آفتاب
آخرین تحولات عراق؛

آزادی چند شهر استان صلاح الدین از دست داعش/عملیات هوایی ارتش عراق در موصل

آزادی چند شهر استان صلاح الدین از دست داعش/عملیات هوایی ارتش عراق در موصل

نیروهای عراقی شهرهای ضلوعیه و اسحاقی در استان صلا‌ح‌ الدین را مجدد تحت کنترل درآورده و 50 فرد مسلح را به هلاکت رساندند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه المصری الیوم، فرماندهی عملیات سامرا امروز (شنبه) از آزاد سازی شهر اسحاقی در صلاح‌ الدین از دست اعضای داعش خبر داد.

شبکه رسمی العراقیه به نقل از فرماندهی عملیات سامرا گزارش داد: نیروهای امنیتی شهر اسحاقی در استان صلاح الدین را به طور کامل از دست اعضای داعش آزاد کردند.

یک مقام که خواست نامش فاش نشود،‌ گفت: افراد داعش از مرکز پلیس گریخته و به مناطقی خارج از استان صلاح‌ الدین متواری شدند.

* همچنین استاندار صلاح الدین اعلام کرد که عشایر منطقه المعتصم منطقه مذکور را به طور کامل از دست داعش آزاد کردند.

* از سوی دیگر، یک مقام امنیتی در فرماندهی عملیات نینوا اعلام کرد که نیروی هوایی عراق ضرباتی را به محل اختفای داعش در مناطق جنوبی شهر موصل صورت داد که یک کشته و دهها زخمی برجای گذاشت.

این مقام اظهار کرد: نیروی هوایی عراق حملاتی را علیه مقرهای داعش صورت داد و این عملیات تا زمان نابودی کامل داعش در این منطقه ادامه دارد.

* یک منبع در وزارت ارتباطات عراق اظهار کرد: این دستور به شرکت‌های اینترنتی داده شده است تا در مناطقی از استان‌های بغداد، دیالی، بابل و الأنبار بنا به دلایل امنیتی خدمات اینترنتی ارائه ندهند.

وی تصریح کرد: همچنین پایگاه‌های ارتباطات اجتماعی از جمله فیس بوک، توییتر و واتس آپ مسدود شده است.

* از سوی دیگر، نیروهای عراقی توانستند کنترل ناحیه الضلوعیه واقع در استان صلاح‌الدین را به دست گرفته و 50 فرد مسلح را به قتل برسانند.

شبکه اسکای نیوز عربی نیز گزارش داد که در درگیری‌ها میان نیروهای عراقی با اعضای گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) در استان دیالی 40 فرد مسلح به هلاکت رسیدند.

* در همین راستا یک منبع امنیتی در استان دیالی خاطرنشان کرد که نیروهای پیشمرگ به ورودی‌های ناحیه السعدیه در شمال شرق بعقوبه رسیده‌اند و منتظر چراغ سبز بغداد هستند تا امنیت داخلی را تقویت بخشند.

این منبع امنیتی پیش‌بینی کرد که ورود پیشمرگ‌ها ظرف چند ساعت آتی صورت بگیرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: السعدیه شاهد تنش‌های بسیاری خواهد بود چرا که تعداد بسیاری از گروهک‌های مخفی وابسته به گروه‌های مسلح از جمله داعش در آن حضور دارند و پیشمرگ‌ها نیز تدابیر لازم را برای این درگیری‌ها که احتمالا شدید خواهد بود در پیش گرفتند.

این منبع گفت: در صورتی که هر اقدام فوق‌العاده‌ای رخ دهد هماهنگی‌هایی با مسئولان امنیتی در ارتش عراق وجود دارد تا نیروهای هوایی وارد عمل شوند.

پیشتر منابع در السعدیه واقع در استان دیالی اعلام کردند که افراد مسلح داعش چندین روستا را در اطراف ناحیه السعدیه به دلیل خلأ امنیتی تحت تسلط خود درآوردند.

* از سوی دیگر جماعت علمای عراق در استان بصره اعلام کرد که عراق در آماج حمله‌ تکفیری قرار گرفته که تصمیم به تجزیه و تقسیم بخشی از عراق دارد و می‌خواهد این بخش از عراق نقطه آغازی برای گسترش تروریسم در تمام کشور و همچنین دیگر کشورهای عربی باشد.

محمد امین الجمعه از اعضای جماعت علمای عراق به ادعاهای برخی مبنی بر اینکه شورشی از سوی اهل تسنن صورت گرفته است پاسخ داده و گفت: هر کس که رخدادها در موصل را به اهل تسنن نسبت می‌دهد دچار توهم شده است هیچ کس نمی‌تواند به نمایندگی از اهل تسنن سخن بگوید. چگونه ممکن است انقلابی از سوی اهل تسنن رخ دهد حال آنکه خود اهل تسنن کشته و آواره می‌شوند.

وی تصریح کرد: اهل تسنن در بصره از نیروهای امنیتی در جنگشان علیه داعش و هر کس که درصدد اشاعه تروریسم در عراق باشد، حمایت می‌کند. اگر ارتش نیاز داشته باشد که ما لباس روحانیت را درآوریم و لباس نیروهای امنیتی را به تن کنیم ما اولین داوطلبان خواهیم بود.

انتهای پیام

کد N335821

وبگردی