آفتاب

روحانی:اینکه می‌گویند5+1 به توافق پایبند نبوده دروغ است/مااز ورزشکاران بازی خوب طلب می کنیم/6

روحانی:اینکه می‌گویند5+1 به توافق پایبند نبوده دروغ است/مااز ورزشکاران بازی خوب طلب می کنیم/6

روحانی می گوید روابط با کشورهای همسایه برای دولت اهمیت دارد.

به گزارش خبرآنلاین، نشست خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی در اولین سالگرد حماسه سیاسی در 24 خرداد ماه سال 92 در نهاد ریاست جمهوری در حال برگزاری است.

روحانی در ادامه سخنانش در پاسخ به سوالی مبنی براینکه داعش غیرمستقیم به ایران پیام داده است که ایران را هدف قرار خواهد داده است، و نقش کاندیداهای شکست خورده انتخابات عراق در بحران اخیر عراق، گفت: در عراق انتخاباتی واقع شد که بعدش باید موجب آرامش بیشتر می شد، آنهایی که شکست خوردند زمینه را برای ورود گروهک‌های مسلح فراهم کردند، داعش که قادر نیست موصل را بگیرد، اگر نیروهایی که در موصل بودند خوب دفاع می کردند داعش چیزی نبود که بتواند موصل را بگیرد معلوم است که مشکلات روحی و روانی در جمعی بوجود آمده و زمینه ساز این مسائل شده است. لااقل شرایطی بوده است که آنها از این فرصت استفاده کرده اند.

وی با اشاره به دستگیری برخی نیروهای وابسته به القاعده در ایران، افزود: اینکه عده ای از افراد وابسته به این گروهک ها در ایران دستگیر شده باشند موضوعی عادی و طبیعی است. همیشه گروه‌هایی که وابستگی به القاعده دارند در حین تردد به ایران دستگیر شده و اینبار هم اتفاق افتاده است. نیروهای اطلاعاتی و نیروهای مسلح ما حواس شان جمع است و از کشور دفاع می کنند. و مطمئن هستیم که مردم عراق با وحدت در برابر این گروهک خواهند ایستاد.

رییس جمهور در خصوص روابط ایران با کشورهای همسایه خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: خلیج فارس و کشورهای این حوزه برای ما اهمیت دارند، با همه همسایگان به دنبال روابط صمیمی و خوبی هستیم. روابط با همسایگان و همکاری با آنها می تواند زمینه خوبی برای حل و فصل مسائل منطقه ای ما باشد.

روحانی تصریح کرد: در سفر سلطان قابوس، امیر کویت و اردوغان به ایران و سفرهایی که من به کشورهای همسایه داشتم یک بحث اصلی بحث های منطقه ای بود. آنها هم قبول دارند که باید با تروریسم مبارزه کرد و توسعه گروهک های تروریستی به ضرر همه آنها است. آنها هم می گویند ما راهی نداریم که تروریسم از این منطقه برود و همه باید دست به دست هم دهیم تا این امر محقق شود و اینکار هم شدنی است.

رییس دولت در بخشی دیگر در پاسخ به سوالی درخصوص تحقق وعده های اقتصادی دولت، گفت: همه توانمان را باید برای ظرفیت های داخلی مان بگذاریم. ظرفیت های خارجی به ما تنها کمک می کنند. در این زمینه ما وزرا را موظف کردیم که با شرکت های دانش بنیان قرارداد ببندند و اساس کار ما بر فعال سازی این بخش ها و شرکت ها است. در میادین مشترک گازی و نفتی به دنبال آن هستیم که سهم خودمان را برداشت کنیم.

روحانی گفت: اصلا آنگونه نیست که عده ای فکر می کنند ما صبح تا شب راجع به گروه 5+1 فکر و صحبت می کنیم. ما کارهای زیادی داریم که باید به آنهابرسیم. البته این شایعاتی که می گویند که این گروه به توافق ژنو پایبند نبوده دروغ است، همه پول ها واریز شده و دریافت کردیم، بعد از آن هم وازیر خواهد شد. ما از آنها تشکر نمی کنیم بهرحال توافقی است که صورت گرفته ما عمل کردیم آنها هم عمل می کنند.

