آفتاب
وزیر آموزش و پرورش:

یک سوم دانش آموزان در فضاهای آموزشی نیازمند مقاوم سازی تحصیل می کنند

یک سوم دانش آموزان در فضاهای آموزشی نیازمند مقاوم سازی تحصیل می کنند

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت: به رغم توجه جدی مجلس و دولت در اختصاص اعتبارات ویژه و همچنین تامین فضاهای آموزشی هنوز یک سوم دانش آموزان در فضاهای تخریبی و نیازمند مقاوم سازی تحصیل می کنند، 130 هزار کلاس درس در کشور نیز فاقد سیستم گرمایشی است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، «علی اصغر فانی» برای ارایه گزارشی از فعالیت های وزارت آموزش و پرورش در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی حضور یافت.

وی در این گزارش تصریح کرد که 10 هزار مدرسه کشور به صورت دو نوبته فعالیت می کنند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: وزارت آموزش و پرورش 5900 پروژه نیمه تمام دارد که این تعداد شامل 31 هزار کلاس درس است و با توجه به این که یکی از احکام قانون بودجه سال جاری به این وزارتخانه اجازه داده پروژه های نیمه کاره آموزش و پرورش توسط خیرین تکمیل شود امیدواریم در این زمینه شاهد اقدام موثری باشیم.

فانی یادآور شد: در سال 93 حدود 20 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبارات اختصاصی آموزش و پرورش بوده است که معادل 9.5 درصد از بودجه عمومی دولت است و این در حالی است که این رقم در سال گذشته 8 درصد بوده است.

فانی خاطرنشان کرد: به رغم این که اعتبارات هزینه ای در سال 93 نسبت به سال گذشته حدود 17 درصد افزایش داشته اعتبارات هزینه ای آموزش و پرورش 26 درصد رشد یافته است که این رقم نشان دهنده توجه جدی دولت و مجلس به آموزش و پرورش است.

وی همچنین گفت: متاسفانه با توجه به ساختار بودجه آموزش و پرورش 99 درصد از اعتبارات هزینه ای این وزارتخانه صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان می شود و تنها یک درصد برای فعالیت های عملیاتی صرف می شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: بر این اساس 99 درصد از اعتبارات این وزارتخانه عینا صرف پرداخت حقوق کارکنان می شود و یک درصد باقی مانده صرف اموری همچون کیفیت بخشی، فعالیت های قرآنی، مسابقات، اردوهای علمی و فرهنگی، ارتقای مهارت های نیروی انسانی، برنامه های رفاهی و تفریحی معلمان ، هزینه مدارس شبانه روزی و تعمیر سقف فرو ریخته کلاس ها می شود.

فانی یادآور شد: در کنار اجرای طرح تحول آموزش و پرورش در سال 93 پیش بینی شده در بهترین وضعیت 500 میلیارد تومان در این وزارتخانه هزینه شود که این رقم طی یک سال در 105 هزار مدرسه هزینه خواهد شد.



** بازنشستگی 100 هزار نیروی انسانی در سه سال آینده در آموزش و پرورش

وی همچنین درمورد نیروی انسانی در این وزارتخانه گفت: 100 هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش در سه سال آینده با فرض ثابت ماندن شاخص های اشتغال از این وزارتخانه بازنشسته می شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: حدود نیمی از کارکنان این وزارتخانه بیش از 20 سال سابقه خدمت دارند که 10 درصد از کارکنان آت طی سه سال آینده به سن بازنشستگی می رسند.

فانی افزود: البته استان های گیلان، یزد، مرکزی و شهر تهران بیش از سایر استان ها در معرض خروج نیروی انسانی هستند.

وی با بیان این که وزارت آموزش و پرورش فصل مشترک حاکمیت بر مردم است، گفت: این وزارتخانه نقش بی بدیلی در تعامل مردم و حاکمیت ایفا می کند و مدارس و واحدهای سازمانی آموزش و پروش با حضور جدی در اقصی نقاط کشور تعاملی دو سویه بین حاکمیت و مردم برقرار می سازد.

وی ادامه داد: مدارس آموزش و پرورش ارزش ها و پیام های انقلاب اسلامی را در قالب کتاب های درسی و برنامه ها به طور مستقیم با دانش آموزان و غیرمستقیم با اولیای آنها ارایه می کند.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: به دلیل نفوذ معلمان در جوامع شهری و روستایی بسیاری از اقدامات همچون برگزاری انتخابات، آمارگیری، توزیع کالا و خدمات، شناسایی اقشار آسیب پذیر، حل دعاوی و مشکلات منطقه ای، احداث و محیط زیست و بزرگداشت مناسبت های ملی و انقلابی توسط مدارس مستقر انجام می شود.

فانی یادآور شد: 719 اداره آموزش و پرورش شهرستانی در قالب 32 اداره کل مسوولیت سازماندهی و برنامه ریزی و همچنین نظارت بر فعالیت های رسمی و غیررسمی را برعهده دارد.

وی خاطرنشان کرد: این وزارتخانه در سال جاری افتخار خدمت رسانی به 12.5 میلیون دانش آموز را دارد که از این تعداد 48 درصد از آن دختران و 52 درصد را پسران تشکیل می دهند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: برای اجرای برنامه های این وزارتخانه 105 هزار واحد آموزشی و 542 هزار کلاس درس دایر است.

