آفتاب

ایرانیان مقیم روسیه دارای تشکل می شوند

ایرانیان مقیم روسیه دارای تشکل می شوند

مسکو - ایرنا- ایرانیان مقیم روسیه در نخستین گردهمایی خود در محل سفارت کشورمان در مسکو تصمیم به ایجاد تشکلی برای دفاع از حقوق خود و ارایه نظرات مشورتی به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گرفتند.

به گزارش ایرنا، نخستین نشست ایرانیان مقیم روسیه روز یکشنبه به دعوت مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه و با حضور سجادی مدیرکل ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان در مسکو برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست به نمایندگی از تجار و بازرگانان، پزشکان تخصص های مختلف، دانشجویان و فعالان عرصه های فرهنگی تصمیم گرفتند که نخستین تشکل ایرانیان مقیم روسیه را با حمایت معنوی سفارت کشورمان در مسکو راه اندازی کنند.

مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه در این نشست با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رییس جمهوری بر ضرورت حمایت از ایرانیان خارج از کشور در هر جای کره خاکی خطاب به شرکت کنندگان اظهار داشت: ایران متعلق به همه ایرانیان است و ما امیدواریم که این نشست زمینه ساز ایجاد تشکلی برای دفاع و حمایت از حقوق ایرانیان و منسجم کردن آنها در این سرزمین پهناور باشد.

وی افزود: هر چند شمار ایرانیان مقیم روسیه به اندازه کشورهای اروپای غربی و آمریکا نیست اما کیفیت کار آنان بالاتر است و ایرانیان ساکن مسکو و دیگر شهرهای فدراسیون روسیه به دلیل موفقیت در عرصه های فعالیت خود از تاثیرگذاری چشمگیر برخوردارند.

وی اضافه کرد: بدون شک هر ایرانی در هر جای دنیا که باشد به ایرانی بودن خودش افتخار می کند زیرا چند کشور در جهان وجود دارند که سابقه تمدنی شش هزار ساله داشته و بتوانند مانند ایران در تکامل تمدن بشری نقش بسزایی ایفا کرده باشند.

سفیر کشورمان در روسیه ادامه داد: ایرانیان با تمدن اسلامی نیز نقش شیرینی در سیر و تطور تمدن جهانی ایفا کردند و ما امروزه به اسلام به عنوان یک دین پیشرو افتخار می کنیم و باز هم امروز این ایران اسلامی است که با تکیه بر آموزه های ناب اسلام در مقابل تندروی گروه های افراطی همچون تکفیری ها مقابله می کند.

وی تشریح کرد: دوره 37 ساله پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دوره استقلال و عظمت و دستاوردهای بزرگ در تاریخ ایران اسلامی بوده است و با همه دشواری هایی که قدرت های خارجی در قالب تحریم و فشار به ما وارد کرده اند، حکومتی مردمسالار و در مسیر توسعه در این سال ها در کشورمان شکل گرفته است.

سنایی با تاکید بر حمایت سفارت کشورمان در روسیه از راه اندازی تشکل ایرانیان مقیم این کشور گفت: این مجموعه می تواند بازوی مشورتی خوبی برای سفارت و پناهگاهی برای هموطنان ساکن روسیه در مواقع بروز هر گونه مشکل احتمالی باشد.

وی افزود: بدیهی است که در فضاهای کار جمعی باید گذشت کرد و با کنار گذاشتن گله های کوچک از همدیگر نیمه پر لیوان را دید و با هم افزایی ظرفیت ها و نقاط مثبت برای ارتقای جایگاه ایرانیان در جامعه روسیه گام برداشت.

وی اضافه کرد: راه اندازی تشکیلات غیردولتی دشوار است اما آسیب پذیری آن در مقایسه با ساختارهای دولتی کمتر و ماندگاری اش بیشتر است.

سیدکاظم سجادی مدیرکل امور ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این نشست از حضور ایرانیان در کشورهای دیگر به عنوان فرصتی یاد کرد که باید توانمندی های بالقوه آنان به بالفعل تبدیل شود.

وی با اشاره به دستاوردهای بزرگ حضور ایرانیان در خارج از کشور گفت: ما در یک دوره ای از اعزام دانشجویان به کشورهای خارجی برای تحصیل حمایت کردیم و در سایه همین امر امروز بهترین متخصصان را در حوزه های مختلف در کشور داریم.

وی از بازگشت سرمایه و دانش به عنوان دو شاخص حضور ایرانیان در خارج از کشور یاد کرد و اظهار داشت: زمانی ما بیماران صعب العلاج را به خارج اعزام می کردیم اما امروزه این روند برعکس شده و از کشورهای همسایه و دورتر گردشگر سلامت داریم.

سجادی با اشاره به روابط رو به توسعه ایران و روسیه از راه اندازی جمعیت ایرانیان مقیم روسیه به عنوان پل ارتباطی دو کشور در این خصوص نام برد و بر ضرورت تقویت چنین تشکلی تاکید کرد.

وی در خصوص تجربه راه اندازی تشکل های ایرانیان مقیم کشورهای خارج و شاخص های موفقیت آنها اظهار داشت: تجربه نشان می دهد تشکل هایی در این زمینه موفق بوده اند که از حاشیه ها به دور بوده و حساسیت ها را کم کرده اند.

وی ادامه داد: ما اکنون در خارج از کشور با نسل سومی از ایرانیان مواجه هستیم که با زبان فارسی فاصله گرفته اند و به ایران سفر نکرده اند و اگر وضعیت به همین گونه پیش برود نمی توانیم از داشته های آنها برای تعالی کشورمان بهره ببریم.

ایرانیان مقیم روسیه نیز در این نشست با اعلام حمایت خود از راه اندازی جمعیت خود پیشنهاد کردند که این اقدام مفید ابتدا به صورت راه اندازی یک پایگاه اینترنتی حاوی اطلاعات هموطنان ساکن روسیه آغاز شود.

راه اندازی مجتمع تفریحی- تجاری ایرانیان متشکل از بخش هایی مانند ساختمان پزشکان و مرکز تجاری و خدماتی و نیز فرهنگی با هدف ارایه خدمات به ایرانیان مقیم روسیه و نیز دیگر مسلمانان ساکن این کشور از دیگر پیشنهادهای ایرانیان حاضر در این نشست بود.

تداوم نشست ها و دوره ای شدن آن همراه با ایجاد خانه ایران در مسکو از دیگر پیشنهادهای ارایه شده در این نشست بود که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.

در پایان این نشست تصمیم گرفته شد که شش نفر از نمایندگان صنوف مختلف ایرانیان مقیم روسیه کارهای مقدماتی راه اندازی جمعیت ویژه خود را پیگیری کنند تا نشست بعدی با دعوت از همه ایرانیان مقیم روسیه که شمارشان به حدود دو هزار نفر می رسد اوایل مهر ماه برگزار شود.

اروپام/۵۱۸** 1337
کد N337277

وبگردی