، اما اگر به توافق نرسیم با مذاکرات ادامه خواهیم داد.

بلومبرگ همچنین به بخش دیگری از سخنان حسن روحانی پرداخته که گفته بود ایران در صورت درخواست بغداد برای دریافت کمک در جهت مبارزه با داعش، آماده است تا به این کشور کمک کند.

خبرگزاری شینهوا نیز با گزارش کنفرانس خبری حسن روحانی و پرداختن به سخنان وی در زمینه توافق هسته‌ای آورده است: ایران می‌گوید یک توافق هسته‌ای نهایی نیازمند لغو همه تحریم‌هاست.

غرب از ایران می‌خواهد تا ظرفیت غنی سازی اورانیوم را با این نگرانی که راکتور آب سنگین اراک ممکن است برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گیرد کاهش دهد. اما ایران همواره بر ماهیت صلح آمیز فعالیت هسته‌ای اش تاکید داشته و خواستار لغو تمام تحریم‌هاست.

این خبرگزاری در ادامه گزارش داد: رئیس جمهور ایران بدون صحبتی در مورد درخواست‌های غرب تاکید کرد که ایران بدون شک ظرفیت غنی سازی خود را حفظ خواهد کرد. ایران اعلام کرده است که در مذاکرات با قدرت‌های جهانی جدی است و غرب باید از این فرصت برای دستیابی به یک توافق تاریخی با ایران استفاده کند.

ایران پیش از برگزاری دور جدید مذاکراتش با 1+5 در وین دیدارهای دوجانبه‌ای را با کشورهای عضو این گروه به منظور کم کردن اختلافات برگزار کرده است.

علاوه بر این خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره نوشت: ایران اعلام کرد در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات هسته‌ای به گذشته باز نخواهیم گشت.

ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در نوامبر گذشته به یک توافق اولیه بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که انتظار می‌رود این تلاش‌ها تا 20 ژوئیه سال جاری به یک توافق جامع نهایی منجر شود.

کشورهای غربی و اسراییل ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای متهم می‌کند، در حالیکه ایران تاکید دارد برنامه‌ هسته‌ای اش ماهیت کاملا صلح آمیز دارد.

همچنین رسانه‌های صهیونیستی چون روزنامه‌ی تایمز آو اسراییل در کنار پایگاه‌های خبری مختلفی چون تالرنس، بیزینس رکوردر و شبکه‌ی فاکس نیوز و ... به طور گسترده‌ کنفرانس خبری روز گذشته حسن روحانی را پوشش داده و به صحبت‌های وی به ویژه در زمینه‌ توافق جامع هسته‌ای و بحران کنونی عراق پرداخته‌اند.

انتهای پیام

کد N337575

وبگردی