آفتاب

انتشار بیماری مرس در عربستان از ناکارآمدی نهادهای این کشورحکایت دارد

انتشار بیماری مرس در عربستان از ناکارآمدی نهادهای این کشورحکایت دارد

تهران - ایرنا - منابع سعودی و ویروس شناسان بین المللی اعلام کردند که اطلاع رسانی ضعیف، نبود ارتباط و هماهنگی میان بخش های مختلف بهداشت، پاسخگو نبودن مقامات دولت عربستان، و نظارت ناکافی سبب شده است که مبارزه علیه انتشار ویروس بیماری مهلک ˈمرسˈ به شکست منجر شود.

روزنامه انگلیسی زبان ˈگالف نیوزˈ چاپ امارات نوشت: اعلام خبر ابتلای 113 نفر دیگر به بیماری مهلک ˈسندروم تنفسی خاورمیانهˈ موسوم به ˈمرسˈ در عربستان نه تنها سبب شد خطر این بیماری مورد بازبینی قرار گیرد، بلکه ناکارآمدی نهادهای سعودی را بر ملا کرد.

منابع عربستانی و ویروس شناسان بین المللی، اطلاع رسانی ضعیف، پاسخگو نبودن بخش های مختلف دولت ریاض و نظارت ناکافی را موانع مهم بر سر راه مبارزه با انتشار ویروس این بیماری خطرناک دانسته اند. آن ها می گویند هنوز زود است که درباره اصلاحات پیشنهادی وزیر بهداشت جدید عربستان اظهار نظر شود.

برخی مقام های ارشد بهداشت عربستان اذعان دارند که تاخیر در گزارش موارد مشاهده شده مرس تحت تاثیر اطلاع رسانی و ارتباطات ضعیف میان بیمارستان ها، آزمایشگاه ها و بخش های مختلف دولت به وجود آمد، اما در عین حال تاکید می کنند که از زمان انتصاب وزیر جدید بهداشت در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) اوضاع بهبودی چشمگیر یافته است.

به گفته آن ها، وزارت بهداشت تدابیری را برای تضمین بهبود شیوه جمع آوری داده، نظارت بر گزارش و ایجاد شفافیت در نظر گرفته است.

اکثر موارد ابتلا به ویروس ˈکروناˈ به عنوان عامل بیماری مرس از زمان شناسایی آن در سال 2012 تا کنون در عربستان مشاهده شده است.

نگرانی های بین المللی درباره نحوه اقدام عربستان در مقابل شیوع این بیماری هفته گذشته و با اعلام ارقام مربوط به موارد گزارش نشده و به تبع آن افزایش شمار مبتلایان به این بیماری از 575 به 688 نفر، بیش از پیش شد.

ساکنان عربستان همچنان به این ویروس آلوده می شوند و نرخ مرگ و میر آن رو به افزایش است. این در حالی است که در خارج از عربستان مواردی پراکنده و در میان مسافران این کشور مشاهده شده است.

شمار فوت شدگان در نتیجه ابتلا به مرس در جهان اکنون به بیش از 313 نفر رسیده است.

دانشمندان بین المللی از واکنش کند مقام های سعودی در مقابل پیشنهادهای علمی – تحقیقاتی به منظور شناسایی بهتر این بیماری گله مند هستند و کیفیت روند جمع آوری داده و توضیح نحوه عملکرد این بیماری را زیر سوال برده اند.

ˈطارق مدنیˈ رییس هیات مشاوره علمی در وزارت بهداشت عربستان گفت: نتیجه آزمایش های 58 نفر از 113 موردی که هفته گذشته به شمار مبتلایان افزوده شد، در بیمارستان های دولتی مثبت بوده اما مقامات بیمارستان ها نتایج آزمایشگاهی را به وزارت بهداشت اعلام نکرده بودند.

به گفته وی، 22 مورد جدید مرس در بیمارستان ˈملک فیصلˈ شهر جده شناسایی شد اما نمونه ها به آزمایشگاه های دولت فرستاده نشد و وزارت بهداشت نیز در جریان قرار نگرفت.

سخنگوی بیمارستان تخصصی ملک فیصل در این خصوص اظهار نظر نکرد.

33 مورد دیگر از ابتلا بیماری مرس در آزمایشگاه های خصوصی شناسایی شده اند و نتایج آزمایشگاه های دولتی منفی بوده است.

