آفتاب

بازی جدید جبهه پایداری و احمدی نژاد برای ماندن در قدرت

بازی جدید جبهه پایداری و احمدی نژاد برای ماندن در قدرت

آرمان نوشت:

کمتر از دوسال به انتخابات دهمین دوره مجلس باقی مانده است، انتخاباتی که برای بسیاری از سیاستمداران و دولتمردان اهمیت بسزایی دارد چنانکه همه در تلاش هستند تا بتوانند نیروهای نزدیک به خودشان را به بهارستان بفرستند تا ازاین مسیر، اهرم انتخابات قانونگذاری کشور را به دست گیرند؛ به گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی و حتی غیر سیاسی، این دوره از انتخابات مجلس برای دولتمردان تدبیر و امید می تواند تعیین کننده بسیاری از مسیرهای سیاسی و حفظ قدرت در دوره بعد انتخابات ریاست جمهوری باشد.در حال حاضر جبهه پایداری که از جنس اصولگرایان است و تعدادی از نیروهای خود را به مجلس نهم فرستاده است، نتوانسته در دوره یازدهم کاندیدای ریاست جمهوری موفقیتی با معرفی جلیلي کسب کند پس بطور جدی به انتخابات مجلس دهم می‌اندیشد.
در همین مسیر هجمه‌های زیادی را به دولت وارد می‌کند و برخلاف عقربه‌های ساعت سیاسی‌شان قدم بر می دارند چرا که شکست در 24 خرداد 92 برای آنها سنگین بود و شاید باید اینگونه گفت که غرامت سنگینی پرداخته‌اند. انتخابات مجلس دوره دهم شاید آخرین شانس برای آنها باشد که بتوانند قدرت را به دست بگیرند و شکست خودشان را جبران کنند.


دو جریان ، دو تعریف از ناطق نوری
سال 92 بعد از پیروزی دولت تدبیر و امید، زمزمه هایی درباره ورود شیخ علی اکبر ناطق نوری به گوش می‌رسید؛ شیخی که به مدت 6 سال کامل در سکوت و در سایه سیاست به سر می برد چنانکه برخی اصولگریان جوان او را فراموش کردند اما این تصور درست نبود چرا که شاهد بودیم بعد از انتخابات ریاست جمهوری که با شکست اصولگرایان به پایان رسید، هنوز این جریان در انشقاق و خواب بسر می‌برد و با فراموش کردن گذشته، زمزمه هایی برای بازگشت شیخ سر می‌دهند؛ آنها بر این باور بودند که در انتخابات دوره دهم مجلس حضور داشته باشند ولی از قضا، اصلاح طلبان گزینه خود را رو کردند و از محمدرضا عارف کسی که به نفع روحانی کنار کشید و ناطق نوری و حتی سید محمد خاتمی به عنوان گزینه های مد نظر برای سرلیستی انتخابات مجلس نام می برند.
با توجه به میزان تاثیرگذاری ناطق نوری در انتخابات گذشته ریاست جمهوری، حالا دو جریان غالب سیاسی کشور به دنبال این هستند تا برای انتخابات آینده ناطق نوری را با خود همراه ساخته و حتی الامکان از نام وی برای دست یابی به موفقیت، استفاده کنند. از یک سو اصولگرایان ناطق را همچنان همان شیخ راست‌گرا می‌دانند و از سوی دیگر اصلاح طلبان از وی چهره ای جدید و نزدیک به اصلاحات ترسیم کرده‌ و معتقدند که تفکرات ناطق با جریان اصلاحات بیش از جریان اصولگرا همخوانی دارد.


تردید در سرلیستی عارف
همچنین محمدرضا عارف رقیب انتخاباتی حسن روحانی که در دقایق آخر به نفع وی کنار رفت، رییس بنیاد امید ایرانیان است . بعد از پیروزی دولت تدبیر و امید که برگه تازه‌ای در جریان اصلاح طلبان ورق زد، همه براین انتظار بودند روز 13 مرداد ماه که مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس بود، اسم عارف هم در لیست کابینه دولت باشد ولی نامی از وی برده نشد و بسیاری بر این باور هستند که عارف سکوت معناداری در برابر دولت کرده است که زمان شکستن این سکوت مشخص نیست .
اصلاح طلبان بر این اصرار دارند که عارف در انتخابات مجلس سرلیست باشد ولی او در حاشیه مراسم ختم پدر خانم سیدمحمد خاتمی عنوان کرد «من در انتخابات مجلس به صورت مستقل شرکت خواهم کرد».
رییس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به انتخابات پیش روی مجلس تاکید کرد: «برای اینکه بتوانیم برنامه های پیشرفت مان را عملیاتی کنیم الان سند چشم انداز را پیش رو داریم که متاسفانه عقب هستیم یک هماهنگی و همدلی خوبی بین مجلس و دولت لازم است، دولتی مستقر شده که مجلس باید مجلس کارشناسی باشد و دغدغه اش مسائل کلان و ملی و منافع ملی باشد و نگاهی که ما داریم بتوانیم با مشارکت جدی در انتخابات سال آینده اکثریت مجلس را به‌دست آوریم و بتوانیم دولت را در اجرای برنامه هایش کمک کنیم.»
عارف در خصوص احتمال سرلیستی خودش به همراه حجت الاسلام ناطق نوری گفت: «این بحث ها خیلی زود است و بیشتر سلایق و نظر افراد است با این وجود جبهه اصلاحات بسیار جدی و با پیش فرض پیروزی جلو خواهد آمد.»


