آفتاب

کری پایان "حمایت روسیه از جدایی‌طلبان اوکراین" را خواستار شد

کری پایان "حمایت روسیه از جدایی‌طلبان اوکراین" را خواستار شد

وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه درخواست کرد تا به "ارسال سلاح به اوکراین و حمایت از جدایی‌طلبان" پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود از تحولات اخیر اوکراین از جمله سرنگونی هواپیمای ترابری اوکراین و انتقال تجهیزات سنگین و شبه نظامی به مرز اوکراین ابراز نگرانی کرد.

اوایل روز شنبه شبه نظامیان ضد دولتی یک هواپیمای نظامی اوکراین را در شهر لوهانسک ساقط کردند که دست‌کم 49 نظامی اوکراینی در آن کشته شدند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: کری همچنین از لاوروف درخواست کرد تا تعهد روسیه را به تنش‌زدایی و همکاری با مقام‌های اوکراین از طریق برقراری آتش‌بس، عفو و مذاکرات سیاسی نشان دهد.

طبق این بیانیه، طرفین همچنین درباره تحولات عراق و تهدید روزافزون شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در عراق و سوریه بحث کردند و همچنین گفتند که باقی‌مانده تسلیحات شیمیایی سوریه باید هرچه سریع‌تر از سوریه منتقل شود.

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حمله به سفارت روسیه در کی‌یف را محکوم کرد و از مقام‌های اوکراینی تقاضا کرد تا تدابیر امنیتی بیشتری را درنظر بگیرند. در جریان حمله به سفارت روسیه، پرچم این کشور پایین کشیده و تکه‌تکه شد و همچنین خودروها و شیشه‌های سفارت آسیب دید.

جان کری همچنین بر تماس تلفنی با آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین از کشته شدن نظامیان اوکراینی در حادثه سقوط هواپیمای نظامی ابراز تاسف کرد و بار دیگر تعهد آمریکا را برای حمایت از اوکراین در دفاع از مرزهایش مطرح ساخت.

انتهای پیام

کد N337513

وبگردی