مدنی گزارش نشدن موارد ابتلا به مرس را غیر عمدی و در ارتباط با شیوع ناگهانی بیماری ها، عادی دانست و افزود: این مساله می تواند در هر نقطه ای از جهان اتفاق بیافتد و کاملا عادی است که 20 درصد از موارد ابتلا به بیماری گزارش نشود.

هرچند، ˈیان مک کیˈ استادیار دانشگاه ویروس شناسی ˈکویینزلندˈ استرالیا که از آغاز شیوع این بیماری در سال 2012 مسایل مربوط به آن را دنبال کرده است، نسبت به نرم 20 درصدی در زمینه گزارش نشدن موارد ابتلا به بیماری ابراز تردید کرد و گفت: تا به حال چیزی درباره مرز نرمال و یا غیر نرمال گزارش یک بیماری و یا همه گیری چیزی نشنیده ام.

مدنی افزود: در برخی موارد، به صورت متناوب علایم بیماری مخفی شده است و سیاست وزارت بهداشت بر این مبتنی بود که در صورت بروز اختلاف میان نتایج آزمایشگاهی، نتایج آزمایشگاه های دولتی لحاظ شود، اما ˈعادل فقیهˈ وزیر بهداشت جدید این سیاست را تغییر داده است و از این پس همه موارد مثبت که تحت نظارت وزارت بهداشت هستند به عنوان موارد تایید شده تلقی خواهند شد.

به گفته وی، انتصاب فقیه همچنین تغییرات دیگری را نیز به دنبال داشت. مقام های بیمارستان ها اکنون نسبت به اجرای تدابیر احتیاطی مقیدتر شده اند.

یک کارشناس سعودی در زمینه بهداشت عمومی که خواست نامش ذکر نشود گفت: آن ها اکنون متعهد هستند که روش های پیشگیری را به اطلاع مردم برسانند. بدین منظور پیامک هایی درباره شست و شوی دست ها ارسال شده و افکار عمومی بیشتر در جریان این مسایل قرار گرفته اند.

با این حال برخی دانشمندان و متخصصان بین المللی همچنان درباره اطلاعاتی که مقام های عربستان بر روی اینترنت قرار می دهند، از جمله به روز رسانی موارد ابتلا و مرگ در شهرهای مختلف گله مند و معتقدند که برای انجام تحقیقات آن ها کافی نیست.

برای نمونه ˈمرکز اروپایی کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری هاˈ اعلام کرد که هنوز مشخص نیست موارد جدید ابتلا به بیماری مرس که عربستان اعلام کرده با تعریف ˈسازمان بهداشت جهانیˈ از این بیماری مطابقت دارد یا خیر. این نهاد همچنین به نبود جزییات بیشتر از جمله سن، جنسیت، محل اقامت، مکان احتمالی ابتلا به بیماری و اطلاعاتی از این دست اشاره کرد.

مدنی در این خصوص گفت: وزارت بهداشت صرفا اطلاعات مرتبط با افکار عمومی را منتشر کرده است و داده های بیشتر که درباره بیماران گردآوری شده است در اختیار دانشمندان متقاضی قرار خواهد گرفت.

دانشمندان می گویند که بیماری مرس در قیاس با هم خانواده اش، سارس، مرگبار تر اما از قابلیت انتقال کمتری برخوردار است.

از علایم اولیه این بیماری می توان به تب، سرفه، اختلال در تنفس و در موارد حادتر به اختلالات انعقادی و نارسایی کلیوی اشاره کرد. متخصصان شست و شوی مرتب دست ها با آب گرم و صابون یا مواد شوینده الکلی را به مدت حداقل 20 ثانیه به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری توصیه می کنند. آن ها همچنین تاکید دارند که از تماس دست با چشم، بینی و دهان و نیز تماس نزدیک با افرادی که احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها وجود دارد، خودداری شود.

هرچند ویروس عامل این بیماری تا حد زیادی برای دانشمندان ناشناخته است، اما طبق یافته تحقیقات اخیر، احتمالا از ˈشترˈ به انسان منتقل شده است.

مقام های سعودی همچنین رسما به مردم توصیه کرده اند که به هنگام تماس با شترها، موارد ایمنی و جوانب احتیاط را رعایت کنند.

طبق گزارش نشریه آمریکایی ˈفوربزˈ، گوشت، شیر و ترشحات بدن شتر از جمله بزاق دهان این حیوان می تواند عامل انتقال بیماری باشد. ویروس بیماری مرس همچنین این توانایی را دارد که در سطوح باقی بماند و در صورت تماس افراد، منتقل شود.

خاورم**9156 **1010
کد N336009

وبگردی