رییس جمهور ادامه داد: در بخش محیط زیست هم کارهای زیادی کردیم، تیم خاصی برای حل مشکل دریاچه ارومیه مستقر شده است، در بخش کشاورزی در این 10 ماه به عنوان یک نمونه حدو 600 هزار هکتار زمین کشاورزی را برنامه ریزی کردیم که زیر طرح آبیاری مدرن ببریم. این تحولی بزرگ در اشتغال است. این تحولات و برنامه ریزی های ما 4 ساله است.

روحانی افزود: ما در بخش های مختلف سرمایه گذاران خصوصی و خارجی را دعوت می کنیم که بیایند و کار را انجام دهند. در بخش سلامت هم تحولی بزرگ انجام شده است. ما قول هایی که دادیم برخی را عمل کردیم اگر گفتیم تورم را پایین می آوریم، پایین آوردیم، گفتیم سال رونق است ، این کار شروع شده است، گفتیم با 5+1 جدی هستیم، ممکن است آن طرق جدی نباشد ولی ما هستیم. فکر می کنم در بسیاری از زمینه‌ها ما پیش رفتیم در برخی زمینه‌ها عقب تر هستیم و امیداوریم همه با هم پیش برویم.

حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا ایران با آمریکا در خصوص مبارزه با داعش همکاری می کند، گفت: کسی که در عراق در صحنه مبارزه است، مردم و دولت عراق هستند. از امریکا هم چیزی ندیدیم . هر وقت چیزی دیدیم می شود درباره ان فکر کرد.

وی ادامه داد: این گروه ترویستی از کجا امد؟ در سوریه اینها از کجا امدند؟ این تروریست ها را تقویت نکنید. که این امر موجب می شود خود این گروه ها بلای جان خود شما می شود.

ما از یک سال قبل به آمریکایی ها گفتیم و یکی از مقامات آمریکایی اعلام کرده بود برای تروریست های سوریه سلاح مرگبار می فرستیم و اگر چنین باشد، ما در مقام عمل تلاش کنیم با تروریسم مقابله کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که موفقیت دولت در کدام بیشتر بود، گفت: ما در زمینه اقتصاد و سیاست خارجی سرمایه گذاری کردیم و در این راه جلوتر باشیم، اما در زمینه فرهنگی هم کار زیادی انجام گرفته است. دانشگاه ها و مراکز آموزشی ما به خصوص بخش فناوری ما و در بخش ارشاد واقعا تلاش های خوبی صورت گرفته است. امروز دانشگاه ها و مدارس آرام و با نشاطی می بینید.در هنر نشاط کشوری وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه از لحاظ امنیت هم در داخل کشور وضعیت خوبی داریم، گفت: در حوزه بین الملی هم این دولت از ابتدای استقرار خود برای مبارزه با خشونت و افراط تلاش های زیادی داشته است .خیلی خوشحالیم که در سوریه حمله نظامی به این کشور صورت نگرفت. ما در همه جا کمک کردیم . بنابراین در حد 10 ماه تلاش خود را کردیم، اما اینکه بگوییم در کدام حوزه موفق تر بوده ایم موضوعی است که انشاء الله سخنگوی دولت آن را انجام خواهند داد و به مردم اعلام می کنند.

رئیس جمهور درباره برنامه دولت برای حمایت از تیم ملی فوتبال هم، گفت: ملت ما به ورزش خصوصا فوتبال علاقمند است و امیدواریم این زمینه ای برای افزایش ورزش همگانی و حرفه ای در کشور شود.

رئیس جمهور با تقدیر از مسئولان وزارت ورزش و مردم که از تیم ملی پشتیبانی کردند، خاطر نشان کرد:دلگرمی مردم به ورزشگاران مهم است و پیام من به آنها این بود که ما از شما بازی خوب طلب می کنیم البته ما دلمان می خواهد آنها انشاء الله به مرحله بعد بروید،اما خوب،حرفه ای و دلاورانه و با روحیه بازی کردن هم مهم است. در این راه مردم پشتیبان هستند و ما از ورزشکارانمان می خواهیم از همه تکنیک های خود بهره برداری کنند و با هم هماهنگ باشند.

روحانی که می گفت دولت همه توان خودش را به کار برده است و ما انچه نیاز آنها بوده است را تامین کردیم، گفت: اگر آنها از این مرحله عبور کنند و خبر خوش برای ماداشته باشند، ما هم برای انها خبر خوش داریم.

 

29/220

 

کد N335777

وبگردی