آفتاب

روسیه بار دیگر آمریکا را به تلاش برای توقف کمپین نظامی در اوکراین دعوت کرد

روسیه بار دیگر آمریکا را به تلاش برای توقف کمپین نظامی در اوکراین دعوت کرد

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با جان کری گفت که آمریکا باید از نفوذش بر رهبران جدید اوکراین برای به تعلیق درآوردن حملات نظامی در مناطق جدایی‌طلب شرق استفاده کند.

وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با جان کری گفت که آمریکا باید از نفوذش بر رهبران جدید اوکراین برای به تعلیق درآوردن حملات نظامی در مناطق جدایی‌طلب شرق استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود گفت: آمریکا باید از نفوذ خود بر تمام مقام‌های کی‌یف استفاده کند و آن‌ها را ترغیب کند که ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از شرایط موجود داشته باشند و باید به آن‌ها کمک کند که بفهمند نباید از زور برای حل درگیری‌های داخلی استفاده کنند.

وی تاکید کرد: بحران اوکراین نمی‌تواند بدون تماس‌های مستقیم با نمایندگان شرق و جنوب اوکراین که تلاش دارند از حقوق خود دفاع کنند، حل شود.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی TVC گفت: غرب همچنان تلاش می‌کند تا این شرایط را به گونه‌ای نشان دهد که لازم است مشکلات میان روسیه و اوکراین حل شود. مقام‌های اوکراین چشم خود را بر روی این واقعیت بسته‌اند که منشاء این بحران از ناکامی مقام‌های کی‌یف برای برگزاری مذاکرات با شهروندانی است که در جنوب شرقی اوکراین زندگی می‌کنند. چرا که آن‌ها کودتای ماه فوریه را محکوم کرده و مرتبا در اعتراض به منع استفاده از زبان روسی تجمع برگزار می‌کنند. این نفی حقوق روس‌زبان‌ها و جامعه و جمعیت روسیه است.

لاوروف افزود: به جای اینکه دست یاری به سوی این مردم دراز شود و آن‌ها را به میز مذاکره دعوت کنند و توافق کنند که چگونه تمام این مردمی که در این کشور زندگی می‌کنند، باید آنجا زندگی کنند، عملیات‌های نظامی همچنان ادامه دارد. پترو پوروشنکو، رییس‌جمهوری منتخب اوکراین گفته است که این اقدامات را متوقف می‌کند و روند مذاکره و تنش‌زدایی را در پیش می‌گیرد.

وی اظهار کرد: ما با نمایندگان سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) مذاکراتی در کی‌یف داشتیم اما این کافی نیست. لازم است که مستقیما با مردمی که در جنوب و شرق اوکراین زندگی می‌کنند، تماس‌هایی برقرار شود. طبیعتا بمباران و حملات هوایی مذاکرات را غیرممکن می‌کند. اگر پوروشنکو بخواهد مذاکرات را برقرار کند، راه‌های رسیدن به آن در نقشه راه توافق شده میان روسیه، آمریکا، اوکراین، اتحادیه اروپا و سازمان امنیت و همکاری اروپا ذکر شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: گام اول باید پایان عملیات‌های نظامی علیه شهروندان باشد و پس از آن می‌توان مذاکراتی را میان تمام مناطق اوکراین برای تمرکززدایی قدرت و اینکه چه کارهایی باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که مردم هر منطقه می‌توانند فرمانداران خود را انتخاب کنند، انجام شود.

لاوروف همچنین در سفر به فنلاند گفت: روسیه باید از تجربه فنلاندی‌ها برای حل مسائل اقلیت‌های قومی استفاده کند. وی در این سفر اطمینان حاصل کرد که فنلاند قصد پیوستن به ناتو را ندارد و تاکید کرد که روسیه باید از تجربه فنلاندی‌ها برای حل مسائل اقلیت‌ها و زبان استفاده کند.

انتهای پیام

کد N337083

وبگردی