آفتاب

نمودار تحلیلی اظهارات رئیس جمهور در کنفرانس خبری/از پیغام ها به 1+5 تا پاسخ به مخالفان

نمودار تحلیلی اظهارات رئیس جمهور در کنفرانس خبری/از پیغام ها به 1+5 تا پاسخ به مخالفان

رئیس جمهور در کنفرانس خبری در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری تصویری روشن از رئیس جمهوری نشان داد که برای حل بحران پیش روی دولتش برنامه دارد/


     محمود عزیزی:
      حسن روحانی که در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری با 200 خبرنگار رسانه های داخلی و خارجی گفت وگو می کرد، در کنفرانس خبری خود هم از سیاست داخلی گفت و هم سیاست خارجی. برای حامیان و منتقدانش پیام فرستاد  و به دولت های غربی هم گفت که ایران حتی در صورت  انجام نشدن توافق شرایط گذشته را ندارد.
 



اگر بحران عراق و مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 محور سوال های خبرنگاران خارجی بود، رسانه های داخلی براساس سیاست های خود از معیشت مردم، راهکارهای کاهش آن، تکیه بر توان داخلی و عدم همراهی برخی مسئولان با برنامه های دولت از روحانی پرسیدند.



محورهای عمده سوالات طرح شده از رئیس جمهور در این کنفرانس خبری به شرح زیر است.



 




     
 



 



 روحانی در ابتدای اظهاراتش از اعتماد مردم به انتخابی که کرده اند گفت. اینکه «اکثریتی که به تدبیر و امید رای دادند در واقع این شعار را باور کردند.» ادامه صحبت های رئیس جمهور اشاره به پیام های انتخابات 24 خرداد برای افراطیون بود. اینکه افراطیون خارج از کشور بود که فکر می‌کردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو در می‌آورند و داخلی هايي که فکر می‌کردند طرفدار فراوانی دارند و می‌توانند راه افراط و خشونت را طی کنند.



 نهادهای ملی نباید اپوزسیون دولت باشند


در ادامه از «نهادهای ملی » سخن گفت که نباید و نمی‌توانند کار حزبی انجام دهند و اپوزیسیون دولت باشند. در عین حال از توصیه اش به به وزارت ارشاد گفت. اینکه به هر حزب و گروهی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز به او داده شود تا معلوم شود که سایت و رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است که دارد نقد می‌کند.



 پیغام روحانی به غرب در آستانه مذاکرات


سوالها که به مذاکرات هسته ای رسید برضرورت توافق تاکید کرد، اما همان طور که در شانگهای به خبرنگار رویترز گفته بود که « ایران برای توافق با 1+5 عجله ندارد»، از تهران به طرف های غربی پیغام داد که «اگر مذاکرات در پایان تیرماه به نتیجه نرسد و به توافق دست پیدا نکنیم، هیچ وقت شرایط به شرایط قبل بر نخواهد گشت.»



دلیل روحانی برای این تاکید آن بود که رئیس جمهور می گفت« تمام روابط خارجی ما مساله هسته‌ای نیست.» تاکید کرد که ایران روابط تجاری گسترده‌ای با دنیا دارد. در بخش دیگری این حرف را با عدد و رقم اثبات کرد و این طور گفت: «هم اکنون به راحتی 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را می‌توانیم به داخل ایران بیاوریم و آنها نیز می‌دانند که ایران و جایگاه ایران از نظر جغرافیایی و تاریخ چه جایگاهی است و ما چه ملت بزرگی داریم.»



در فرازی دیگر هم دوباره به این مساله اشاره کرد. وقتی گفت:«برخی فکر می‌کنند ما صبح تا شب با 1+5 مذاکره می‌کنیم اما اینطور نیست.» گفت که قول رساندن تورم را به 25 درصد در شرایط تحریم داده و الا کارشناسان اعلام کردند که این رقم می تواند پائین تر هم بیاید.




     به قول‌هایی که داده‌ایم در این مدت عمل کرده‌ایم
     
 



روحانی برای چندمین بار از عمل به قول هایی گفت که در انتخابات شعارش را داده است. تاکید کرد: «به قول‌هایی که در مورد تورم، رونق اقتصادی داده‌ایم عمل کرده‌ایم. درباره بحث مذاکره با 1+5 نیز همین‌طور.»




      راههای ارتباط روحانی و اوباما
     
 



وقتی خبرنگار لس‌آنجلس تایمز از ارسال پیامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای روحانی از طریق یک کشیش پرسید، رئیس جمهور با خنده گفت: من هیچ کشیشی را ندیدم.  در ادامه هم افزود:«اما بگذارید مسأله را واضح بگویم. اگر قرار باشد بین من و‌ آقای اوباما پیامی رد و بدل شود، ایشان نامه می‌نویسند و من هم در جوابش نامه می‌نویسم. در مواردی بوده است که ایشان نامه نوشتند و من پاسخ دادم و من نامه نوشتم و ایشان پاسخ دادند. ما مشکلی در این زمینه نداریم. راه‌های زیادی، البته نه به عدد خلایق، بصورت رسمی و غیررسمی وجود دارد.»



 راه مقابله با داعش و موضع جمهوری اسلامی


بحران عراق و حملات گروهک تروریستی داعش دیگر محوری بود که رئیس جمهور به سوال 4 خبرنگاری که در این زمینه از روحانی سوال کرده بودند، پاسخ داد.



همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش سوالی بود که خبرنگاری خارجی از روحانی پرسید و پاسخ رئیس جمهور این بود:«همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود. در حال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه داعش وارد عمل نشده است، آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد. »



سرنوشت منشور حقوق شهروندی


روحانی همچنین  از نهایی شدن منشور حقوق شهروندی خبر داد. گفت که بخش حقوقی دولت این منشور را اصلاح و به او تحویل داده و روحانی  به دنبال فرصتی است که متن نهایی را با مشاوران خود بخواند و سپس آن را انتشار دهد.



لابلای صجبت هایش از نظرات متفاوت خودش در خصوص مرحله دوم هدفمندی یارانه ها هم گفت. اینکه  در مورد  یارانه‌ها نظر دیگری داشته، ولی تسلیم تصمیم کارشناسان شده است. چرا که مراقب است تصمیماتی نگیرید که در اقتصاد کشور تنش ایجاد کند.



پایان کنفرانس خبری روحانی زمان دیدار با 7 رقیب انتخاباتی او در سال گذشته بود. رقبایی که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی همگی دور یک میز جمع شدند. اگر هواداران دولت به  ماهها و سال های آینده امید دارند تا برخی دیگر وعده های روحانی عملیاتی شود، آیا سنت روحانی در قبال منتقدان و رقبایش به آرامشی سیاسی کشور می انجامد؟



29/212

کد N336079

وبگردی