آفتاب

کمیته آب در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد

کمیته آب در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد

اصفهان- ایرنا- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ایجاد کمیته آب در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسن کامران روز شنبه در حاشیه جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آب اهمیت بسیار دارد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نسبت به آینده این منبع نگران است.

وی با اشاره به طرح سئوال از وزیر نیرو در باره نبود توجیه برای ایجاد خط دوم انتقال آب به استان یزد بدون در نظر گرفتن منبع آبی گفت: پرونده های مربوط به طرح های آب در این کمیته باز بوده و در حال پیگیری است.

وی همچنین در باره طرح های تامین آب استان اصفهان گفت: ساماندهی دو طرح بزرگ آبی استان در قانون شامل تونل بهشت آباد و تونل سوم کوهرنگ از جمله اقدامات انجام شده به شمار می رود.

کامران تصویب 200 میلیارد تومان بودجه برای احداث سد تونل سوم کوهرنگ از طریق اوراق مشارکت را از جمله اقدامات مجلس بیان کرد کرد و افزود: با پیگیریهای انجام شده وزیر نیرو برای احداث این سد قول داده و اصلاح بخش هایی از طرح های انتقال آب تونل بهشت آباد و تکمیل این طرح ها صورت خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به اختلاف نمایندگان استان اصفهان برای انتقال آب به وسیله لوله یا تونل اظهار کرد: انتقال آب به وسیله تونل، پشتوانه 12 سال کار کارشناسی دارد.

کامران همچنین از موافقت وزیر نیرو برای احداث سد در شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری خبر داد.

وی یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود را جلوگیری از حفر و برداشت آب از چاه های غیر مجاز عنوان کرد و گفت: شهرداری اصفهان 200تاکنون حلقه چاه غیر مجاز حفر کرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تغییر نوع کشت، تغییر الگوی کشت، ساماندهی بستر زاینده رود و مدیریت صحیح منابع آبی برای حل مشکلات کم آبی راهگشا خواهد بود.

استان اصفهان هفتمین سال خشکسالی را پشت سر می گذارد.

بارگذاری های بیش از حد و همچنین مدیریت نامطلوب آب در حوضه رودخانه زاینده رود در سالهای گذشته، این رودخانه دائمی را به یک رودخانه فصلی تبدیل کرد.

خشک بودن رودخانه زاینده رود علاوه بر بخش کشاورزی، محیط زیست استان اصفهان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

پ/7135/ 607/546
کد N336670

وبگردی