علی اکبر ناطق نوری کیست؟
ناطق نوری در سال ۷۶ برای تصدی ریاست دولت هفتم اعلام کاندیداتوری کرد، رقیب اصلی سید محمد خاتمی وزیر پیشین ارشاد بود ولی ری‌شهری، وزیر پیشین اطلاعات و مرحوم رضا زواره‌ای هم نامزد انتخابات بودند. گفته می‌شود که ناطق نوری در این انتخابات از کاندیدای اصلاحات حمایت کرد اگر چه خودش رسماً این موضوع را تکذیب کرده است.
مصطفی پسر شیخ نور هم از سوی محمود احمدی نژاد در مناظرهٔ تلویزیونی متهم به فساد اقتصادی شد که یک روز بعد در نامه ای این اتهامات بی اساس خوانده شد. همچنین او در سال ۸۷ از سوی سعید حجاریان بهترین گزینه برای ریاست دولت دهم معرفی شد.
حجاریان احتمال پیروزی او بر احمدی نژاد را زیاد دانسته بود. احمدی نژاد در میانه مناظره مشهور با میرحسین موسوی نام فرزندان ناطق نوری را در کنار نام فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی قرارداد و پرسید چه می‌کنند؟ و فرصتی به ناطق نوری برای پاسخ دادن فراهم نشد و دوستان قدیمی شیخ نور نیز حمایتی از او نکردند تا دلخوری او و گوشه نشینی‌اش آغاز شود.
ناطق نوری به همراه آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی، از چهار عضو اصلی ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدال گرایان بود که نهایتاً روز ۲۱ خرداد ۱۳۹۲، حسن روحانی را به عنوان کاندیدای نهایی این ائتلاف معرفی کردند و ضمن تشکر از کناره گیری عارف، به حمایت از روحانی پرداختند.
آیت الله هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌ای گفته بود نظر من برای انتخابات یازدهم آقای ناطق نوری بود اما ایشان نپذیرفت و دکتر حسن روحانی را پیشنهاد کرد و سپس من به همراه ایشان تصمیم گرفتیم به طور مشترک به دکتر روحانی پیشنهاد کاندیداتوری بدهیم بی شک نقش علی اکبر ناطق نوری در رسیدن حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری بی بدیل است.


بازی جدید جبهه پایداری و احمدی نژاد برای ماندن در قدرت
گرچه گفته می شود اصولگرایان و بیشتر اعضای جبهه پایداری از احمدی نژاد روی برگردانده‌اند اما این خبر بیشتر به تاکتیک انتخاباتی شباهت دارد چون شنیده می‌شود که احمدی نژاد در تماس‌های جداگانه با شخصیت‌های اصولگرا، خواهان دیدار با آنها شده است.
به نظر می‌رسد احمدی نژاد می‌خواهد در این تماس اصولگرایان را متوجه قدرت گرفتن طیف اعتدال طلب در مقابل اصولگرایان کند. با توجه به حمایت قاطعانه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،محمد خاتمی و شیخ‌علی‌اکبر ناطق نوری در انتخابات سال گذشته که به پیروزی شیخ دیپلمات حسن روحانی منجر شد، این وحدت برای اصولگرایان تندرو که جبهه پایداری و شخص احمدی نژاد خوشایند نیست و آنها برای اینکه در صحنه سیاست همچنان باقی بمانند و اسمشان بر سر زبانان باشد، باید از این مثلث نیرومند اعتدال عبور کنند که برای آنها کاری بس سخت و طاقت فرساست. حال باید منتظر بود و دید احمدی نژاد، اصول گرایان و جبهه پایداری برای بقا در سیاست چه تصمیمی خواهند گرفت، آنها خوب می‌دانند که از دست دادن مجلس دهم، یعنی خداحافظی طولانی مدت این جریان با فضای سیاسی کشور.


23231

 

کد N337014

وبگردی