فانی به تعداد دانش آموزان شاغل به تحصیل در مدارس غیردولتی اشاره کرد و یادآور شد: در مجموع یک میلیون و 80 هزار دانش آموز معادل 8.6 درصد از دانش آموزان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند که این رقم در استان های مختلف در نوسان است به طوری که در استان کردستان 2.5 درصد از دانش آموزان و در استان تهران 17 درصد از دانش آموزان در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان این که نیروی انسانی مهم ترین عامل در ارتقای کیفیت و اجرای برنامه های آموزش و پرورش است، تصریح کرد: نقش عامل انسانی به میزانی است که حتی می تواند با وجود کاستی ها در سایر عوامل ارتقای کیفیت را به همراه داشته باشد و به همین دلیل رسیدن به توسعه پایدار بدون آموزش و پرورش با کیفیت و نیز معلمین متعهد، متخصص و علاقه مند غیرممکن است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش با دارا بودن یک میلیون معلم و کادر اداری بزرگ ترین دستگاه دولت از نظر وضعیت نیروی انسانی است که از این تعداد 53 درصد را زنان و 47 درصد را مردان تشکیل می دهند.

فانی تصریح کرد: نسبت تعداد کارکنان زن و مرد در استان های مختلف در وزارت آموزش و پرورش متفاوت است به طوری که در تهران 72 درصد از کارکنان را زنان تشکیل می دهند.

وی یادآور شد: این در حالی است که در استان کهگیلویه و بویر احمد تعداد معلمان و کارمندان زن آموزش و پرورش 35 درصد است که این تفاوت ها نشانگر وجود مشکل جدی در توزیع نیروی انسانی است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با توجه به ترکیب دانش آموزان دختر و پسر نحوه پراکندگی معلمان زن و مرد در استان ها قابل تامل است.

وی همچنین گفت: 67 درصد از کارکنان شاغل در آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر و 9 درصد از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکترا هستند.

وی تصریح کرد که در وزارت آموزش و پرورش به ازای هر 19 دانش آموز یک معلم اشتغال به کار دارد و این در حالی است که به ازای هر 250 دانش آموز تنها یک مربی پرورشی فعالیت می کند و همچنین به ازای هر یک هزار و 670 دانش آموز یک مراقب سلامت مشغول به کار است.



** معلمان منتظر اقدامات دولت و مجلس برای ارتقای منزلت اجتماعی خود هستند

وزیر آموزش و پرورش همچنین تقویت انگیزه شغلی معلمان و ارتقای مهارت های آنان را از مشکلات جدی پیش روی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: معلمان انگیزه لازم و مهارت های مورد نیاز را در اختیار ندارند و این در حالی است که اختلال در نظام های انگیزشی معلمان به شدت در کیفیت اجرای برنامه های آموزش و پرورش لطمه وارد می کند و معلمان صبورانه منتظر اقدامات دولت و مجلس برای ارتقای منزلت اجتماعی و رفاهی خود هستند.

فانی به چالش های پیش روی نظام آموزش و پرورش و ضرورت ارتقای مستمر مهارت معلمان اشاره کرد و گفت: از طریق ارتقای دانش و مهارت معلمان است که می توان بر مسایل عدیده پیش روی این وزارتخانه فائق آمد.

وی، کاهش توجه نهادهای استانی و منطقه ای به اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش را از دیگر مشکلات پیش روی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در حالی که سهم اعتبارات مصوب نوسازی مدارس استان ها از کل اعتبارات عمرانی در آغاز برنامه چهارم توسعه 21 درصد بود، این رقم طی 10 سال اخیر به هشت درصد رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد که این رقم در استان هایی همچون ایلام و کرمان حدود 3 درصد است و با این وضعیت برای تعمیر، نگهداری و رسیدگی به فضاهای آموزشی کار جدی نمی توان کرد.

فانی، چالش های نوپدید همچون توسعه فضای مجازی، هجمه فرهنگی، نگرانی از گسست نسل ها و سیطره کمیت گرایی به جای تفکر خلاق، پیچیدگی در روابط خانوادگی، به فراموشی سپردن نقش پرورشی مدارس و استانداردسازی نکردن منابع انسانی را مسایلی عنوان کرد که دولت و مجلس را با مسوولیت سنگینی مواجه ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای پاسخ به این چالش ها، راهکارهای متعددی پیش بینی کرده که در سال تحصیلی 94-93 تعدادی از راهکارهای این سند اجرایی می شود.

وی ادامه داد: برنامه سال تحصیلی 94-93 با استناد اسناد بالادستی و همچنین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، انتظارات رییس جمهوری و همچنین الزامات احکام بودجه ای سال 93 و در راستای محورهای برنامه تقدیمی به مجلس تنظیم، تدوین و آماده اجرا شده است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مشروح این برنامه در جلسات کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ارایه می شود.

فانی افزود: برنامه های سال تحصیلی 94-93 هفته گذشته در سمینار مدیران کل و معاونان وزارت آموزش و پرورش قطعی شد که با ابلاغ آن امیدواریم که در سال تحصیلی آینده اجرایی شوند.

ادامه دارد...

سیام (3) ** 2021 ** ل.ا**1336
کد N337037

وبگردی