آفتاب
در صحن مجلس مطرح شد؛

فانی: معلمان انگیزه و مهارت لازم برای کار ندارند/ به ازای هر هزار و 670 دانش آموز یک معلم بهداشت داریم

فانی: معلمان انگیزه و مهارت لازم برای کار ندارند/ به ازای هر هزار و 670 دانش آموز یک معلم بهداشت داریم

وزیر آموزش و پرورش گفت: مشکل جدی در این وزارتخانه وجود دارد، معلمان ما انگیزه لازم برای کار ندارند و مهارت ها و شایستگی های حرفه ای در حد لازم را ندارند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در ابتدای جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش گزارشی از عملکرد این وزارتخانه در تحقق شعار اقتصاد و فرهنگ ارائه داد.

وی در تشریح فعالیت وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز 8.6 درصد دانش آموزان کشور در مدارس غیر دولتی مشغول تحصیل هستند که نحوه توزیع دانش آموزان برای تحصیل در مدارس غیر انتفاعی در استان های مختلف متفاوت است به طوری که در استان کردستان 2.5 درصد دانش آموزان در مدارس غیر انتفاعی تحصیل می کنند و در تهران 17 درصد دانش آموزان.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش موفقیت های خود را مدیون نیروی انسانی فرهیخته است گفت: در شهر تهران 72 درصد کارکنان خانم ها هستند که بیشترین درصد اشتغال خانم ها در وزارت آموزش و پرورش در شهر تهران است و کمترین درصد اشتغال خانم ها در این وزارتخانه مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد است که 25 درصد کارکنان زن هستند که البته این میزان برای تحصیل 50 درصد دانش آموزان دختر کشور است.

فانی در خصوص میزان تحصیلات معلمان در آموزش و پرورش گفت: 67 درصد کارکنان شاغل در وزارت آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر هستند که از این میان 9 درصد دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا می باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات این وزارتخانه برای فعالیت های فرهنگی گفت: به ازای هر 19 دانش آموز در وزارت آموزش و پرورش یک معلم وجود دارد و به ازای هر 250 دانش آموز تنها یک مربی پرورشی مشغول به کار است. علاوه بر این به ازای هر هزار و 670 دانش آموز یک مربی بهداشت در مدارس مشغول به فعالیت است.

فانی ادامه داد: نیمی از کارکنان وزارت آموزش و پرورش بیش از 20 سال سابقه کار دارند.

وی همچنین با اشاره به مشکلات مالی آموزش و پرورش گفت: 130 هزار کلاس درس در این وزارتخانه فاقد سیستم گرمایشی 10 هزار واحد آموزشی به صورت دو نوبت اداره می شوند و پنج هزار پروژه نیمه تمام در این وزارتخانه وجود دارد که شامل 31 هزار واحد کلاس درس می شود.

فانی ادامه داد: در سال 93 حدود 20 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبارات به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافت که 9.5 درصد بودجه کل کشور را تشکیل می دهد. این رقم در سال گذشته هشت درصد از کل درآمدهای کشور بود.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ساختار بودجه این وزارتخانه به گونه ای است که 99 درصد بودجه این وزارتخانه به هزینه های پرسنلی و حقوقی کارکنان اختصاص می یابد و تنها یک درصد به فعالیت های فرهنگی، عمرانی اختصاص می یابد. یک درصد حدود 500 میلیارد تومان خواهد بود و باید به 105 هزار مدرسه و 13 میلیون دانش آموزش اختصاص یابد.

فانی در خصوص مشکلات جدی این وزارتخانه گفت: معلمان ما انگیزه لازم برای کار ندارند و مهارت ها و شایستگی های حرفه ای در حد لازم را برای آموزش دانش آموزان در اختیار ندارند. اختلال در انگیزش معلمان به شدت کیفیت اجرای برنامه های وزارت آموزش و پرورش لطمه می زند. معلمان امروز منتظر اقدام مجلس و دولت برای ارتقای وضعیت معیشتی خود هستند.

وی با اشاره به بررسی سند تحول بنیادین در وزارت آموزش و پرورش گفت: این سند راهکارهایی را برای پاسخ به چالش های وزارت آموزش و پرورش پیش بینی کرده است و ما مکلف اجرای آن می باشیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد: برنامه های سال تحصیلی 93-94 این وزارتخانه در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی تنظیم شده است.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از بررسی طرح رتبه بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی هیأت دولت خبر داد و گفت: در این طرح موضوع افزایش انگیزش معلمان، تخصص و حل مشکلات معیشتی شان با هم دیده شده است.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش گفت: همانطور که به فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سخنتان استناد کردید آموزش و پرورش از وزارتخانه های پیشرو در توسعه کشور است.

نماینده مردم قم ادامه داد: خوب است این برنامه های شما برای سال 93-94 به اطلاع مجلس هم برسد تا در بخش هایی که لازم است مجلس به دولت کمک کند.

کد N337328

وبگردی